کد خبر: 82035
A

نماینده مجلس: بزرگ‌ترین چالش در سال جاری در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد/ بشر باید از حالت زندگی اجتماعی به زندگی خانواده‌گرا برگردد

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: تاثیر کرونا بر فضای سیاسی کشور مثبت بود. کرونا باعث شد نگاه‌ها در فضای سیاسی کشور واقع‌گرایانه‌تر شود. همچنین گروه‌های سیاسی در این شرایط کمتر به اختلافات دامن می‌زنند.

نماینده مجلس: بزرگ‌ترین چالش در سال جاری در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد/ بشر باید از حالت زندگی اجتماعی به زندگی خانواده‌گرا برگردد

به گزارش دیده بان ایران؛ حیدر عابدی، نماینده اصفهان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، به چالش‌های کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: با 2 دیدگاه می‌توان به چالش‌های کشور در سال جاری پرداخت. اولین دیدگاه اینکه بیماری کرونا فروکش کند و یک زندگی پساکرونا داشته باشیم. همان‌طور که در ووهان چین این اتفاق افتاد. اما دیدگاه دیگر اینکه ممکن است کرونا در کشور فروکش نکند؛ یعنی آرامشی که در ووهان چین برقرار شده بر اثرموج جدید بیماری به هم بخورد و به این زودی‌ها هم برای این بیماری واکسنی کشف نشود.

 

او ادامه داد: باید دید فاصله‌گذاری‌های اجتماعی تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد و مشاغلی که تعطیل شده‌اند تا کی می‌توانند تعطیلی را تحمل کنند. البته این موضوع مختص ایران نیست بلکه مختص جهان است. نهایتاً باید به هر 2 روی سکه نگاه کرد. یک رو اتمام کرونا و فرا رسیدن دوران پساکروناست، یک روی دیگر سکه هم این است که کرونا بماند، همان‌طور که آنفلوانزا مانده است. اما وسعت کرونا بیشتر است و در این شرایط زندگی زیر سایه تهدیدات کرونا خواهد بود؛ اگر به این روی سکه نگاه کنید، چالش‌ها خودبه‌خود نمود می‌یابند.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اولین و بزرگ‌ترین چالشی که در سال جاری وجود دارد این است که بشر باید از حالت زندگی اجتماعی به زندگی خانواده‌گرا برگردد. در این شرایط خانواده‌ها باید برای تحمل همدیگر در طول ساعات آمادگی داشته باشند.

 

عابدی توضیح داد: پیش از این یکی از درخواست‌های جامعه‌شناسان و روانشناسان این بود که بیشتر در خانه بمانید چون بشر عادت کرده بود همه جا باشد غیر از خانه خودش. در حال حاضر همه مجبورند در خانه بمانند، اما رفتارهای جدیدی از هم می‌بینند و صحبت‌های جدیدی از هم می‌شنوند. در کنار همه مزایای مثبتی که در کنار خانه ماندن می‌توان متصور شد، تحمل نکردن یکدیگر و از بین رفتن استقلالی که تا پیش از این وجود داشته ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

 

شاید بزرگ‌ترین چالش ما در سال جاری در خانواده‌ها اتفاق بیفتد

 

او ادامه داد: بنابراین شاید بزرگ‌ترین چالش ما در خانواده‌ها اتفاق بیفتد و اختلافات خانوادگی نه تنها میان همسران که میان فرزندان رخ می‌دهد. در این شرایط روانشناسان جامعه باید برای این چالش برنامه داشته باشند.

 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دیگر چالش پیش رو را چنین برشمرد: چالش دیگری که در سال جاری پیش رویمان قرار دارد آموزش است. باید خودمان را برای آموزش‌های آنلاین آماده کنیم. آموزش‌های آنلاین معایب و مزایای خودش را دارد. در آموزش‌های آنلاین باید روی معایب به عنوان چالش‌های جدید کار کنند و راه‌حل ارائه دهند.

 

حمل‌ونقل با ادامه کرونا از حالت عمومی خارج می‌شود

 

عابدی در ادامه گفت: چالش دیگر حمل‌ونقل است. به نظر می‌رسد در سال جاری حمل‌ونقل از حالت عمومی خارج شود. حتی اتوبوس‌های بین‌شهری شاید مجبور شوند میان صندلی‌ها برای جلوگیری از انتقال فرد به فرد اتاقک ویژه درست کنند. ممکن است در قطار کوپه‌ها کوچک‌تر شود و شکل های دیگری پیدا کند. چنان‌که گفتم، اگر مجبور شویم زیر سایه تهدیدات کرونا زندگی کنیم، دچار این چالش‌ها خواهیم شد.

 

او سپس به چالش‌های اقتصادی کشور در سال جاری اشاره کرد: اقتصاد چالش‌های خاص خود را دارد. بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و مشاغل تحت تاثیر کرونا قرار می‌گیرند. افرادی شغل‌شان را از دست می‌دهند. از سوی دیگر باید شیوه و شکل کار برخی مشاغل عوض شود. در نهایت چالش‌های متعددی در جامعه بشری مشاهده می‌شود، به خصوص جامعه‌ای که ذات‌شان در تجمع است. همچنین شکل مراقبت‌ها باید تغییر پیدا کند و به مراقبت در منزل توجه شود. امیدواریم هرچه سریع‌تر شر کرونا کنده شود.

 

کرونا باعث شد نگاه‌ها در فضای سیاسی کشور واقع‌گرایانه‌تر شود

 

این نماینده مجلس درباره تاثیر کرونا بر فضای سیاسی کشور هم توضیح داد: تاثیر کرونا بر فضای سیاسی کشور مثبت بود. کرونا باعث شد نگاه‌ها در فضای سیاسی کشور واقع‌گرایانه‌تر شود. همچنین گروه‌های سیاسی در این شرایط کمتر به اختلافات دامن می‌زنند.

 

عابدی در پایان گفت: گروه‌های سیاسی در شرایط کنونی کمتر در جامعه توقعاتی ایجاد می‌کنند، در حالی که پیش از این بدون توجه به توان دولت، توقعات جامعه را بالا می‌بردند. آنها اکنون واقع‌بین‌تر شده‌اند. در حال حاضر میدان از کسانی که برایشان مهم نبود امید در جامعه بمیرد یا کاهش پیدا کند گرفته شده است. گروه‌های سیاسی به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند و همگرایی روزبه‌روز بیشتر می‌شود./ اعتماد آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر