کد خبر: 9248
A
گزارش دیده‌بان ایران از رابطه دولت یازدهم بامراجع تقلید؛

تمام تلاش‌های ناکام مخالفان برای مکدر کردن مراجع؛ از دروغ تک خوانی زنان تا بولتن سازی از بدحجابان در کنسرت‌ها

شاید فهم این موضوع که چرا دولت یازدهم نسبت به دولت‌های قبل بویژه دولت احمدی‌نژاد، نزد مراجع عظام مقبولیت بیشتری دارد، چندان دشوار نباشد؛ به هر حال حسن روحانی رئیس این دولت از سلسله جلیله روحانیت است؛ مضاف بر آن، جهت گیری‌های اعتدالی و عقلانی این دولت هم همان چیزی است که مطابق با خواست و مشی فقه شیعه و اعاظم این فقه است.

تمام تلاش‌های ناکام مخالفان برای مکدر کردن مراجع؛ از دروغ تک خوانی زنان تا بولتن سازی از بدحجابان در کنسرت‌ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، هیچ دولتی تاکنون به اندازه دولت یازدهم، نزد مراجع عظام مقبولیت نداشته است؛ این گزاره‌ای است که آنرا می توان از تاییدات مراجع نسبت به دولت و همچنین سفرهای پرتعداد اعضای کابینه به قم برای دیدار با مراجع عظام استنباط کرد.

تقریبا هیچ وزیر و معاون رئیس جمهوری در دولت یازدهم نبوده است که در طول این سه سال برای ارائه گزارش کار در محضر مراجع عظام حاضر نشده باشد.

شاید فهم این موضوع که چرا دولت یازدهم نسبت به دولت‌های قبل بویژه دولت احمدی‌نژاد، نزد مراجع عظام مقبولیت بیشتری دارد، چندان دشوار نباشد؛ به هر حال حسن روحانی رئیس این دولت از سلسله جلیله روحانیت است؛ مضاف بر آن، جهت گیری‌های اعتدالی و عقلانی این دولت هم همان چیزی است که مطابق با خواست و مشی فقه شیعه و اعاظم این فقه است.   

بی‌تردید قم را باید ام القرای ایران اسلامی نامید؛ شهری که در پیروزی انقلاب اسلامی نقشی غیرقابل انکار داشت و مهد پرورش نخبگان و علمای جهان تشیع محسوب می‌شود؛ از اینرو در تمامی فعل و انفعالات و احوالات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، رجوع به نظر قم و مشاهیر آن، اجتناب ناپذیر است؛ در صدر مشاهیر قم، مراجع عظام هستند که نظراتشان پیرامون جامعه و جوانب گوناگون آن، افضل و ارجح است.

بر همین اساس، دولت یازدهم که در راس آن، یک روحانی قرار دارد، از همان آغاز روی کار آمدن، خود را موظف و مکلف دانسته که بصورت مستمر در محضر علما و مراجع قم حاضر شود و ضمن ارائه گزارش کار، تاییدات، تذکرات، انتقادات و نصایح این اعاظم را دریافت و اجابت کند.

حسن روحانی پس از حماسه سیاسی 24 خرداد 92 و پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، در شرایطی که هنوز مراسم تنفیذ و تحلیفش انجام نگرفته بود، به قم سفر کرد و در دیدار با مراجع عظام از جمله حضرات آیات صافی گلپایگانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی و موسوی اردبیلی، از نزدیک نظرات و توصیه های این بزرگان را استماع کرد.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، همه اعضای کابینه موظف شدند به طور متناوب با سفر به قم، گزارشات مبسوطی از عملکرد زیر مجموعه خود، تقدیم مراجع کنند؛ سفرهایی که همچنان هم بدون خلل و وقفه ادامه دارد.

در اسفندماه 1393، رییس جمهور روحانی در جریان چهاردهمین سفر استانی هیئت دولت راهی قم شد و مورد استقبال مراجع عظام قرار گرفت؛ سفری که علاوه بر برکات معنوی فراوان، دستاوردهای مادی بیشماری هم برای شهر قم به عنوان ام القرای ایران اسلامی داشت.  

سفر اسفندماه 93 روحانی به قم از آن حیث قابل اهمیت بود که در آن مقطع زمانی، برخی جریانات مرموز با اغراض سیاسی مشخص، قصد تخریب وجهه ممتاز دولت در نزد مراجع را داشتند؛ عمده تمرکز مخالفان هم بر روی مسائل فرهنگی و تخطئه وزارت ارشاد بود؛ آنها به دروغ القاء کرده بودند که وزارت ارشاد دولت روحانی، مجوز تک خوانی زنان را صادر کرده است؛ امری که با تکذیب قاطعانه مسئولان وزارتخانه مزبور و علی جنتی وزیر وقت همراه شد.

سفر رییس جمهور روحانی به قم در اسفند 93، علی‌رغم همه کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های مخالفان انجام شد و نه تنها دیدارهای صمیمانه‌ای میان آیات عظام و دکتر روحانی صورت گرفت، بلکه رییس جمهور در گردهمایی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم به ایراد سخنرانی پرداخت. 

پس از سفر موفقیت‌آمیز هیئت دولت به قم در اسفند 93 و گرفتن تاییدیه مجدد از علما و آیات عظام، تیر مخالفان برای جدایی انداختن میان قم و دولت دکتر روحانی به سنگ خورد؛ در نتیجه آنها در اتاق فکرهایشان باز هم برای تخریب و تخطئه وجهه دولت در نزد مراجع، گعده کردند؛ نکته قابل توجه آنکه همچنان وزارت ارشاد در کانون حملات و غرض ورزی های مخالفان دولت قرار داشت.

از اینرو موضوع کنسرت‌ها، دستمایه خوبی برای مخالفان دولت بود تا با تمسک به آن، آخرین تلاش‌های خود را برای سلب رویکرد حمایتی مراجع از دولت بکار بندند؛ ترفند آنها کاملا مشخص بود، آنطور که علی جنتی وزیر مستعفی ارشاد به روزنامه اعتماد گفته است، «افرادی با انگیزه‌های سیاسی به کنسرتها می‌رفتند و هرجا که حجاب خانمی نامناسب بود عکس می‌گرفتند و در اختیار مراجع و علما قرار می‌دادند.»

البته مشابه همین رویکرد را مخالفان دولت در قبال وزارت ارتباطات اتخاذ کردند؛ طبق گفته محمود واعظی وزیر ارتباطات، «کمتر از 4 درصد فضای مجازی با آلودگی محتوایی مواجه است، اما برخی همین 4 درصد را هرروز بولتن کرده و با کتابچه قشنگ و تصاویری مستهجن به دفاتر مراجع می فرستند تا این کرکره را پایین بکشند».

 

علی ایحال، این تخریب‌ها و تخطئه‌های مخالفان برای مخدوش کردن رابطه مراجع با دولت ادامه داشت تا اینکه در آخرین روز اردیبهشت سال جاری در شرایطی که مردم ایران برای دومین بار پیاپی در یک انتخابات، "نه" بزرگی به تندروها و افراطیون گفته بودند، رییس جمهور روحانی عازم قم شد و اینبار برخلاف سیاق معمول سفرهای استانی، بدون دیدار مردمی، مستقیما به بیوت مراجع عظام رفت.

 حضرات آیات «وحیدخراسانی»، «صافی‌گلپایگانی»، «مکارم‌شیرازی»، «علوی‌گرگانی»، «سبحانی»، «موسوی‌اردبیلی»، «شبیری‌زنجانی» و «جوادی‌آملی»، مراجع و علمایی بودند که در 31 اردیبهشت 95 در بیوت خود میزبان رئیس‌جمهوری شدند. رئیس‌جمهوری در این دیدارها، گزارشی از عملکرد دولت ارائه کرد و در پاسخ، علاوه بر قدردانی و تمجید از عملکرد دولت، توصیه‌هایی را هم شنید.

در دیدار اردیبهشت ماه رییس‌جمهور روحانی با مراجع، تاییدات زیادی از سوی این اعاظم نثار دولت تدبیر و امید شد؛ امری که چندان به مذاق مخالفان خوش نیامد و به آنها فهماند که جهدشان برای تخریب دولت نزد مراجع، آب در هاون کوبیدن بود؛ در آن دیدار، آیت‌الله وحید، تلویحا راهبرد تعامل گرایانه دولت در عرصه سیاست خارجی را با گفتن این جمله که "با کشورهای جهان با زبان نرم و خوش سخن بگویید"، مورد تایید و تمجید قرار داد و آیت الله مکارم شیرازی نیز، دکتر روحانی را رئیس جمهوری موفق معرفی کرد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر