کد خبر: 88924
A

روزنامه اصولگرا: تحولات لبنان به سود ایران و جبهه مقاوت تمام خواهد شد/ دولت حسان دیاب «پاکدست» بود

یک کارشناس سیاسی به روزنامه رسالت گفته است که عزم دولت دیاب برای حل امور لبنان بود. از طرفی گروه‌های سیاسی، روی دیاب توافق داشتند و با این حال که فضاسازی های زیادی هم علیه وی مطرح بود که او گزینه حزب الله است، اما همه گروه‌های سیاسی در لبنان بر نخست وزیری وی اتفاق نظر داشتند و حزب الله هم این نظر را پذیرفت.

روزنامه اصولگرا: تحولات لبنان به سود ایران و جبهه مقاوت تمام خواهد شد/ دولت حسان دیاب «پاکدست» بود

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه اصولگرای رسالت درباره تحولات در کشور عروس خاورمیانه نوشت: لبنان مدتی است که با چالش های متفاوتی دست و پنجه نرم می کند.  تحریم های آمریکا علیه این کشور و نابسامانی اوضاع اقتصادی، سال گذشته میلادی جرقه اعتراضات اجتماعی در این کشور را ایجاد کرد. چندی بعد کرونا آمد و علاوه بر محدودیت های اجتماعی، ضربه مضاعفی را بر پیکره اقتصاد این کشور وارد کرد. در همه این مدت کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه و متحدان منطقه ای آنها نظیر عربستان چشم طمع به بهره برداری سیاسی از بحران انسانی و اقتصادی عروس خاورمیانه دوختند. در میانه این بحران، انفجاری مهیب در بندر بیروت، چاشنی اعتراضات و سیاسی بازی جدید در لبنان شد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که با چالش های متعددی در خانه از جمله جلیقه زردها دست و پنجه نرم می کند، به بیروت رفت و آنجا ندای دموکراسی و تغییرات سیاسی سر داد. مقامات آمریکایی، با وجود وضع تحریم های سنگین علیه بیروت، برای ارائه کمک در پی انفجار اخیر اعلام آمادگی کردند. امروز لبنان ظاهرا دو مشکل دارد. مشکل اول مربوط به مشکلات و بحث مدیریت بهینه این کشور است و دومی ماهیگیری قدرتهای خارجی از آب گل آلود در این کشور است. همین شرایط روز گذشته با اخباری درباره استعفای برخی از وزرا و نخست وزیر لبنان، مبهم و مه آلودتر شد. 
اینکه این روزها عروس خاورمیانه در چه وضعیتی به سر می‌برد و به چه سمتی می‌رود، سؤالی است که ذهن کنجکاو ناظران و افکار عمومی را به خود جلب کرده است. در این خصوص با سید مرتضی موسوی، کارشناس مسائل لبنان به گفت‌وگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.
سید مرتضی موسوی، کارشناس مسائل لبنان در گفت وگو با «رسالت» در خصوص استعفای حسان دیاب، نخست وزیر این کشور و تحولات اخیر لبنان گفت: دولت حسان دیاب ویژگی برجسته‌ای نسبت به سایر دولت ها دارد که این ویژگی پاکدست بودن وی و همچنین تغییر و تحول اقتصادی به نفع ملت لبنان بود. 
وی ادامه داد: استعفای دیاب طی پروسه های سیاسی عجیب و غریبی  اتفاق افتاد که در طول ماه‌های گذشته حاصل شده بود و روی کار آمدن وی به دلیل استعفای سعد حریری و جریان غربگرا در عرصه سیاسی لبنان بود. عزم دولت دیاب برای حل امور لبنان بود. از طرفی گروه‌های سیاسی، روی دیاب توافق داشتند و با این حال که فضاسازی های زیادی هم علیه وی مطرح بود که او گزینه حزب الله است، اما همه گروه‌های سیاسی در لبنان بر نخست وزیری وی اتفاق نظر داشتند و حزب الله هم این نظر را پذیرفت.
موسوی افزود: دیاب در شرایطی روی کار آمد که سعد حریری پیش از این با حمایت های همه جانبه کشورهای غربی و عربی به منظور اصلاح روی کار آمده بود که موفق هم نشد. با روی کار آمدن آقای دکتر دیاب کشورهای غربی اقدام به وضع تحریم های اقتصادی علیه لبنان کردند و این مسئله موجب فشار مضاعف به دولت و ملت لبنان شد.
این کارشناس مسائل لبنان در ادامه گفت: مجموعه این عوامل، یعنی تحریم های اقتصادی، توطئه های کشورهای غربی و فشارهای متعدد موجب شد تا عرصه بر حسان دیاب تنگ تر شود. از سوی دیگر به دنبال انفجارهای اخیر، اعتراضات خیابانی  و فشار روزافزون غرب و جریان‌های سیاسی طرفدار حریری و ۱۴ مارس، فضا به سمتی رفت که حسان دیاب ترجیح داد از قدرت کناره گیری کرده و خواستار انتخابات زودهنگام شود. دیاب به دنبال این است که لبنان را از بن بست خارج کرده و مسیر را برای دولتی که همه جریان‌های سیاسی طرفدار آن بر روی آن توافق دارند بگشاید. وی افزود: علیرغم تمام توطئه‌هایی که علیه مقاومت در لبنان صورت می‌گیرد، حتی تغییر دولت آقای دیاب منجر به تقویت هر چه بیشتر مقاومت و افزایش سرمایه اجتماعی آن در افکار عمومی لبنان خواهد شد. واقعیت این است که تغییر دولت آقای دیاب به تنهایی موجب اصلاح امور در لبنان نخواهد شد؛ چرا که از زمان استقلال لبنان از استعمار فرانسه ساختار سیاسی ناقص از سوی فرانسوی ها به این کشور تحمیل شد. این ساختار مبتنی بر طایفه گرایی و سهمیه بندی های قومی و مذهبی است. تجربه هفتادساله دولت ها در لبنان و بروز بحران های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در این کشور نشان داد که این سیستم قابلیت اداره امور به نحو احسن را نداشته و نیازمند تغییر ساختاری است.

دیاب از نخست وزیری لبنان استعفا کرد
حسان دیاب نخست‌وزیر لبنان دیشب طی نطقی تلویزیونی خطاب به ملت لبنان رسما از مقام خود کناره‌گیری کرد.حسان الدیاب در  سخنرانی خود گفت: امروز استعفای این دولت را اعلام می‌دارم و خداوند حافظ لبنان باشد.پیش‌ازاین خبار ضدونقیضی درباره استعفای حسان دیاب از نخست‌وزیری مطرح‌شده بود.وزیر بهداشت لبنان  پیش‌ازاین گفته بود که دولت لبنان در راستای خواست و تمایل مردم استعفا داد‎ه است.نخست‌وزیر لبنان در ادامه سخنان خود به دلایل کناره‌گیری از قدرت اشاره کرد و خطاب به برخی از گروه‌های داخلی لبنان گفت: حوادث را وارونه جلوه دادند و حقایق را تغییر دادند و مرتکب گناه‌های بزرگی شدند زیرا می‌دانستند که موفقیت این دولت به معنی تغییر این طبقه  خواهد بود.وی افزود: بین ما و تغییر یک دیوار بلند است که طبقه‌ای که در مفاصل دولت رخنه کرده‌اند از این دیوار محافظت می‌کنند. تنها چیزی که برای ما اهمیت دارد نجات کشور است و در این راه مسائل زیادی را تحمل کردیم.وی درباره این طبقه افزود: آن‌ها تلاش کردند که مسئولیت فروپاشی کنونی و بدهی‌های عمومی را به گردن دولت بیندازند. این طبقه بدبختی اصلی لبنان هستند و آن‌ها انقلاب مردم لبنان را که علیه آن‌ها صورت گرفت، درک نکردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر