کد خبر: 92284
A

نماینده مجلس نهم: بازار به حال خود رها شده است/ مردم نگران آینده هستند/ نمی‌توان به مردم گفت خرید نکنید

ابراهیم نکو: وقتی که مردم می‌بینند قیمت خودرو، سکه، مسکن و به صورت لحظه‌ای و روزانه افزایش می‌یابد، این روند افزایشی را به سایر کالاها تعمیم می‌دهند و نتیجه همین می‌شود که شاهدیم. یعنی تقاضا زیاد می‌شود، توازن بهم می‌خورد و عرضه نیز از آنجا که با محدودیت مواجه است، موجب افزایش قیمت می‌شود.

نماینده مجلس نهم: بازار به حال خود رها شده است/ مردم نگران آینده هستند/ نمی‌توان به مردم گفت خرید نکنید

به گزارش دیده بان ایران؛ اوضاع اقتصادی کشور روز به روز بدتر می‌شود و مردم به شدت در تنگناها قرار دارند. بدتر آنکه هیچ چشم‌اندازی برای بهبود وضعیت نیست و هر روز هم اوضاع بدتر می‌شود. مردم نیز در این شرایط با همان حداقل حقوق‌های خود سردرگم مانده‌اند. نمی‌دانند که دست روی دست گذشته منتظر روزی که وضعیت بهتر شود، بمانند یا دست از خوش‌خیالی برداشته و هرچه دارند و ندارند صرف خرید مایحتاج امروز و فردا کنند؟


به گفته کارشناسان هجوم مردم برای خرید به نوبه خود در وضعیت تورمی موجود اثرگذار است اما دریغ که جایی برای توصیه به مردم و پرهیز دادن آنان از خریدهای غیرضروری نیز نیست.


ابراهیم نکو، نماینده و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در دوره نهم گفت: «وضعیت اقتصادی کشور به نحوی است که گویی بازار به حال خود رها شده و مدیریت بازار و عرضه و تقاضا به عواملی غیر از دولت و دستگاه‌های نظارتی واگذار شده است. در خیلی از حوزه‌ها مثل مسکن، خودرو و ... گویی اصلا دولت، مجلس و دستگاه‌های نظارتی هیچ وظیفه‌ای به عهده ندارند و این وظیفه تماما به عهده عواملی خارج از این مجموعه‌ها که همان دلالان و مفسدان اقتصادی هستند، گذاشته شده است.»


وی افزود: «در چنین وضعیتی اولین نتیجه‌ای که مشاهده می‌شود، افزایش نگرانی مردم است. به خاطر همین نگرانی هم شاهد این هستیم که مردم به جای سکوت و کاهش تقاضا در واکنش به گرانی، برای خرید بیشتر هجوم می‌برند و خودشان نیز به نوعی صحنه‌گردان و عامل افزایش گرانی می‌شوند».


این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با تاکید بر اینکه «این گروه از مردم که دنبال خرید بیشتر هستند و از لحاظ روانی به جامعه فشار می‌آورند و موجب افزایش صف‌های خرید می‌شوند. همین است که شاهدیم هر کسی در حد توان خود برای خرید مایحتاج خود اقدام می‌کند. در واقع وقتی که مردم می‌بینند قیمت خودرو، سکه، مسکن و به صورت لحظه‌ای و روزانه افزایش می‌یابد، این روند افزایشی را به سایر کالاها تعمیم می‌دهند و نتیجه همین می‌شود که شاهدیم. یعنی تقاضا زیاد می‌شود، توازن بهم می‌خورد و عرضه نیز از آنجا که با محدودیت مواجه است، موجب افزایش قیمت می‌شود».


این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه چطور می‌توان به مردم در این شرایط توصیه کرد که در مقابل این حجم از گرانی، اقدام به خرید نکنند؟ گفت: «متاسفانه مردم به خاطر شاهد بودن شعارهای پوچ و توخالی درخوص تنظیم بازا و کنترل قیمت و اینکه هر وقت جمله‌ای درباره کاهش و ثبات شندیند، نتیجه عکس دیده‌اند؛ اعتمادی ندارند. این یک حقیقت غیرقابل کتمان است و برای همین وقتی شاهد افزایش قیمت دربرخی کالاهای مصرفی هستیم، مردم برای خرید بیشتر هجوم می‌برند. این واکنش در جهان و در قواعد اقتصاد نامتعارف است و عموما مردم در جهان از گرانی استقبال نمی‌کنند لذا مشاهده آن در کشور ما یک درد جدی است و باید برای مسئولان نیز هشدار باشد».


وی افزود: «ادامه وضعیت و رویه فعلی می‌تواند به اتفاقات ناگواری مثل قطحی، نارضایتی‌های غیرقابل تصور و ... منجر شود. شاید وضعیت فعلی در ابتدای برای برخی که کالاهایشان خریدار دارد خوشایند باشد اما وقتی که قدرت خرید مردم تمام شود، به نتایج ناگواری خواهد رسید».


به گفته وی در این اوضاع و احوال نمی‌توان به مردم توصیه کرد که خرید کنید نا نکنید. تشکل‌های مردمی و حمایت از مصرف‌کننده نیز برای همین سکوت کرده و فراخوانی نمی‌دهند.


نکو خاطرنشان کرد: «عامل اصلی این وضعیت در مرحله نخست، دولت و تیم اقتصادی دولت است که بسیار عاجر و ناتوان است. بعد از آن نیز مجلس که خود آلوده به مسائلی ملی شده است. البته منظور وام‌های کلان و خودروهای ارزانی است که می‌گیرند زیرا حکایتشان حکایت رطب خورده‌ای است که نمی‌تواند منع رطب کند».

منبع: آزادی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر