کد خبر: 89433
A

نظر فعال سیاسی اصولگرا درباره کودتای ۲۸ مرداد/ سلیمی نمین: دکتر مصدق پیشنهاد آمریکایی ها را نپذیرفت/ ما در نهضت‌های گذشته رهبری‌ای غیرمتمرکز داشتیم، در انقلاب اسلامی رهبری متمرکز

عباس سلیمی‌نمین گفت: انگلیسی‌ها قبل از ۱۲۹۹ هم تلاش کردند قرارداد‌های مختلفی را به ایران تحمیل کنند که ملت ایران زیر سلطه نرفت تا انگلیسی‌ها به این جمع‌بندی برسند که صرفاً با مشت ‌آهنین می‌توانند ملت ایران را وادار به تبعیت کنند.

نظر فعال سیاسی اصولگرا درباره کودتای ۲۸ مرداد/ سلیمی نمین: دکتر مصدق پیشنهاد آمریکایی ها را نپذیرفت/ ما در نهضت‌های گذشته رهبری‌ای غیرمتمرکز داشتیم، در انقلاب اسلامی رهبری متمرکز

به گزارش دیده بان ایران؛  نفسِ پدیده‌ای به نام کودتا نشان از این دارد که کودتاچیان از «شکست دادن با تحرکات عُرف» ناامید شده و به همین دلیل به حرکت نامتعارف کودتا متوسل می‌شوند.

 

عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران، در این ‌باره اظهار داشت: کودتای ۲۸ مرداد یک بار دیگر ارزیابی سلطه‌گران را از ملت ایران روشن کرد. در واقع این ارزیابی ثابت می‌کند که این ملت در دفاع از منافع خودش بسیار راسخ است و کمتر دچار لغزش و فریب می‌شود. لذا برای همراه کردن آنها در چارچوب سلطه باید از مشت‌ آهنین استفاده کرد. این بحث در مورد کودتای ۱۲۹۹ هم صادق است چون در آن مقطع نیز انگلیسی‌ها برای اینکه بتوانند ایرانی‌ها را تحت سلطه خودشان دربیاورند روش‌های مختلفی را در پیش گرفتند و قرارداد ۱۹۱۹ را با رشوه به تصویب رساندند، اما ملت ایران کمافی‌السابق زیر بار نرفت.

 

این تحلیلگر مسائل تاریخی در ادامه گفت: انگلیسی‌ها قبل از ۱۲۹۹ هم کوشیدند تا قرارداد‌های مختلفی را به ایران تحمیل کنند که ملت ایران زیر سلطه نرفت تا انگلیسی‌ها به این جمع‌بندی برسند که صرفاً با مشت ‌آهنین می‌توانند ملت ایران را وادار به تبعیت کنند. از این رو در مسیر کودتا قرار گرفتند و برای خود چاره‌ای جز این ندیدند.

 

او تصریح کرد: یادآوری تاریخ نشان می‌دهد در جریان نهضت ملی شدن نفت هم شاهد همین صحنه بوده‌ایم. آمریکایی‌ها تلاش‌های متعددی کردند تا روح ملی شدن صنعت نفت را از نهضت ملت بگیرند و در این راستا به دکتر مصدق سه پیشنهاد دادند که ایشان اعلام کرد، پیشنهادها را با توجه به اینکه با روح ملی شدن صنعت نفت مغایرت دارد، نمی‌پذیرد. پس بر آمریکایی‌ها مسجل شد که در هم شکستن اراده مردم ایران مشت آهنین می‌طلبد.

 

سلیمی‌نمین ادامه داد: شاید این سوال پیش آید که چرا امروز چنین جمع‌بندی‌ای در ارزیابی‌های دشمن نیست. در پاسخ باید گفت، ما در نهضت‌های گذشته رهبری‌ای غیرمتمرکز داشتیم؛ در واقع در نهضت ملی شدن نفت سه رکن رهبری فعال بودند: ملیون، مذهبیون و تشکل‌های مردمی و به همین دلیل دشمن توانست با ایجاد اختلاف و درگیری‌های داخلی در درون نهضت زمینه را برای کودتا فراهم کند.

 

او توضیح داد: اما خوشبختانه در انقلاب اسلامی،‌ رهبری متمرکز داشتیم که مورد اعتماد آحاد جامعه بود و به همین دلیل دشمن نتوانست کودتا را به عنوان زمینه اصلی برای خود در نظر بگیرد و آمریکایی‌ها نمی‌توانستند گزینه کودتا را در اولویت قرار دهند چون می‌دانستند کودتا برای آنها بسیار پرهزینه خواهد بود.

 

عباس سلیمی‌نمین پایان گفت: با این تفاصیل، در هر شرایط و موقعیتی باید مراقب انسجام و اتحاد داخلی باشیم تا دشمنان از ایجاد تفرقه در بین مردم ناامید شوند.

 

منبع: اعتمادآنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر