کد خبر: 9912
A

مروری بر روزنامه های سه شنبه هفتم دی ماه

روزنامه های امروز موضوع استعفای ناگهانی دبیرکل حزب اعتماد ملی و چرایی آن را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و همچنین دلایل افزایش قیمت دلار از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های سه شنبه هفتم دی ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های اصلاح طلب امروز در گزارش های مختلف به موضوع استعفای دبیرکل اعتماد ملی پرداخته اند.

 
 
 

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان«استعفای دبیر‌کل اعتماد‌ملی» نوشت:« دبیر کل در حصر نامه درخواست استعفا نوشت. او در این نامه از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خواسته است تا درخواست او مبنی بر استعفا از سمت دبیرکلی حزب را بررسی کنند. دبیرکل اعتماد ملی در حالی درخواست استعفا داده که چند روز گذشته خبر استعفای رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام این حزب هم بر

خروجی‌های خبرگزاری قرار گرفت. کروبی هم در نامه خود به موضوع استعفای منتجب‌نیا اشاره کرده، اما به جای کلمه استعفا از عنوان انصراف استفاده کرده و درعین حال یادآور شده است که اعضای شورای مرکزی تحت مدیریت منتجب‌نیا استعفای او را بررسی کنند. در متن نامه کروبی به صورت کلی چندین مورد، به عنوان دلایل و محورهای استعفا نام برده شده است. ظاهرا دلایل کروبی همان مواضعی است که منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب برای استعفا اتخاذ کرده بوده، مواضعی که در نامه‌ای به کروبی ارائه شده است و چون فحوای نامه محرمانه بوده، اعضا از طرح و صحبت درباره جزئیات آن ابا دارند. بااین‌حال موضوع اختلافات و دو دستگی در حزب روشن است. آنچه به ‌عنوان اختلاف از آن یاد می‌شود، درواقع اختلاف‌نظر بر سر نحوه حضور احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب در انتخابات است. این اختلاف از زمان تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس دهم خود را نشان داد، اما تأکید بر وحدت مانع از بروز جدی آن شد. برخی اعضای اعتماد ملی، از جمله رسول منتجب‌نیا در همسویی با برخی اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که سخنگویی آنها را محسن رهامی برعهده دارد، معتقد هستند که نقش احزاب در انتخابات مجلس دهم کم‌رنگ شده است. حالا ظاهرا در اعتماد ملی یک دو‌دستگی رخ داده است؛ گروهی که موافق ادامه فعالیت‌های حزب در قالب ترکیب شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست عارف است و تشکیلاتی که ترکیب آن را عمدتا اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل می‌دهند. دسته دوم که در رأس آن منتجب‌نیا قرار دارد، معتقدند که احزاب و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نادیده گرفته شده‌اند. آنها به روند فعالیت و ترکیب شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعتراض دارند. تداوم اختلافات، منتجب‌نیا را بر آن داشت تا نامه‌ای مبنی بر استعفا دهد و حالا کروبی تأکید دارد از کلمه انصراف استفاده کند و گویا با این درخواست نه‌تنها موافقت نکرده، بلکه از منتجب‌نیا خواسته تا در سایه مدیریتش این‌بار به موضوع استعفای دبیرکل بپردازد.»

 
 

همچنین رسول منتجب نیا در گفت و گویی با روزنامه اعتماد با عنوان« احدی از اعضای‌حزب با استعفای دبیر کل موافق نیست » گفت، امروز با کمال تاسف شنیدیم که دبیرکل محترم حزب اعتماد ملی طی نامه‌ای ضمن ابراز تذکراتی  به حزب، استعفای خود را به شورای مرکزی حزب اعلام کرده و درخواست کردند که آن شورا استعفای ایشان را بپذیرد و جایگزینی را تعیین کند. بنده بسیار متاسفم از آنچه به وجود آمده و این بزرگوار را به این نتیجه رسانده از دبیرکلی حزبی که خود ایشان پایه‌گذاری کردند و از حیثیت و آبرو و مال خود برای آن هزینه کرده‌اند، استعفا می‌دهند. یادآوری می‌کنم که شب گذشته (یکشنبه) شنیدم که ایشان چنین قصدی را دارند و خدمت ایشان پیام دادم که بنده با طرح این مساله به‌شدت مخالف هستم و تقاضا می‌کنم که حتی در جلسات خصوصی اصلا مطرح نشود چون اعتبار و حیثیت حزب به ایشان وابسته است. بنده به نوبه خود به‌شدت از این تصمیم و مقدماتی که‌ این تصمیم را به وجود آورده متاسف هستم. در حال مشاوره با دوستان هستیم و به زودی همان‌طور که ایشان پیشنهاد کردند جلسه شورای مرکزی را در هفته آینده با حضور همه اعضای شورای مرکزی تشکیل خواهیم داد. بنده یقین دارم که همه اعضای شورای مرکزی با استعفای ایشان مخالفت شدید خواهند کرد و احدی موافق این استعفا نخواهد بود کما اینکه دبیران استان‌ها و شهرستان‌ها و اعضا با شنیدن این خبر به‌شدت نگران شدند و مخالفت خود را اعلام کردند. ما طبق توصیه ایشان جلسه‌ای را در هفته‌های آینده تشکیل خواهیم داد و اعضا را برای بحث پیرامون این مساله دعوت می‌کنیم. مطمئن هستم که احدی از شورای مرکزی و حتی زیرمجموعه آن موافق این استعفا نخواهند بود. بنده هم بار دیگر هم مخالفت جدی خود را با این استعفا اعلام می‌کنم. امیدواریم ایشان هم سالم باشند و هم ان‌شاء‌الله به زودی رفع حصر از ایشان شود و سایه‌شان بالای سر اعتماد ملی همچنان مستدام باشد. نکاتی که ایشان در نامه توصیه کردند همه جامه عمل می‌پوشانیم که منویات این بزرگوار برآورده شود. ان‌شاءالله اصلاح‌طلبان با تعامل و هماهنگی بتوانند در اانتخابات شرکت کنند. شعار من از ابتدا حفظ هویت حزبی همراه با تعامل با احزاب و شوراهای اصلاح‌طلب بوده است و مصوب شورای مرکزی نیز بوده است. با حفظ هویت حزبی و تعامل احزاب با دبیرکلی آیت‌الله کروبی ان‌شاءالله وارد صحنه انتخابات ٩٦ خواهیم شد.

برجام و ادامه چالش ها

علل استعفای کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی؟/ تدبیر روانی دلار/ روایتی دردناک از زندگی در گورها 
 

روزنامه ایران در گفت و گو با تکران مشاور رئیس جمهور با عنوان« پشت پرده تلاش‌ها برای ناکامی برجام» به نقل از وی می نویسد:« تحریم‌ها باعث شد همه دلالانی که همه کوشش دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و اجرایی، بیرون کردن آنان بود، یکی یکی از پنجره وارد شوند

بازندگان هم ملت ایران و جمعیت بیکار تحصیلکرده ماست، بازنده تحریم‌ها خانوارهایی هستند که در فقر می‌سوزند، یا بیمارانی که نمی‌توانستند به داروهای خود دسترسی داشته باشند

علاوه بر دشمنان، عده‌ای هم هستند که با نادانی کارهایی را می‌کنند. اینان دشمن نیستند، اما به دلیل نادانی، در همان مسیری می‌روند که دشمن ما می‌خواهد»

علل افزایش قیمت دلار؟

علل استعفای کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی؟/ تدبیر روانی دلار/ روایتی دردناک از زندگی در گورها 
 

روزنامه جوان در گزارشی انتقادی نسبت به عملکرد دولت در حوزه دلار در مطلبی با عنوان« تدبیر روانی دلار » با اشاره به سخنان نوبخت: گرانی دلار روانی است و حسن روحانی که در مبارزات انتخاباتی خود به‌رغم اطلاع از تحریم‌ها سوء‌مدیریت مقامات دولت قبل را در رشد بهای ارز به باد انتقاد می‌گرفت، امروز در دوران پسابرجام نظاره‌گر رشد بهای ارز با قیمت 4هزارو150 تومان است... نوشت:« حسن روحانی که در مبارزات انتخاباتی خود به‌رغم اطلاع از تحریم‌ها سوء‌مدیریت مقامات دولت قبل را در رشد بهای ارز به باد انتقاد می‌گرفت، امروز در دوران پسابرجام نظاره‌گر رشد بهای ارز با قیمت 4هزارو150 تومان است، در این بین منتقدان دولت که رشد بهای ارز را حاصل اتفاق نظر دولت و صادرکنندگان کالا می‌دانند، در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت تدبیر و امید مبنی بر آنکه «علت رشد ارز مسائل روانی است»، به طعنه واژه «تدبیرروانی» را علت نوسان دلار معرفی کردند اما ظاهراً آثار روانی چندان برای مجلسی‌ها قانع‌کننده نبود و رئیس کمیسیون اقتصادی خبر از حضور وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در کمیسیون جهت‌بررسی وضعیت بازار ارز داد. »

 
کاریکاتور از روزنامه قانون
علل استعفای کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی؟/ تدبیر روانی دلار/ روایتی دردناک از زندگی در گورها
 
 
 
 
زندگی گورستانی
علل استعفای کروبی از دبیرکلی حزب اعتماد ملی؟/ تدبیر روانی دلار/ روایتی دردناک از زندگی در گورها 
 

روزنامه شهروند در گزارشی تکان دهنده به زندگی گورخواب‌های نصیرآباد پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«زندگی در گور » می نویسد:« گورخواب‌ها برگشته‌اند. هر کدام به داخل یک قبر سر می‌خورند. در تاریکی یا مشغول مواد می‌شوند یا به چه فکر می‌کنند، نمی‌دانیم. سکوت گورستان سنگین و هوا سرد است. یکی‌یکی، بنرهای پاره، تکه پتو‌های مندرس و تخته‌ چوب‌های نیمه‌ سوخته روی گورها کشیده می‌شود. آنها مرگ را زندگی می‌کنند.

خیلی که هوا سرد می‌شود، دنبال چوب می‌گردند برای درست‌کردن آتش و گرم‌شدن در گور‌هایی که پایان زندگیست برای همه، اما برای اینها شده سرآغاز و سرپناه. زن، مرد و کودک؛ کارتن‌خواب‌هایی که در قبر نشسته می‌خوابند.

«دیگه اینجا چوب هم برای آتیش‌زدن، پیدا نمی‌شه» این را یکی از میهمان‌های ناخوانده این اتاق‌های تاریک و باریک می‌گوید.

یک ماهی می‌شود که سرما کارتن‌خواب‌ها را راهی کرده تا اطراف و درون گورستان بزرگ نصیرآباد باغستان در حومه شهریار ساکن شوند. عده‌ای درون گورستان و در قبرهای از پیش آماده شده و چندین خانواده در اطراف گورستان، در منطقه بلوک‌زنی و زیر کانال در چادر زندگی می‌کنند. در درون گورستان، ٣٠٠ گور از پیش آماده وجود دارد که ٥٠‌ کارتن‌خواب دست کم ٢٠ گور را اشغال کرده‌اند. در هر گور یک نفر و گاهی هم سه تا چهار نفر زندگی می‌کنند.

این گورها عموما برای خواب مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند و در طول روز و زمانی که افراد برای تهیه پول مواد و غذا ضایعات جمع می‌کنند یا گدایی می‌کنند، خالی هستند؛ اما باید حواسشان به گورشان باشد چرا که از طرف دیگر کارتن‌خواب‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند. به پتوهای پاره و لباس‌های کهنه هم رحم نمی‌کنند.

هیزم‌های سوخته، ظرف‌های یک بار مصرف غذا، پلاستیک و تکه پارچه‌های موجود در بعضی از گورهایی که الان سقف ندارند، نشان‌ می‌دهد که قبلا مورد استفاده یک گروه دیگر بوده است.

گورهای از پیش آماده شده در سمت چپ گورستان، روبه‌روی قبرهایی که در آن تدفین انجام شده و با فاصله کمی از مسیر رفت‌و‌آمد مردم قرار دارند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر