کد خبر: 86525
A

روزنامه وطن امروز: ظریف نمایندگان را از قصد عصبانی کرد/ خشم نمایندگان ازخلاف‌گویی‌های ظریف قابل درک است

این روزنامه با برشمردن دلایل عجیب و غریب خود در همراهی نمایندگان برای انتقاد به ظریف در ادامه نوشت: یکی دیگر از اقدامات غیرحرفه‌ای ظریف در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 96 و همراهی با روحانی در جریان سفر تبلیغاتی اصفهان بود.

روزنامه وطن امروز: ظریف نمایندگان را از قصد عصبانی کرد/ خشم نمایندگان ازخلاف‌گویی‌های ظریف قابل درک است

به گزارش دیده بان ایران؛ به دنبال حواشی روز گذشته مجلس یازدهم و دروغگو خواندن محمدجواد ظریف توسط نمایندگان تمام اصولگرای مجلس، روزنامه های منتسب به این جناح هم از خجالت وزیر امور خارجه کشورمان درآمده و خشم نمایندگان از دولت ظریف را منطقی توصیف کردند. 

به عنوان مثال روزنامه مهرداد بذرپاش یعنی وطن امروز در همین رابطه در گزارش یک خود آورد:  روز گذشته ظریف برای ارائه گزارشی درباره تحولات بین‌المللی و سیاست خارجی میهمان مجلس بود؛ میهمانی که از قضا بخش اصلی سخنان خود را معطوف به بازتعریف میزبان خود در قالب دوگانه‌های سیاسی کرد. از همین جهت مواجهه ظریف با نمایندگان منتقدی که نسبت به عملکرد دستگاه سیاست خارجی اعتراضاتی داشتند بیش از همیشه یادآور نوع مواجهه دولت روحانی با منتقدان توافق هسته‌ای بود. 

ظریف در حالی روز گذشته بار دیگر از برجام به‌ عنوان یک سند افتخار یاد کرد که این بار اثبات ادعای خود را به آینده و تاریخ حواله داد و گفت: دوستان عزیز! آمریکا را قدرقدرت ندانیم. برجام تحمیلی بر آمریکا بود. ان‌شاءالله تاریخ و آینده نشان خواهد داد. برجام سند افتخار ایران است و همواره خواهد بود و در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد. با این حال، او بخش قابل توجهی از سخنانش را صرف حمله به نمایندگان معترض، با نیت عصبانی کردن‌شان کرد و تلاش کرد از دل این جو متشنج و صدای اعتراض نمایندگان با ایجاد حواشی سیاسی از پاسخ به انتقادات عبور کند.
 
این روزنامه با برشمردن دلایل عجیب و غریب خود در همراهی نمایندگان برای انتقاد به ظریف در ادامه نوشت: یکی دیگر از اقدامات غیرحرفه‌ای ظریف در جریان انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 96 و همراهی با روحانی در جریان سفر تبلیغاتی اصفهان بود. در حالی که مطابق قانون، کارکنان وزارت امور خارجه حق عضویت در احزاب و فعالیت انتخاباتی ندارند، ظریف دست به این اقدام زد. بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در توجیه اقدام ظریف گفت: وزارت امور خارجه طبق اساسنامه خود عمل می‌کند که بر اساس آن هیچ یک از اعضا و کارکنان نباید دخیل در هیچ حزب و گروهی باشند. سفر ظریف نیز به عنوان وزیر امور خارجه شمرده نشده و شخصی بوده و ایشان از هیأت‌‌دولت مرخصی گرفتند، ضمناً هزینه سفر را نیز خودشان پرداخت کردند.
 
طرح شدن لوایح مرتبط با FATF با واکنش و نظرات متفاوتی در فضای داخلی کشورمان همراه شد. نظر مثبت جریان غرب‌گرا نسبت به این لوایح و پذیرش آن، در مقابل انتقادات جریان انقلابی نسبت به ماهیت و نتیجه پذیرش این لوایح تبدیل به یکی از موضوعات مورد بحث در فضای داخلی کشور شد. در این میان مجموعه دولت و شخص ظریف که از موافقان تصویب این لوایح بود در سخنانی عجیب ‌بار دیگر با قربانی کردن مصالح داخلی، هدف سیاسی خود را پیگیری کرد. 
ظریف در گفت‌وگویی که 20 آبان 97 با خبرآنلاین داشت در این زمینه گفت: بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند. وی در ادامه با بیان اینکه مجموع بودجه وزارت امور خارجه کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های منتقد دولت است، گفت: من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم. من افرادی را که در این قضیه منافع دارند، پشت القای این تصورات می‌دانم. 
ادعاهای ظریف پای او را به صحن مجلس باز کرد تا پاسخگوی سخنانش که موید گزاره‌های دولت‌های غربی بود باشد. ظریف در پاسخ به سوال نمایندگان گفت در مجامع بین‌المللی و در مذاکرات خود با نمایندگان دیگر کشورها درباره لوایح مرتبط با پولشویی، مخالفان تصویب FATF در ایران را گروه فشاری عنوان می‌کنند که از عدم تصویب این لوایح منفعت مادی دارند. ظریف در اظهارات خود در مجلس در این‌ باره گفته بود: اتهامی که به جمهوری اسلامی می‌بندند آن است که نمی‌خواهد به این کنوانسیون‌ها بپیوندد، چون نمی‌خواهد با پولشویی و تروریسم مقابله کند. من در پاسخ گفته‌ام که «گروه‌های فشاری» هستند که منافع شخصی دارند. این موضوع را به وضوح می‌توانید در دادگاه سلطان سکه و سایر دادگاه‌ها ببینید که چه چیزی درباره‌ پولشویی گفته‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر