کد خبر: 89908
A
دیده بان ایران:

سیدمحمد غرضی: دکتر مصدق آدم خارجی ها نبود/ یک از ضعف های دولت مصدق این بود که متکی به رهبرش بود/ مردم ایران این توانایی را دارند که رفتار حاکمان سیاسی خود را تغییر دهند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ادامه داد: کشورداری متعلق به عامه مردم است. در حالیکه در دنیا چهار کشور بیشتر انتخابات نداشتند (آمریکا، انگلیس، فرانسه و بلژیک) ما در ایران مشروطه برپا کردیم. یعنی نه اسپانیا، ایتالیا، مجارستان، روسیه و... اینها هیچکدام انتخابات نداشتند.

سیدمحمد غرضی: دکتر مصدق آدم خارجی ها نبود/ یک از ضعف های دولت مصدق این بود که متکی به رهبرش بود/ مردم ایران این توانایی را دارند که رفتار حاکمان سیاسی خود را تغییر دهند

به گزارش دیده بان ایران؛  سید محمد غرضی از بنیانگذاران سپاه، وزیر نفت دولت مهدوی کنی و موسوی و وزیر پست، تلگراف و تلفن دولت دوم موسوی و دولت رفسنجانی درباره ماجرای کودتای 28 مرداد و سقوط دولت مرحوم مصدق به برنامه اینترنتی عبدی مدیا گفت: خیلی نباید درباره این موضوع جستجو کرد چون هر گروه و دسته و جمعیتی درباره این حادثه یک چیزی می گوید. بنده در آن زمان 12 سال داشتم اما به عنوان شاهد ماجرا؛ علت اصلی وقوع این کودتا را می توانم ضعف قدرت سیاسی داخلی عنوان کنم.

غرضی ادامه داد: انگلیسی ها برعکس آمریکایی ها ایران را خوب می شناختند برای همین راهبرد کار دست انگلیسی ها بود. یکی از ضعف های سیاست داخلی که به آن اشاره کردم اقتدار شخص محمدرضا شاه بود که قدرت تصمیم گیری نداشت. اگر فرد مقتدرتری بود می توانست از این انقلاب ملی شدن صنعت نفت می توانست استفاده درستی بکند. ضمن اینکه دولت؛ دولتی بود که متکی به رهبری اش بود. برای همین وقتی انگلیسی ها دیدند که این جنبش ملی شدن صنعت نفت متکی به مصدق است تصمیم گرفتند علیه شخص دکتر مصدق و برکناری او کودتا گرفتند. آنها متوجه این موضوع شده بودند که مصدق در کشورداری از محمدرضا شاه که فرد ضعیفی بود، اقتدار بیشتری دارد. ضمن اینکه مصدق شخصیت فرمانبرداری نبود در صورتیکه محمدرضا شاه آدم فرمانبردای بود یعنی گوش به فرمان خارجی ها بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ادامه داد: کشورداری متعلق به عامه مردم است. در حالیکه در دنیا چهار کشور بیشتر انتخابات نداشتند (آمریکا، انگلیس، فرانسه و بلژیک) ما در ایران مشروطه برپا کردیم. یعنی نه اسپانیا، ایتالیا، مجارستان، روسیه و... اینها هیچکدام انتخابات نداشتند.

ملت ایران در چنین شرایط جهانی بود که نهضت مشروطه را بوجود آورد. بعد از جنگ جهانی دوم هم ملت ایران نفت را ملی کرد. من در 30 تیر 1331 در خیابان لاله زار شاهد بودم که 69 نفر شهید شدند تا محمدرضاشاه قوام را برکنار کرد تا مصدق به نخست وزیری رسید. ملت ایران این کار را کرد. بنابراین مردم ایران این توانایی را به شدت دارد که طوری با حاکمان سیاسی خود برخورد کند که یا آنها را به راه راست هدایت کند یا از اقتدارشان کم کند.

 

*تحریریه دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر