کد خبر: 95701
A

میرلوحی: بعد از انتخابات مجلس “اصولگرایان” به صراحت گفتند نوبت روی کار آمدن نظامی‌هاست/ اصولگرایان طرفدارِ ماندنِ ترامپ بودند

عضو حزب اتحادملت گفت: به نظرم حرفی که آقای ترقی زده است، حرف دل اصولگراهاست. آنها با مذاکره مشکلی ندارند فقط می گویند ما باید طرفِ مذاکره کننده باشیم. اما نکته ای که وجود دارد این است که آنها نمی توانند مذاکره را به نتیجه برسانند. اگر آقای روحانی نیامده بود، مذاکرات به نتیجه نمی رسید.

میرلوحی: بعد از انتخابات مجلس “اصولگرایان” به صراحت گفتند نوبت روی کار آمدن نظامی‌هاست/ اصولگرایان طرفدارِ ماندنِ ترامپ بودند

به گزارش دیده بان ایران؛ اخیرا برخی اصولگرایان در مصاحبه هایی نظر خود را درباره مذاکره با آمریکا ابراز کرده اند. گروهی از آنها معتقدند که مذاکره به هیچ عنوان کار درستی نیست و برخی دیگر صراحتا اعلام می کنند که اگر مذاکره توسط اصولگرایان باشد، اشکالی ندارد.

در همین رابطه، محمود میرلوحی “عضو حزب اتحادملت”گفت: در بیست سال اخیر، بحث مذاکره ابزاری در اختیار جریان راست بوده است. هرجا که غیر اصولگراها حرف از مذاکره زده اند با آنها به شدت برخورد شده است. زمانی که آقای روحانی به مناسبت شهادت امام حسن (ع) از صلح صحبت کرد دیدیم چه رفتار سازماندهی شده و توهین آمیزی علیه رئیس جمهور انجام دادند که مورد عتاب مقام معظم رهبری نیز قرار گرفتند. البته اصولگرایان بدشان نمی آید خودشان مذاکره کنند اما هرجا که غیر اصولگرایان حرف از مذاکره می زنند حمله می‌کنند.

میرلوحی گفت: مسئله اصل مذاکره نیست، بحث این است که آنها می گویند ما باید مذاکره کنیم. خب در عمل هم ملاحظه می کنیم آنها قبل از آقای روحانی مذاکره را شروع کردند اما مذاکرات در زمان آقای روحانی به نتیجه رسید. این روند با آقای روحانی شروع نشد اما اصولگرایان طوری رفتار می‌کنند که انگار روحانی مذاکره را پایه گذاری کرده است و دائم  می گویند این ها غرب‌گرا و از داخل غافل هستند.

 

حرف آقای ترقی، حرف دل اصولگراهاست

او ادامه داد: به نظرم حرفی که آقای ترقی زده است، حرف دل اصولگراهاست. آنها با مذاکره مشکلی ندارند فقط می گویند ما باید طرفِ مذاکره کننده باشیم. اما نکته ای که وجود دارد این است که آنها نمی توانند مذاکره را به نتیجه برسانند. اگر آقای روحانی نیامده بود، مذاکرات به نتیجه نمی رسید. در زمان آقای جلیلی صرفا بیانیه هایی خوانده می شد و اصلا به طرف مقابل توجهی نمی شد. وقتی با کسی مذاکره می‌کنیم نباید بیانیه بخوانیم، باید برویم و مذاکره کنیم. مذاکره یعنی بده بستان؛ ما حرف می زنیم و حرف ها را می شنویم و جایی در وسط مسیر باهم توافق می‌کنیم. توافق یعنی صد در صد نه حرف شما و نه حرف رقیب شما باشد.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: در زمان آقای جلیلی جلسات مختلفی برگزار می شد و طرفین با هم مذاکره می کردند اما در عمل اتفاقی نمی‌افتاد چون آنها فن، دانش و مهارت مذاکره نداشتند. تقریبا روشن است که اگر آقای روحانی و ظریف نیامده بودند مذاکره به جایی نمی رسید. ولی به هرحال شروعش را آنها انجام دادند.

 

اصولگرایان ناخواسته طرفدارِ ماندنِ ترامپ بودند

میرلوحی گفت: به نظر می رسد اصولگرایان ناخواسته طرفدارِ ماندنِ ترامپ بودند. ترامپ در شرایط شیوع کرونا این همه جنایت در حق ملت ما کرد، پیمان بین المللی را معلق کرد، کشورها را تهدید کرد که حق کار کردن با ایران را ندارند و حالا شر این آدم کم شده است. ما بارها گفته بودیم که اگر آمریکا به برجام برگردد، آماده مذاکره هستیم. حالا اگر مانعی ایجاد نکنند این شرایط فراهم شده است.

وی افزود: آقای بایدن قبل از انتخابات در بیانیه‌ روابط بین الملل خود در جزوه‌ هشتاد صفحه‌ای، چندین رویکرد مطرح کرده که می توان آنها را مثبت تلقی کرد: اول اینکه به برجام برمی گردد، دوم اینکه  مخالف رفتار ترامپ با عربستان سعودی است. ترامپ  به عنوان گاو شیرده به عربستان نگاه می کرد و این جماعت را بی قید و شرط تائید می کرد. اما بایدن تصریح کرده که بحث روابط با عربستان نیازمند بازنگری است. و مورد بعدی بحث یمن و همراهی ترامپ با بن سلمان است، که مورد نقد قرار گرفت. خب این موارد برای ما مثبت است. ما نباید چشممان را بر همچین تفاوتی ببندیم و بگوییم چرا خوشبین هستید! به هرحال جامعه به این اتفاق خوشبین است. طوری با این موضوعِ آمدن بایدن و رفتن ترامپ رفتار می کنند که به نظر می رسد از این موضوع لذت نمی‌برند.

 

چرا عده ای نگران لبخند مردم هستند؟

او در ادامه گفت: حالا اینکه مسائل ما به صورت ریشه‌ای حل می شود و ما می توانیم به تنش زداییِ با دوام با آمریکا نائل شویم، بحث دیگری است اما به هر طریق اینکه شر ترامپ کم شود، خود کم تحولی نیست. نباید کسی این تحول و فرصتی که برای ما ایجاد شده را کتمان کند. بالاخره ترامپ فرصت برجام را برای ما به موانع و مشکلات تبدیل کرد. حالا اگر دوباره فرصتی برای ایران فراهم شود و بتواند تَرَکی در اتحاد بین المللی و مصوبه‌های شورای امنیت، که به تکرار علیه ما صادر شد، ایجاد کند، بد است؟! لغو مصوبات شورای امنیت علیه ایران، پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین قرار گرفتن ۱۳ عضو شورای امنیت کنار ایران و مقابل آمریکا، همه از ثمرات برجام است. پس بازگشت به برجام اتفاق خوبی برای ماست. بنابراین نباید کسی از رفتن ترامپ ناراحت باشد.

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: مشکل تورم چهل درصدی، تحریم دارو، تلاطم ارزی، عدم امکان فروش نفت و بلوکه شدن منابع ارزی ما حتی در کشورهایی که مدعی رفاقت با ما هستند، همه این موانع اگر رفع شود، بد است؟ چرا باید عده ای نگران لبخند مردم شوند و طوری رفتار کنند که انگار از این وضعیت راضی هستند؟! عده ای می‌گویند چرا برجام همه این مشکلات را صددر صد پاک نکرد؟ تیتر می کنند که آقای ظریف، آقای روحانی چرا به مذاکرات اعتماد کردید؟ مذاکره کردیم تا این تحریم‌ها لغو شود که ترامپ آمد و این مشکلات را ایجاد کرد، حالا اگر ما به برجام برگردیم و تحریم‌ها لغو شود و شر ترامپ  کم شود چه کسی ضرر می کند؟

 

بعد از انتخابات مجلس یازدهم، اصولگرایان به صراحت گفتند دیگر نوبت روی کار آمدن نظامی‌هاست

میرلوحی در رابطه با علت نگرانی برخی از روی کار آمدن بایدن و مذاکره احتمالی ایران و آمریکا گفت: تربیت بخشی از سیاسیون ما متاسفانه نظام یافته نیست. در واقع یا در تشخیص منافع ملی، رفاه و رضایت مردم دچار اشتباه می شوند و یا بعضی وقت ها آنقدر غرق در حب و بغض سیاسی می شوند که نمی توانند این مسائل را ببینند. یک ماه پیش بعضی ها خط و نشان کشیدند و گفتند دلار ۵۰ هزار تومان خواهد شد و خب بازار هم نسبت به آن واکنش نشان می داد و هر روز دلار افزایش قیمت پیدا می کرد. همین که ترامپ رفت بازار واکنش مثبت نشان می دهد و قیمت ارز بر گشت. چه کسی از این وضعیت ضرر می‌کند؟ به نظر می آید ما تربیت لازم سیاسی را نداریم که بدانیم منافع ملی اولویت دارد. اینکه بگوییم فقط ما باید مذاکره کنیم و اگر ما نباشیم بازی را به هم می زنیم درست نیست.

او ادامه داد: اینکه ما فکر کنیم مذاکره ممکن است به نفع رقیب ما شود و به همین دلیل مخالف مذاکره باشیم اشتباه است. ببیند بعد از انتخابات مجلس یازدهم، اصولگرایان به صراحت گفتند دیگر نوبت روی کار آمدن نظامی‌هاست. نظامی ها از انتخابات مجلس سوم،  فاو را رها کردند و وارد صحنه ی سیاست و انتخابات شدند تا شانس خود را امتحان کنند. مردم تا الآن حاضر نشدند به نظامی ها رای بدهند. یعنی زمانی که مشارکت حداکثری بوده به نظامی ها نه گفتند و زمانی که مشارکت حداقلی بوده آنها توانستند روی کار بیایند. در حال حاضر مجلس یازدهم از این جنس است و دو سوم مجلس یازدهم را نظامی ها و بازنشستگان نظامی تشکیل دادند.

 

تصور اصولگرایان این است که انتخابات ۱۴۰۰ به آنها تعلق دارد

میرلوحی گفت: تصور اصولگرایان این است که انتخابات ۱۴۰۰ به آنها تعلق دارد و به همین دلیل خود را آماده کرده اند و کابینه‌های خود را بسته‌اند. ناراحتی آنها شاید به این دلیل است که احساس می کنند با روی کارآمدن بایدن، فضا، امیدوارکننده شده است و در نتیجه سهم شان در انتخابات دوباره کاهش پیدا می‌کند. ولو اینکه بازار آرام تر شود و ما در شرایط بین المللی بهتری قرار بگیریم. البته بایدن هم آمریکایی است، اما بالاخره همین آمریکا بعد از سالها متوجه شد که نمی تواند با ایران از درِ مقابله و تغییر حکومت وارد شود و به همین دلیل وارد مذاکره و تعامل شد.

او در ادامه گفت: به نظر می رسد اصولگرایان چون در مذاکره مهارت ندارند و احساس می کنند ممکن است شرایط آقای روحانی و ظریف در این ماه های باقی مانده رونق پیدا کرده و بخشی از مسائل حل و فصل شود و از این بابت رقیبشان سود سیاسی ببرد، حاضرند بگویند ما اگر نباشیم بازی را به هم می‌زنیم.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که احتمال مذاکره با آمریکا در دولت روحانی را چقدر می بینید، گفت: چرا مذاکره صورت نگیرد؟ بالاخره بارها آقای روحانی گفتند که آمریکایی ها برگردند به برجام  و ما مذاکره می کنیم.  بحثی هم که مکرون مطرح کرد همین بود که ترامپ می گفت شما بیایید مذاکره کنید تا ما برگردیم به برجام اما جمهوری اسلامی می گفت برگردید به برجام و مذاکره کنید.

 

همین که شر ترامپ کم شد بسیار مهم است

در صحبت های آقای بایدن هم برگشت به برجام مطرح شده البته ممکن است بعضی بازیگران منطقه مثل اسرائیل مانع شوند. چون اینها بازیگران پرنفوذی هستند اما خب قبلا هم این نفوذ را داشتند و تا جایی که می توانستند کارشکنی کردند و حتی در زمان اوباما هم این کار را انجام دادند، اما بالاخره اراده ای شکل گرفت و برجام امضا شد.

او ادامه داد: از طرفی الآن هم اکثریت مجلس نمایندگان دست دموکرات هاست و هم شرایط سنا به نحوی است که احتمال دارد رای برابر شود و غلبه ای که قبلا جمهوری خواهان در سنا داشتند کاهش پیدا کند. بنابراین ممکن است شرایط در آمریکا به گونه ای باشد که دموکراتها راحتتر بتوانند تصمیم بگیرند و جمهوری خواهان نتوانند مانع ایجاد کنند. همین که شر ترامپ کم شد، خیلی مسئله مهمی است. ببینید انتقال سفارت به بیت المقدس بیست سال بود که نه در دولت دموکرات و نه در دولت جمهوری خواه اجرا نشد، اما ترامپ اجرا کرد.

 

نقش ترامپ خیلی مخرب بود

نقش ترامپ خیلی مخرب بود لذا احتمال کارشکنی وجود دارد و در این بحثی نیست. اما بالاخره آمریکایی ها بعد از ۴۰ سال به این نتیجه رسیده اند که نمی شود جمهوری اسلامی را در منطقه حذف کرد، نتیجه ای که اروپایی ها هم به آن رسیدند و در برجام نشان دادند. هرچند نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند اما با آمریکا و ترامپ هم در خیلی از موارد همراهی نکردند. لذا ممکن است همین اراده در آمریکا هم به تدریج پررنگ شود که باید با جمهوری اسلامی زندگی کرد ولو اختلافاتی هم باشد؛ مگر آمریکا با چین و روسیه مشکل ندارد ولی با هم کار می کنند.

بنابراین همین که آمریکایی ها بپذیرند جهوری اسلامی یک واقعیت در منطقه است و قدرت براندازی نظام را ندارند و باید با جمهوری اسلامی مذاکره و تعامل کنند این اتفاق مهمی می تواند باشد. اینکه آمریکا از اسرائیل و عربستان تبعیت نکند این ها تغییرات قابل توجهی در سیاست های منطقه ای آمریکا است که با رفتن ترامپ اتفاق می‌افتد.

منبع: صبح ما

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر