کد خبر: 98633
A

انتقاد سایت تندروی اصولگرا نسبت به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون هسته ای مجلس/ در این آیین‌نامه هیچ خبری از لغو اجرای NPT نیست

مشرق نیوز نوشت: مطالعه آیین‌نامه دولت و تطابق آن با مصوبه هسته‌ای مجلس اما این واقعیت تلخ را آشکار می‌کند که مصوبه مجلس تا یکسال آینده و بیشتر از حیّز انتفاع خارج شده است و عملا در دولت آقای روحانی اتفاق خاصی برای آن رخ نخواهد داد.

انتقاد سایت تندروی اصولگرا نسبت به ابلاغ  آیین‌نامه اجرایی قانون هسته ای مجلس/ در این آیین‌نامه هیچ خبری از لغو اجرای NPT نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ وب سایت مشرق نیوز در ارتباط با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی هسته‌ای برای لغو تحریم‌ها که در مجلس یازدهم به تصویب رسیده است توسط اسحاق جهانگیری نوشت:

پیش ابلاغ این دستور از سوی معاون اول رئیس جمهور، حسن روحانی هم در مصاحبه مطبوعاتی خود در واکنشی انتقادی نسبت به مصوبه مجلس تصریح کرده بود که دولت بصورت علی‌الرأس آیین‌نامه‌ای را برای اجرای این طرح تنظیم کرده و بر اساس آن مصوبه مجلس را اجرا خواهد کرد.

مطالعه آیین‌نامه دولت و تطابق آن با مصوبه هسته‌ای مجلس اما این واقعیت تلخ را آشکار می‌کند که مصوبه مجلس تا یکسال آینده و بیشتر از حیّز انتفاع خارج شده است و عملا در دولت آقای روحانی اتفاق خاصی برای آن رخ نخواهد داد.

در آیین‌نامه دولت اولا هیچ خبری از لغو اجرای پروتکل الحاقی که در مصوبه مجلس تأکید زیادی بر آن وجود داشت، نیست.

تکالیف سازمان انرژی اتمی نیز که از جمله در مصوبه مجلس مکلف شده بود: "بلافاصله پس از تصویب این قانون جهت مصارف صلح آمیز، به تولید اورانیوم با غنای ۲۰% اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند" و "بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح آمیز کشور را به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد" نیز در آیین‌نامه دولت به شرط و شروط‌هایی منوط شده است که عملا موجب لغو قانون مجلس در مواعید مقرر می‌شود.

مثلا در مقابل قید "بلافاصله" که در قانون مجلس دیده می‌شود در آیین‌نامه دولت می‌خوانیم: سازمان انرژی اتمی ایران گزارش جامعی از وضعیت موجود و نیز موارد نیاز به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و پیش‌نیازهای فنی و مالی آنها و دیگر ابعاد مربوط را تهیه و ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون به دولت ارایه می‌دهد. با تأمین اعتبار و پیش‌نیازهای فنی، سازمان فوق اقدامات لازم را برای غنی سازی به منظور استفاده صلح آمیز به عمل می آورد...

در بحث تولید 500 کیلویی ماهانه اورانیوم برای مصارف صلح‌آمیز هم که طبق مصوبه مجلس بلافاصله لازم‌الاجراست اما در آیین‌نامه دولت می‌خوانیم:

"سازمان انرژی اتمی به منظور تحقق ایجاد ظرفیت تولید ماهیانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده (LEU) پس از تأمین اعتبار نسبت به نصب و راه اندازی یک هزار ماشین آی-آر-تو و یک هزار ماشین آی-آر- سیکس به ترتیب در بازه‌های زمانی سه ماهه و یک ساله اقدام خواهد کرد. "

یعنی عملا شاهدیم که اولا بایستی اعتبار تأمین شود و بعدا ماشین‌های آی‌آرتو و آی‌آرسیکس آنهم در بازه‌های زمانی 3 ماهه و یکساله نصب شوند!

دولت آقای روحانی در آیین‌نامه خود برای مصوبه مجلس همچنین در بحثی که بنظر می‌رسد اشاره به پروتکل الحاقی بوده است! دستگاه‌های ذیربط خود را موظف کرده است که "گزارش‌های مربوط درخصوص اجرای تعهدات کشورهای طرف برجام و رفع موانع مذکور را تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹ ارایه کنند. گزارش‌های مذکور توسط وزارت امورخارجه، تجمیع و جهت تصمیم‌گیری به دولت ارایه می‌شود. دولت ظرف مهلت باقی مانده براساس گزارش جامع دریافتی، با لحاظ مصوبات شورای عالی امنیت ملی و اهداف قانون و منافع و مصالح ملی تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کند"!

این در حالی است که در ماده ششم مصوبه مجلس در این رابطه می‌خوانیم: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر