کد خبر: 8298
A
دیده بان ایران در گفت و گو با نمایندگان مجلس سفر وزیر خارجه به شرق آسیا را بررسی می کند:

دیپلماسی شرقی ظریف

محمدجواد ظریف شنبه 13 آذر برابر با سوم دسامبر تهران را به مقصد دهلی برای حضور در اجلاس قلب آسیا ترک کرد. اگر چه هدف اصلی ظریف از سفر به هند حضور در اجلاس قلب اسیا بود ،اما او در حاشیه این سفر در همان روز نخست در نشست مشترک تجاری ایران و هند بعنوان سخنران حضور یافت و در این نشست درباره گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی بحث و تبادل نظر کرد.

دیپلماسی شرقی ظریف

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدجواد ظریف شنبه 13 آذر برابر با سوم دسامبر تهران را به مقصد دهلی برای حضور در اجلاس قلب آسیا ترک کرد. اگر چه هدف اصلی ظریف از سفر به هند حضور در اجلاس قلب اسیا بود ،اما او در حاشیه این سفر در همان روز نخست در نشست مشترک تجاری ایران و هند بعنوان سخنران حضور یافت و در این نشست درباره گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی بحث و تبادل نظر کرد.

سفر محمدجواد ظریف به چین دومین سفر رییس دستگاه دیپلماسی کشور ایران به این کشور بعد از توافق هسته ای است؛ روسای 38 شرکت عمده وابسته به اتاق بازرگانی، 15 شرکت دانش بنیان وابسته به ستاد همکاری های علمی و فناوری و هشت بانک تجاری به همراه دیگر مقام های صنعتی، بازرگانی و علمی وزیر امور خارجه را در سفر به شرق آسیا همراهی کردند.

وزیر امور خارجه ایران در سفر دو روزه خود به پکن علاوه بر دیدار با "وانگ یی" همتای چینی خود با "جانگ گائولی" معاون نخست وزی این کشور هم دیدار و درباره آخرین مسائل و تحولات منطقه، گسترش همکاری ها و توسعه مناسبات دوجانبه و دیگر مسائل گفت وگو کرد. 

اظهار نظر کارشناسان نشان می دهد سفر دو روزه ظریف به چین در شرایطی که ایران به یک بازار قابل توجه برای پکن تبدیل شده است و دو شریک بزرگ تجاری روابط نزدیکی با یکدیگر دارند، این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و این سفر جهت مناسبات دیپلماتیک و سیاسی و بعضا اقتصادی دو کشور را در آینده به شکلی مناسب تر، ترسیم خواهد کرد.

ژاپن سومین و به نوعی آخرین ایستگاه سفر شرق آسیای ظریف است که او در این سفر با رییس سازمان تجارت خارجی ژاپن دیدار کرد؛ ایشیگه رئیس جترو( سازمان تجارت خارجی ژاپن) در ملاقات دوجانبه با وزیرامورخارجه ایران گفت: با رفع تحریم ها، زمینه برای افزایش فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری شرکت های ژاپنی در جمهوری اسلامی ایران فراهم شد و جترو از افزایش فعالیت های شرکت های ژاپنی در ایران حمایت می کند.

اما یکی از مهمترین دست آورد سفر ظریف به کشورهای شرق آسیا را می توان عضویت کشورمان در کمیته اجرایی شرکت های سپرده گذاری آسیا و اقیانوسیه است که به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این موضوع می تواند تا حد زیادی بر روی بازار سرمایه گذاری خارجی در کشور تاثیرگذار باشد. همچنین کمک 2.2 میلیون دلاری ژاپن به امنیت هسته ای در ایران یکی دیگر از دست آورد های مهم ظریف به شرق آسیا بود. 

در ادامه نظر دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در همین رابطه جویا شدیم که می خوانیم:

 

برای سیاستگذاری های خارجی باید با بالاترین مقام کشور یعنی مقام معظم رهبری هماهنگ شود

"معصومه اقاپور علیشاهی" عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری تحلیلی دیده بان ایران، با اشاره به سفر ظریف به  ژاپن و کمک 2/2 میلیون لاری ژاپن به امنیت هسته ای ایران، افزود: در سفرها یشنهادات زیادی مطرح می شود ما در رابطه با سیاستگذاری های خارجی باید با بالاترین مقام کشور یعنی مقام معظم رهبری هماهنگ شود.

وی با اشاره به عضویت ایران در کمیته اجرایی شرکت های سپرده گذاری آسیا و اقیانوسیه، گفت ادامه داد: این دقیقا نتیجه بالا رفتن شاخص امنیت کسب وکار است و همچنین نقطه عطفی است تا نقش ایران را در پایبندی به عهد خود در مذاکرات هسته ای نشان می دهد.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: این عضویت امتیاز خوبی است و دنیا متوجه قابلیت های ایران خواهد شد.

 

آقاپور در مورد قرارداد نفتی ایران با شرکت شل، تصریح کرد: کشورهایی مثل عربستان که مدتها بود مانع فروش نفت ایران می شدند، امرز دیگر این امکان برایشان فراهم نیست. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سال 2016 یک رشد اقتصادی 3 تا 4 درصدی خواهیم داشت که در 10سال اخیر بی سابقه خواهد بود.

 

با تدبیر مدیریتی توانستیم بعد از چند سال عضو کمیته سپرده گذاری آسیا و اقیانوسیه شویم

 

"مرتضی صفاری نطنزی" عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری تحلیلی دیده بان ایران، با اشاره به سفر ظریف به ژاپن، اظهار داشت: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ژاپن یک سفر دوره ای است و معمولا وزرای خارجه برای ارزیابی از امکانات و ظرفیت های جدید هر از گاهی سفر منطقهه ای انجام می دهند.

وی ادامه داد: سفر ظریف به ژاپن یک سفر روتین و منطقه ای به حساب می آید و اتفاق خاصی نیفتاده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با توجه به شرایط اقتصادی خوب ژاپن و چین و در دست داشتن بازار جهانی و همچنین روابط خوبی که با ایران دارند می توانند همکاری های خوبی با هم داشته باشند.

نطنزی با اشاره به کمک2/2 میلیون دلاری ژاپن به امنیت هسته ای ایران، تصریح کرد: با توجه به اینکه ژاپنی ها قربانی بمب هسته ای هستند لذا این مسئله برایشان حائز اهمیت است.

وی با اشاره به عضویت ایران در کمیته اجرایی شرکت های سپرده گذاری آسیا و اقیانوسیه، گفت: عضویت در این کمیته اولین بار است که اتفاق می افتد چرا که طی سال های طولانی ایران به دلیل وجود تحریم ها از هرگونه امکانات عضویت در این کمیته محروم بود..

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه با عضویت در این کمیته دسترسی ما به اطلاعات و تاسیسی اعتبار باز شده است،  افزود: در این مجموعه کشورهای بزرگی عضو هستند و برای اولین بار ما توانستیم در نقش مدیریتی حاضر شویم.

نطنزی در مورد قرارداد نفتی ایران با شرکت شل، گفت: از شرکت های زیر مجموعه شرکت شل با ایران قرار داد بسته است و این موضوع حکایت از آن دارد که دیواره تحریم ها شکسته شده است و احتمالا در آینده شرکت های دیگری با ایران قرارداد خواهند بست.

گفت و گو: نفیسه عبدالهی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر