کد خبر: 95509
A
رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت:

دستور‌العمل ستاد ملی کرونا حکم قانون دارد و همه ملزم به رعایت هستند/ برخی می‌خواهند قهرمان «رفع تحریم‌ها» باشند

رئیس‌جمهوری گفت: از شنبه آینده تمام جلسات در تمام قوا، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی جلسات بالای ۱۵ نفر نباید داشته باشیم و این دستورالعمل و چارچوبی است که وزارت بهداشت تدوین کرده و در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است؛ بنابراین به عنوان یک قانون و به عنوان یک مساله‌ای که در حد قانون و در حد مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و حکم قانون دارد و همه مقرراتی که دیروز ابلاغ شده باید اجرا شود.

دستور‌العمل ستاد ملی کرونا حکم قانون دارد و همه ملزم به رعایت هستند/ برخی می‌خواهند قهرمان «رفع تحریم‌ها» باشند

به گزارش دیده بان ایران؛ حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه امروز هیات دولت تاکید کرد: از روز شنبه محدودیت‌های جدیدی در خصوص کرونا اعمال می‌شود و شهرهای قرمز به حالت تعطیل و شهرهای نارنجی به حالت نیمه تعطیل درخواهند آمد مگر در موارد ضروری که باید سر کار باشند که شامل فروشگاه‌ها یا آنهایی که خدمات ارائه می‌دهند خواهد بود که تفسیر آن برای مردم بیان شده است. 

 

وی ادامه داد: البته همه ما می‌دانیم که تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها راه حل اصلی مساله کرونا نیست واین مشکل تنها از طریق تغییر سبک زندگی حل خواهد شد اگر مردم سبک زندگی را تغییر ندهند و همگام با رعایت پروتکل‌ها، مساله عدم حضور در مراسم‌ها و مناسک را رعایت نکنند با تعطیلی کرونا هم اوضاع به همین صورت خواهد بود. 

 

وی افزود: تعطیلی تنها به عنوان اعلان هشدار به جامعه است تا همه به یک انضباط دقیق اجتماعی برگردیم و این انضباط است که می‌تواند مشکل کرونا را حل کند والا همین الان آمار نشان می‌دهد  ۵۱ درصد ابتلا به دلیل رفت وآمد خانوادگی است و اگر در تعطیلات رفت و‌آمدها بیشتر شود،‌همین آمار هم افزایش پیدا می‌کند و بنابراین در جایی ممکن است کاهش دهیم و جای دیگر افزایش یابد.

 

رئیس‌جمهور گفت‌:‌ راه این است که همه احساس کنیم و اقلیتی که مراعات نمی‌کنند هم به درک مشترک برسیند که ان بیماری وجود دارد و در سال آینده هم ممکن است تا هر وقتی که دارو و درمان قطعی و واکسن کشف شود ادامه پیدا کند. بنابراین باید از طریق رعایت پروتکل‌ها خود را مصون بداریم واین تعطیلات در کنار هشدار برای این است که یک فضای تنفسی برای کادر درمان فراهم شود.

 

وی افزود: ما از لحاظ تجهیزات و تخت در فشار نیستیم اما کادر درمان یک کار یک ماه و دوماه نیست و ۹ ماه مداوم در حال تلاش هستند و این تعطیلات برای این است که فرصتی برای کادر درمان فراهم کنیم. وقتی فوتی‌های ما در روز بالای ۴۰۰ نفر است یک هشدار جدی برای ماست و ما باید کمک کنیم که این برنامه جامع مقابله با کرونا به خوبی اجرا شود و این در سایه این است که اول مردم، نیروی انتظامی، بسیج و گروه‌های ناظر همه باید دست به دست یکدیگر دهیم تا این طرح به خوبی اجرا شود.

 

روحانی تاکید کرد: از شنبه آینده تمام جلسات در تمام قوا، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی جلسات بالای ۱۵ نفر نباید داشته باشیم و این دستورالعمل و چارچوبی است که وزارت بهداشت تدوین کرده و در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده است؛ بنابراین به عنوان یک قانون و به عنوان یک مساله‌ای که در حد قانون و در حد مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و حکم قانون دارد و همه مقرراتی که دیروز ابلاغ شده باید اجرا شود.

 

رئیس جمهور گفت: موضوعی که در جلسه ستاد اقتصادی دولت و جلسه امروز هیأت دولت در خصوص آن بحث کردیم، این بود که در کنار این محدودیت‌های شدید و تعطیلات، فشار اقتصادی روی مردم زیاد می‌شود و دولت باید در این زمینه به مردم کمک کند تا بخشی از این مشکلات کاهش پیدا کند؛ کسانی که حقوق ثابت بگیر هستند،‌ حتی اگر تعطیل هم شود حقوق را می‌گیرند و امروز مشکل کسانی هستند که حقوق ثابت ندارند و روزمزه کار می‌کنند، به همین دلیل محاسبه‌ای که شده باید ما به یک سوم جامعه برای چهار ماه یک بسته کمک معیشتی ارائه کنیم که این بسته را شنبه در ستاد ملی کرونا تصویب خواهیم کرد؛ افرادی که مشمول این طرح می‌شوند در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. 

 

وی اضافه کرد: همچنین وام یک میلیونی هم برای همین خانواده‌ها که حدود ۱۰ میلیون خانواده هستند؛ در نظر گرفته می‌شود که این هم اعلام خواهد شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر