کد خبر: 93703
A

نماینده مجلس: فروش تسلیحات می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند

یک نماینده پیشین مجلس گفت: با توجه به رشدی که صنایع دفاعی ما در سال‌های گذشته داشته است و خودکفایی که در اقلام تسلیحاتی به دست آوردیم رفع تحیم تسلیحاتی هم می‌تواند ابعاد نظامی داشته باشد و هم به توسعه اقتصادی کمک کند و ارزآوری داشته باشد و از سویی ما را در جریان تعاملات منطقه‌ای و بین المللی به صورت یک کشور فعال در این حوزه نگه دارد.

نماینده مجلس: فروش تسلیحات می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند

به گزارش دیده بان ایران، اردشیر نوریان درباره پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجام گفت: برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی در ذیل مسئله توافق کلی در برجام صورت گرفت؛ همان‌طور که می‌دانید یکی از بند‌های این توافقنامه مربوط به قانون تسلیحاتی ایران بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دهمین مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت  انجام می‌پذیرد که طبق آن از این به بعد ایران می‌تواند به خرید و فروش سلاح مبادرت کند.

وی عنوان کرد: برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان از این زاویه مهم است که جمهوری اسلامی در یک منطقه حساس و پر آشوب غرب آسیا قرار دارد بنابراین برای حفظ توان دفاعی‌اش این یک موضوع پر اهمیت است.

این نماینده سابق مجلس ادامه داد: باتوجه به شرایط منطقه‌ای کشورمان، باید بتوانیم مبادلات تسلیحاتی با سایر کشورها برای حفظ توان دفاعی ارتش‌مان را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران از این منظر که می‌تواند باب صادرات تسلیحات ایران را به کشورهای دیگر باز نگه دارد، مهم است.

نوریان تاکید کرد: با توجه به  رشدی که صنایع دفاعی ما در سال‌های گذشته داشته است و خودکفایی که در اقلام تسلیحاتی به دست آوردیم این مسئله هم می‌تواند ابعاد نظامی داشته باشد و  هم می‌تواند به توسعه اقتصادی کمک کند و ارزآوری داشته باشد و هم می‌تواند ما را در جریان تعاملات منطقه‌ای و بین المللی به صورت یک کشور فعال در این حوزه نگه دارد.

وی با بیان این‌که برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی روی دیگری از برجام را به ما نشان داد، اظهار داشت: برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی نشان می‌دهد برجام می‌توانست دستاوردهای بیشتری در حوزه‌های مختلف  برای ما داشته باشد البته اگر تعهدات در چارچوبش انجام می‌گرفت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مجلس دهم یادآور شد: اگر آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل می‌کرد و رئیس جمهورش  اقدام نسنجیده و احمقانه انجام نمی‌داد و از این توافق خارج نمی‌شد، در سایر ابعاد علی الخصوص  اقتصادی می‌توانستیم شاهد اتفاقات خوبی مانند حوزه نظامی و تسلیحاتی باشیم.

وی با اشاره به این‌که تلاش‌های آمریکا برای بازگردان تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان و فعال کردن مکانسیم ماشه ناکام ماند، خاطرنشان کرد: ناکامی‌هایی که آمریکا در سازمان ملل داشت نشان می‌دهد، واقعاً آن چارچوب کلی که در توافقنامه برجام برای سر و سامان دادن به اختلافات در حوزه‌هایی که برای مذاکرات انجام گرفت و منجر به امضای تفاهم نامه برجام شد،  درست بوده است‌.

نوریان تاکید کرد: برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران یک اتفاق خوب در قالب برجام است اما چرا این راهبرد در سایر ابعادش اتفاق نیفتاد، دلایل بسیاری دارد که بعضی از آنها می‌تواند داخلی باشد و بعضی دیگر به رفتار طرف‌های درگیر به ویژه رفتار غیر منطقی و خارج از چارچوب امریکا برمی‌گردد.

وی گفت: برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی در  واقع یک نوع راستی‌آزمایی در چارچوب توافق برجام است که متاسفانه با اتفاقاتی که بعدا افتاد آن شیرینی حاصل نشد و نتایج دلخواه به دست نیامد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر