کد خبر: 83637
A
شهاب‌الدین بی‌مقدار:

آقای جنتی نمی‌خواهد قدرتی را که در دست دارد از دست بدهد/ برای حفظ نظام توپ و تفنگ لازم نیست/ جنتی اختیاردار است و می‌خواهد انتخابات دست شورای نگهبان باشد

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی گفت: نگرانی شورای نگهبان این است که قانون جلوی نگاه سلیقه‌ای آنها و نظارت استصوابی را بگیرد. با مصوبه اخیر مجلس در مورد اصلاح قانون انتخابات، شورای نگهبان نمی‌تواند بدون دلیل افراد را رد صلاحیت کند.

آقای جنتی نمی‌خواهد قدرتی را که در دست دارد از دست بدهد/ برای حفظ نظام توپ و تفنگ لازم نیست/ جنتی اختیاردار است و می‌خواهد انتخابات دست شورای نگهبان باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ نظارت استصوابی شورای نگهبان همواره یکی از چالش‌های انواع انتخابات بوده است. نظارت استصوابی شورای نگهبان با مصوبه مجلس چهارمی‌ها به اجرا درآمد و شورای نگهبان بدون ارائه مدارک و مستندات لازم اقدام به رد صلاحیت کاندیدا با دلایل کلی می‌کرد. همین امر انتقادات بسیاری را برانگیخت. مجلس دهم دست به اصلاح قانون انتخابات زد و در این مصوبه استعلام از مراجع چهارگانه برای رد صلاحیت‌ها را ملاک عمل شورای نگهبان قرار داد.

 

پیش از بررسی این مصوبه در شورای نگهبان، دبیر و برخی از اعضای این شورا به انتقاد از مصوبه مجلس برخاستند.

 

آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان با انتقاد از مصوبه مجلس مبنی بر اصلاح قاندن انتخابات گفته است: «متاسفانه طرح اخیر نه تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد بلکه با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.»

 

بعد از این اظهارات احمد جنتی و انتقادات برخی از اعضای شورای نگهبان، این مصوبه به دلیل «ابهامات متعدد» رد شد. عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توضیح چرایی رد این مصوبه اعلام کرده است: «صرف نظر از ایرادات و ابهامات متعدد در طرح مذکور فرایند نظارتی پیش‌بینی شده به موجب این مصوبه از جهات مختلف از جمله نسبت به نحوه رسیدگی به اعتراض داوطلبان و تکالیف مراجع نظارتی مربوطه در این مصوبه با تکالیف مندرج در قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین رد صلاحیت‌شده در انتخابات مختلف مصوب 22 اردیبهشت‌ماه 78 مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین از حیث نسبت ترتیبات اجرایی مقرر با قوانین موجود انتخاباتی واجد ابهام شناخته شد. پس از رفع ابهام توسط مجلس شورای اسلامی اظهار نظر خواهد شد.»

 

 نمی‌خواهند قدرتشان را از دست بدهند

 

شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در همین رابطه می گوید: وظیفه مجلس تصویب قانون است. وظیفه شورای نگهبان هم تطبیق قوانین مجلس با شرع و قانون اساسی و اظهار نظر در مورد قانون است. اما آقای جنتی نمی‌خواهد قدرتی را که در دست دارد از دست بدهد.

 

او ادامه داد: با ادامه روند کنونی شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها کم‌کم مشکلاتی برای کشور ایجاد می‌شود. شورای نگهبان بدون دلیل نمایندگانی را که ما می‌شناسیم رد صلاحیت می‌کند. در مصوبه اخیر مجلس در خصوص اصلاح قانون انتخابات آمده است که فرد رد صلاحیت‌شده می‌تواند از کسانی که علیه او ادعایی را مطرح کرده‌اند به دادگاه مراجعه و شکایت کند.

 

آقای جنتی اختیاردار است و می‌خواهد انتخابات دست شورای نگهبان باشد

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: شورای نگهبان باید با دقت صلاحیت‌ها را بررسی کند. در این راستا باید فاصله ثبت‌نام تا بررسی صلاحیت کاندیداها را طولانی کنند تا با دقت صلاحیت‌ها بررسی شود. آقای جنتی اختیاردار است و می‌خواهد انتخابات دست شورای نگهبان باشد. در حالی که قانون اساسی هم تنها نظارت بر انتخابات را بر عهده شورای نگهبان گذاشته است.

 

بی‌مقدار در ادامه به پیشینه اجرای نظارت استصوابی اشاره کرد و توضیح داد: متاسفانه با مصوبه‌‌ای که در مجلس چهارم به تصویب رسید بنای نظارت استصوابی گذاشته شد. نمایندگان مجلس دهم و افراد دیگری که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند در میان مردم چهره خوبی دارند.

 

نگران ضربه دیدن اصل نظام هستم

 

او خطاب به جنتی دبیر شورای نگهبان گفت: خواهش من این است که آقای جنتی در اظهارنظر خود تجدید نظر کند. من در این انقلاب از جانم گذاشته‌ام و نگرانم به دلیل سختگیری‌هایی که می‌کنند به اصل نظام ضربه بزنند.

 

برای حفظ نظام توپ و تفنگ لازم نیست

 

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به رد مصوبه مجلس مبنی بر اصلاح قانون انتخابات از سوی شورای نگهبان گفت: این مصوبه در مجلس اصلاح می‌شود و اگر مجلس بر نظر خود ایستادگی کرد، درخواستم این است که تشخیص مصلحت نظام در این مورد اختلافی نظر مجلس را تایید کند. برای حفظ نظام توپ و تفنگ لازم نیست بلکه برای حفظ نظام اعتقاد، اعتماد و امید مردم لازم است. اگر این موارد را از دست بدهیم، به هیچ وجه حفظ نظام امکان‌پذیر نخواهد بود. این موضوع باعث می‌شود که نارضایتی مردم زیاد شود. اسرائیل، آمریکا و عربستان از جمله دشمنان ما هستند. کسانی هم که اظهار دوستی می‌کنند دل خوشی از ما ندارند، شاید به دلیل منافع خودشان اظهار دوستی می‌کنند.

 

بی‌مقدار ادامه داد: اکنون کرونا و تحریم‌ها مشکلاتی را به وجود آورده است، فردا اینهایی که تاکنون از نظام دفاع می‌کردند و از طبقه متوسط جامعه و اکثراً جزو اصلاح‌طلبان بودند بی‌تفاوت می‌شوند، در این صورت جامعه به کجا می‌رود؟

 

شورای نگهبان نگران است که قانون جلوی نگاه سلیقه‌ای آنها و نظارت استصوابی را بگیرد

 

او با ارجاع به نگاه سلیقه‌ای شورای نگهبان گفت: نگرانی شورای نگهبان این است که قانون جلوی نگاه سلیقه‌ای آنها و نظارت استصوابی را بگیرد. با مصوبه اخیر مجلس در مورد اصلاح قانون انتخابات، شورای نگهبان نمی‌تواند بدون دلیل افراد را رد صلاحیت کند؛ با مصوبه مجلس زمانی که دادگاهی تشکیل شود و قاضی به اعتراضات کاندیداها مبنی بر رد صلاحیت‌ها رسیدگی کند دیگر دلیلی برای رد صلاحیت‌ها وجود نخواهد داشد.

 

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور توضیح داد: به همین دلیل درخواست کردم فرصت میان ثبت‌نام تا تایید اسامی تایید صلاحیت‌ها زیاد شود تا در صورت رد صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان، آنها فرصت داشته باشند که به دادگاه صالحه مراجعه کنند. البته این موضوع در مصوبه فعلی نیامده و این مجلس یا مجلس بعدی می‌تواند آن را اضافه کند.

 

بی‌مقدار در پایان گفت: از سر دلسوزی صحبت می‌کنم، اما احتمال دارد از این حرف‌ها علیه من استفاده شود. به هر صورت ما نماینده مردم هستیم و باید حرف دل مردم را بزنیم.

 

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر