کد خبر: 12071
A
رئیس سازمان زندان‌های کل کشور:

آخرین وضعیت فروش زندان اوین به شهرداری تهران / باید بودجه متناسب به منظور انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها لحاظ شود/ سازمان زندان‎ها با 50 درصد کمبود بودجه مواجه است

جهانگیر گفت: طی دو سال گذشته حدود 600 هزار محکوم، به زندان وارد می‌شدند؛ اما در‌حال‌حاضر 350 هزار ورودی به زندان داریم که این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.

آخرین وضعیت فروش زندان اوین به شهرداری تهران / باید بودجه متناسب به منظور انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها لحاظ شود/ سازمان زندان‎ها با 50 درصد کمبود بودجه مواجه است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اصغر جهانگیر در گفتگو با روزنامه حمایت با اشاره به تاکیدات رهبرانقلاب در خصوص کاهش جمعیت کیفری، اظهارکرد: طی دو سال گذشته حدود 600 هزار نفر محکوم به زندان وارد می‌شدند، اما در راستای کاهش جمعیت کیفری زندانیان و با وجود ابلاغ و اجرای دستورالعملی در این امر، در‌حال‌حاضر 350 هزار ورودی به زندان داریم که این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه امروز با توجه به اقدامات رییس قوه‌قضاییه و جلسات وی در زمینه کاهش جمعیت کیفری زندانیان، شاهد کاهش میزان جمعیت زندان هستیم، تاکید کرد: در 9 ماهه اول امسال شاهد کاهش 8 درصدی در زمینه صدور قرارهای تامینی منجر به بازداشت و کاهش 21 درصدی در زمینه صدور قرارهای بازداشت موقت بودیم که خوشبختانه این روند، با پیگیری‌های سازمان زندان‌ها همچنان در حال انجام است.
 
به گفته جهانگیر، این روند کاهشی ورود به زندان‌ها باعث شده تا در خصوص اجرای اصلاحی و تربیتی زندانیان اقدامات بهتر و موثرتری صورت گیرد.
 
 سوادآموزی اجباری برای زندانیان بی‌سواد
 
جهانگیر در بخش دیگری از این گفت‌وگو موضوع سوادآموزی در زندان‌ها را یک کار مهم فرهنگی و اصلاحی در زندان برشمرد و افزود: آموزش سواد به صورت اجباری در زندان‌ها یکی دیگر از برنامه‌هایی است که برای زندانیان بی‌سواد اجرا می‌شود که البته این گروه آمار قابل توجهی در زندان‌ها دارند. 
 
جهانگیر با تاکید بر اینکه در حال حاضر شاهد ورود زندانیان بی‌سواد به زندان هستیم که این امر یکی از بزرگترین مشکلات محسوب می‌شود، افزود: به طور کلی 11 درصد زنان و 5 درصد مردان در هنگام ورود به زندان، بی‌سواد هستند؛ همچنین 30 درصد مردان و 50 درصد زنان با سواد ابتدایی وارد زندان می‌شوند. وی با تاکید مجدد بر اینکه سوا‌د‌آموزی اجباری در زندان‌ها پیگیری می‌شود، گفت: 5 هزار زندانی بی‌سواد، در زندان باسواد شدند.
 
رییس سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه سال گذشته 24 هزار و 27 نفر در دوره ابتدایی در زندان شرکت‌کردند که 76 درصد آنها قبول شدند، گفت: تمام مدارس داخل زندان، کد آموزش و پروش دارند.
 
جهانگیر با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم سازمان زندان‌ها تسهیل شرایط ادامه تحصیل زندانیان نوجوان در کانون‌های اصلاح و تربیت است، تصریح کرد: هدف از این کار این است که تا مددجویان نوجوان، پس از آزادی از زندان بتوانند بدون وقفه در یکی از مدارس بیرون زندان به راحتی ادامه تحصیل دهند. رییس سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه حدود 24 هزار زندانی طی سال گذشته در مقاطع مختلف به تحصیل پرداختند، افزود: البته توجه به تحصیلات عالی هم در زندان‌ها پیگیری می‌شود به طوریکه در حال حاضر 21 رشته دانشگاهی در زندان تدریس می‌شود که 767 دانشجو و 119 فارغ التحصیل داریم.
 
 
 قرآن آموزی در راس برنامه‌های فرهنگی زندان‌ها
 
رییس سازمان زندان‌های کشور با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و آموزشی برای زندانیان نیز اظهارکرد: یکی از برنامه‌های سازمان زندان‌ها، در خصوص آموزش قرآن بوده است به این شکل که از 103 شرکت‌کننده در  کلاس روخوانی قرآن، 68 درصد آنها قبول و از 83 هزار شرکت‌کننده در روان خوانی قرآن، 62 درصد قبولی داشتیم. همچنین از 38 هزار شرکت‌کننده در تجوید قرآن، 70 درصد آنها قبول  و از 46 شرکت‌کننده در خصوص تفسیر، 65 درصد قبولی را شاهد بودیم که این نشان از تمایل زندانیان به این امر است.
 
جهانگیر ادامه داد: از 40 هزار زندانی شرکت‌کننده در خصوص درک مفاهیم، 79 درصد آنها قبول و از  13 هزار شرکت‌کننده در بحث ترتیل، 66 هزار نفر قبول و همچنین از 17 هزار نفر داوطلب حفظ قرآن(از جزء یک تا 30)، 51 درصد قبول شدند.به گفته رییس سازمان زندان‌ها، تا امروز 13 هزار مسابقه قرآن با مشارکت 112 هزار زندانی برگزار شده است.
 
وی با بیان اینکه 276 دارالقرآن و 632 هیات مذهبی با مشارکت 64 هزار زندانی در زندان داریم، اظهارکرد: سال گذشته 18 هزار دوره عقیدتی با مشارکت هزار روحانی در زندان‌ها انجام شد که این روحانیون در امر تبلیغ، بسیار عملکرد خوبی داشتند. جهانگیر یکی دیگر از اقدامات فرهنگی در زندان‌ها را تشکیل کتابخانه‌های زندان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 150 هزار عضو کتابخانه در زندان داریم و تمام کتابخانه‌های ما عضو نهاد کتابخانه‌های کشور هستند.
 
وی اضافه کرد: همچنین سال گذشته 900 انجمن ورزشی در زندان در راستای امر توسعه ورزش همگانی فعالیت می‌کردند و همچنین 770 نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری در زندان برگزار کردیم.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر