کد خبر: 13020
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

گزارشی از عملکرد استاندار جوان در "مدیریت بحرانِ" بیکاری و توسعه نیافتگی استان خوزستان

از معاونت سیاسی- اجتماعی استانداری خوزستان، معاونت عمرانی استانداری خوزستان، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان و سایر دستگاه های تصمیم ساز انتظار می رفت در غیاب مدیر ارشد خود مسئولانه تر و پیگیرانه تر با ابعاد چالش گردو خاک خوزستان برخورد می کردند.

گزارشی از عملکرد استاندار جوان  در "مدیریت بحرانِ" بیکاری و توسعه نیافتگی استان خوزستان

 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛  از ابتدای سکانداری استانداری خوزستان توسط دکتر غلامرضا شریعتی، استان خوزستان مانند ادوار گذشته خود با بحران های کوچک و بزرگ متعددی روبرو بوده است.آتش سوزی های متعدد، گردو خاک و....

در این گزارش  هدف پرداختن به جنس بحران ها و چرایی ایجاد این بحران ها نمی باشد، چرا که بعضی از بحران ها ریشه چند ساله و بعضا دو دهه ای دارند،بعضی از آن ها ریشه در وضعیت جغرافیایی-مرزی استان دارند، بعضی از بحران ها ریشه در حضور صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دارند و ...

 

مقصود پرداختن به جنس و چرایی انواع بحران ها نمی باشد، چرا که بررسی هر کدام از این بحران ها نیاز به تخصص خاص خود را دارد، از حوصله نگارنده این سطور و مخاطبان آن خارج است و در عین حال هدف نویسنده پرداختن به امر دیگری به نام "مدیریت بحران" است.

 

اساسا در مدیریت بحران دو رویکرد متصور است،یک رویکرد آنست که مدیران موضوعات را پیش از بحرانی شدن شناسایی و در نطفه خفه نمایند و رویکرد دیگر آنست که حادثه پیش آمده به سطح آزار دهنده ای در ابعاد مختلف رسیده باشد و نیازمند مداخله فوری و ضرب العجلی باشد.

اوسط تیرماه امسال بود که خبر آتش سوزی برج مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در اکثر قریب به اتفاق رسانه های محلی،استانی و ملی منتشر شد و همه ی شواهد و قرائن حکایت از بروز فاجعه ای در ابعاد ملی می داد.

 کمتر از 15 روز، از شروع به کار استاندارِ جوان می گذشت، پس از گزارش شروع آتش سوزی و مطلع شدن ایشان، با تعلیق نمودن تمامی امور به محل حادثه عزیمت نمودند و فرماندهی "مدیریت بحران" را بر عهده گرفتند. فورا ستاد بحران را در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در شهرستان ماهشهر و استان تشکیل شد و بلا فاصله با دستور وی معاونت امنیتی استاندار، معاونت عمرانی  استاندار و مدیر کل مدیریت بحران استانداری در محل حادثه(حریق) حضور پیدا کردند و از نزدیک با مسئولان منطقه ویژه ، اقدام به مدیریت وضعیت ویژه نمودند.

پس از اعلام نیاز و بنا به دستور استاندار شریعتی،تمامی امکانات استان از جمله شرکت ملی حفاری،شرکت مناطق نفت خیز جنوب، اداره کل بنادر، فرودگاه ها، شهرداری ها و تمامی نیروهای تخصصی استان به کار گرفته شدند.حتی هواپیمای آب پاش با ظرفیت 40 تن آب در فرودگاه اهواز مستقر شد.

 

بنابر بر مکاتبات استاندار شریعتی با دفتر و شخص رییس جمهور، وزارت نفت و کشور، مسئولان عالی رتبه دولت به اهمیت مسئله پی برده و بنا به درخواست استاندار جوان وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و معاون وزیر نفت، مدیر عامل مناطق نفت خیز جنوب، مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران و ... در محل بحران حضور پیدا کردند و از نزدیک به بررسی ابعاد حادثه برای اتخاذ تصمیمات مناسب پرداختند.

همانطور که همگان می دانیم اگر برج 125 متری مجتمع پتروشیمی بو علی سینا که بلند ترین برج منطقه ویژه اقتصادی می باشد، سقوط می کرد، مجتمع پتروشیمی شهید تند گویان سقوط می کرد و ابعاد آن فاجعه تا سال ها گریبانگیر استان خوزستان و کشور می شد. آتشی که از برج پتروشیمی بو علی به مخزنی با ظرفیت حدود 20 هزار تن نفتا سرایت کرده بوده، با فرماندهی"مدیریت بحران" شریعتی نا کام ماند، "پلاسکوی" ماهشهر فرو نریخت و از ظهور فاجعه ای با ابعاد ملی جلو گیری شد.

 به گواه تمامی حاضران در محل حادثه، استاندار جوان حتی یک دقیقه محل حریق را ترک ننمود و تا رفع و مدیریت کامل بحران در محل حضور داشتند. در آن حادثه، بیژن زنگنه، وزیر نفت، مراتب قدر دانی و تشکر "مقام معظم رهبری(ص)" را از "استاندار جوان" و "مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی" در جهت کنترل و مدیریت بحران آتش سوزی پتروشیمی بو علی سینا را ابلاغ نمودند.

این روزها که شریعتی به همراه تعدادی از مدیران کل، مدیران منطقه آزاد اروند، فرمانداران و... برای جذب سرمایه گذار در لهستان به سر می برد، مگر آنکه با آوردن سرمایه گذاران خارجی بتواند برای ساختن زیر ساخت های استان خوزستان بهره بگیرد و از این طریق بتواند به کاهش نرخ بیکاری و اشتغال جوانان این استان همیشه مظلوم مبادرت ورزد، شاهد هجوم بی محابای تعدادی از رسانه های معلوم الحال هستیم که بحران گرد و غبار این روزهای استان خوزستان، محصول سو مدیریت آن روزهای رییس جمهور محبوبشان بوده است. رسانه هایی که در آن ایام حتی یک خط مشی انتقادی در قبال دولت مهر ورز! وقت اتخاذ نکردند و همواره مدیحه سرای آن بودند. دولتی، که وزارت نفتش تالاب های خوزستان را برای استحصال یک بشکه، نفتِ بیشتر به نابودی کشاند و از تخصیص هر گونه حق آبه ان ها ممانعت نمود.

"مدیریت بحران" همواره علاج واقعه پس از وقوع حادثه نیست، رویکرد ابتدایی مدیریت بحران موضوعات را پیش از بحرانی شدن، شناسایی کردن و در نطفه خفه کردن است. بی شک عزیمت امروز استاندار شریعتی به همراه مدیران تحت امر او، شناسایی بحرانی عظیم تر و خوفناک تر به نام بحران "بیکاری و توسعه نیافتگی" استان خوزستان است.

 قراردادها، تفاهم نامه ها و موافقت نامه هایی که در طول سفر استاندار جوان به لهستان منعقد شده است،"مدیریت بحرانِ" بیکاری و توسعه نیافتگی استان خوزستان است.

آن روز استاندار جوان در استان بود و حادثه ای که مخاطراتش می توانست ابعاد ملی پیدا کند، را با فرماندهی و اتخاذ رویکرد مدیریتیِ دو سبکی دستوری-تفویضی مدیریت نمود. اما امروز که استاندار شریعتی برای "مدیریت بحران" بیکاری و توسعه نیافتگی در کشور لهستان به سر می برد هیچ کدام از معاونت های استانداری خوزستان! و مدیران کل دستگاه ها اجرایی نتوانستند بحرانی به مراتب ساده تر و پیش پا افتاده تر را مدیریت کنند و شاهد نوعی از هم گسیختگی مدیریتی در عرصه تصمیم گیری استان هستیم.

از معاونت سیاسی- اجتماعی استانداری خوزستان، معاونت عمرانی استانداری خوزستان، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان و سایر دستگاه های تصمیم ساز انتظار می رفت در غیاب مدیر ارشد خود مسئولانه تر و پیگیرانه تر با ابعاد این بحران برخورد می کردند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر