کد خبر: 89444
A

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: ظریف از لاریجانی مقبول‌تر و رای‌آورتر است/ او مورد اعتماد رهبری و دیگر نهاد‌ها هَم است

شهربانو امانی گفت: ظریف اگرچه از طیف معتدل است، اما کارنامه‌ای اصلاح طلبانه دارد و می‌توان روی او حساب کرد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: ظریف از لاریجانی مقبول‌تر و رای‌آورتر است/ او مورد اعتماد رهبری و دیگر نهاد‌ها هَم است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد جواد ظریف بار‌ها اعلام کرده که قصد کاندیداتوری ندارد و ترجیح می‌دهد که در حوزه تخصصی خود یعنی سیاست خارجه فعالیت کند، اما اصلاح طلبان اصرار دارند که او را یک کاندیدای جدی به حساب آورند. بر اساس شنیده‌ها در جلسات اصلاح‌طلبانه که بعضا در سطحی بالاتر از شورای عالی سیاست گذاری برگزاری می‌شود، ظریف یک گزینه جدی و مورد قبول است. فعالان سیاسی اصلاح طلب با در نظر داشتن نقاط قوت او مایل به استفاده از این مهره در انتخابات آتی هستند و به اقبال مردم از وی دل بسته‌اند.
شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاح طلب در تشریح این نقاط قوت  گفت: «شرایط جهان قبل و بعد از شیوع کرونا نشان می‌دهد که کشور‌های اثرگذار و قدرتمند دنیا برای ساماندهی وضعیت و تغییر آرایش و جغرافیای سیاسی جهان به تکاپو افتاده‌اند. بر این اساس کشور‌های قدرتمندتر و اثرگذارتر هستند و خواهند بود که با اتکا به دیپلماسی خود بتوانند در تصمیم‌سازی‌های نقش آفرین بوده و به ایجاد تعادل قدرت در جهان کمک کنند. به عبارتی تقویت دیپلماسی یکی از فاکتور‌های نگاه به آینده است».
وی با اشاره به موفقیت‌های ظریف در عرصه دیپلماسی گفت: «گذشته از برجام، همین اخیر شاهد شکست یکجانبه‌گرایی آمریکا در نشست شورای امنیت بودیم و این نشانگر موفقیت دیپلماسی و عملکرد مثبت شخص ظریف است. دیدیم که حتی تندروترین رسانه اصولگرا (کیهان) نیز اگرچه نامی از برجام نبرد، اما به شکست دیپلماتیک آمریکا در یکی از مجامع بین‌المللی اعتراف کرد و این نکته قابل چشم پوشی نیست».
عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه «ظریف می‌تواند یکی از گزینه‌ها ۱۴۰۰ باشد» گفت: «هنوز برای اینکه بگوییم ظریف حتما کاندیدا خواهد بود زود است، زیرا هم خود او بار‌ها اعلام کرده که تمایلی به این کار ندارد و هم اینکه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان همچنان در حال بازآرایی است و جلسات با رویکرد انتخابات ۱۴۰۰ تشکیل نشده است لذا باید قدری بیشتر صبر و حوصله به خرج داد و در این مورد بعدا قضاوت کرد».
وی همچنین گفت: «این را نیز نباید از نظر دور داشت که افراد خود‌پیروز‌پندار طبق معمول قبل از انتخاباتی شدن فضای کشور، نگران از دست رفتن کرسی ریاست جمهوری شده و قبل از آنکه سوت مسابقه زده شود، وارد میدان می‌شوند. این گروه از حداقل رای و بی‌اقبالی مردم به صندوق رای که خودشان هم در آن نقش مهمی داشته‌اند استفاده خواهند. در این شرایط معرفی گزینه‌ای که مقبولیت مردمی بیشتری دارد به نفع اصلاح طلبان خواهد بود. نظرسنجی‌های بعد از برجام به این سو نیز نشان داده است که ظریف از این مقبولیت برخوردار است».
امانی با اشاره به اینکه یکی از امتیازات ظریف به عنوان کاندیدای احتمالی احتمال تایید صلاحیت شدن از سوی شورای نگهبان است، گفت: «ظریف علاوه بر رئیس جمهور مورد اعتماد رهبری و دیگر نهاد‌ها نیز است».
عضو شورای مرکزی حزب کارگزارن افزود: «البته را فراموش نکنید که ویژگی‌های فردی کاندیدا بسیار مهم و لازم است، اما کافی نیست. مساله اصلی مدیریت قوی دولت و انتخاب یک تیم قوی است. اصلاح طلبان توجه به تجربه دولت روحانی و رویکرد او و اظهارات نزدیکانش که زحمات اصلاح طلبان و نقش آنان در انتخابات را زیر سوال بردند، اصرار دارند که این بار باید همه گزینه‌های باید روی میز باشد. ناگفته نماند که آرایش سیاسی کشور که تماما در ید اصلاح طلبان نیز در این زمینه نقش مهمی دارد»
وی تاکید کرد: «بدنه اجتماعی اصلاح طلبان خواهان معرفی کاندیدایی است که قرابت و نسبت خود با اصلاح طلبان را معرفی کرده باشد. آقای ظریف اگرچه از طیف معتدل است، اما کارنامه‌ای اصلاح طلبانه دارد و می‌توان روی او حساب کرد. ضمن اینکه می‌تواند رای بخشی از اصولگرایان که از وضع موجود ناراضی بوده و فاصله شعار‌های داده شده با مطالبات مردمی را می‌دانند؛ جلب کند.»
این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این پرسش که آیا ظریف می‌تواند حمایت همه طیف‌های اصلاح طلب را جلب کرده و مشخصا از حمایت حزب کارگزاران برخوردار شود؟ گفت: «من فقط یک عضو شورای مرکزی کارگزاران هستم و این موضوع باید در کمیته سیاسی بررسی شود. به نظر من، اما کارنامه ظریف قطعا از سایز گزینه‌های غیرحزبی و غیرگفتمانی درخشان‌تر است. ظریف به طور قطع از لاریجانی مورد قبول‌تر و رآی‌ورتر است».
وی در پایان خاطر نشان کرد: «یکی دیگر از ویژگی‌ها و نقاط قوت ظریف کارنامه شفاف و دست‌پاکی خودش و اطرافیانش است. او در مدیریت وزرارتخانه‌ای که عموما همه جریان‌های سیاسی و طیف‌ها در آن نیرو و ادعا دارند، موفق بوده و شان جمهوری اسلامی را نسبت به قبل بالابرده است. به اضافه اینکه رویکرد مثبتی نسبت به زنان داشته و سخنگو و سفیر زن برگزیده است. همه این‌ها بر میزان محبوبیت و مقبولیت وی می‌افزاید».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر