کد خبر: 13756
A

معاون قالیباف: اگر از بالگرد در پلاسکو استفاده می کردیم، آتش شعله می کشید!

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: استفاده از بالگرد برای مهار حریق ساختمان پلاسکو ممکن بود منجر به گسترش آتش و شعله ور تر شدن آن شود.

معاون قالیباف: اگر از بالگرد در پلاسکو استفاده می کردیم، آتش شعله می کشید!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، مازیارحسینی امروز یکشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی در خصوص حادثه پلاسکو افزود: از سوی دیگر، اگر بالگرد یک هزار لیتر آب نیز داشت مشخص نبود که امکان استفاده از آن را داشته باشیم.

«جلسه شورای اسلامی شهر تهران که روزهای یکشنبه به صورت غیرعلنی برگزار می شود، امروز به منظور پاسخگویی شهردار تهران در خصوص حادثه پلاسکو به صورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار شده است».

وی اظهار کرد: استفاده از این تجهیزات مسائلی است که باید در صحنه عملیات درباره آن تصمیم گیری شود و در حادثه پلاسکو اگر لازم بود حتما از بالگرد استفاده می کردیم.

فرمانده میدان عملیات حادثه پلاسکو با تشریح عملیات امدادی از زمان وقوع حادثه تا پایان آواربرداری گفت: ساختمان پلاسکو سال 1341 در زمینی به وسعت 30 هزار مترمربع احداث شده، این مجتمع شامل یک ساختمان 17 طبقه و سه ساختمان 5 طبقه در مسیر جنوب به شمال است.

* استقرار ماموران آتش نشان کمتر از 2 دقیقه در محل حادثه

وی در خصوص زمان وقوع حادثه نیز گفت: ساعت 7 و 58 دقیقه و 23 ثانیه روز پنجشنبه 30 بهمن وقوع آتش در ساختمان پلاسکو به مرکز فرماندهی آتش نشانی تهران اعلام می شود و مامورین در مدت زمان 16 ثانیه بعد از اعلام به سمت محل حادثه اعزام می شوند.

حسینی اظهار کرد: ماموران سه ایستگاه آتش نشانی حسن آباد، نوشین و جمهوری ساعت 8 و 35 ثانیه(کمتر از 2 دقیقه از زمان اعلام) در محل ساختمان پلاسکو حاضر می شوند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه حریق قبل از ساعت اعلامی آغاز شده و کسبه زمانی که نمی توانند آتش را مهار کنند به آتش نشانی خبر می دهند خاطرنشان کرد: نیروهای آتش نشانی از ضلع شمال غربی وارد ساختمان شده و با استفاده از بالابرها، کار اطفای حریق را از دو جبهه داخل و بیرون ساختمان آغازمی کنند.

به گفته وی، نیروهای آتش نشان طبقه به طبقه(از محل حریق) ساختمان پایین می آیند تا از سیستم اطفای حریق ساختمان نیز استفاده کنند، اما این سیستم در طبقات بالایی کار نمی کرده و در طبقه ای قابل استفاده بوده که فشار آب به طبقات بالایی نمی رسیده است.

فرمانده میدان عملیات حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به اینکه در ساعت 9:30 دقیقه مرحله اول اطفا حریق با موفقیت انجام و آتش فروکش می کند افزود: این درحالی بود که جمعی از کسبه و مردم تا طبقه 9 ساختمان(آتش در طبقه 10 بوده است) حضور داشتند.

وی تصریح کرد: تیم دوم آتش نشانان نیز مامور تخلیه افراد از داخل ساختمان شده بودند و به همین دلیل این گروه در داخل طبقات حضور داشتند.

وی با اشاره به حجم زیاد مواد قابل اشتعال در داخل ساختمان پلاسکو اظهار کرد: برخی می گویند برای خاموش کردن آتش این ساختمان باید از پمپ استفاده می شد، که باید اعلام کنم آتش نشانان در این زمینه متخصص هستند، زمانی که حریق ناشی از جامدات باشد، آب بهترین خاموش کننده است و اگر حریق ناشی از مایعات و مواد نرم قابل اشتعال باشد، از فوم استفاده می شود.

به گفته حسینی، در حالیکه طبقات بالایی(آخر) ساختمان پلاسکو برای اطفای حریق، مورد هدف آتش نشانان قرار داشت، آتش(حوالی ساعت 9:30) دوباره شعله ور شد که کار را بسیار سخت کرد.

وی با اشاره به اینکه گسترش آتش در مرحله دوم نهایتا منجر به تخریب ساختمان شد گفت: با ریزش کامل ساختمان پلاسکو، کوهی از آوار شامل آتش، مصالح و فولاد ایجاد شد و تا روز آخر عملیات که به زمین و طبقات زیرین رسیدیم، همچنان آتش در زیر آوار وجود داشت.

وی با تاکید براینکه آوار برداری ساختمان پلاسکو یکی از سخت ترین عملیات های امدادی محسوب می شود، تصریح کرد: 25 تا 30 مامور آتش نشان به کمک پله ها از ساختمان خارج شدند و از آنجایی که از طبقه پنجم پله های ساختمان در یک سمت دیگر قرار داشت، آتش نشانان برای انجام کار باید حدود 25 تا 30 متر را طی می کردند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه شاهد چندین فروریزش موضعی در ساختمان بودیم، گفت: ساعت 11:05 دقیقه فرمان تخلیه کامل ساختمان صادر شد و ساختمان راس ساعت 11:35 دقیقه به طور کامل تخریب و آوار شد.

حسینی افزود: ستاد مدیریت بحران شهر تهران با حضور تمامی بخش ها در همان لحظات اولیه وقوع حادثه به ریاست شهردار تشکیل و فرماندهی عملیات را شخص آقای قالیباف برعهده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: فاز مهندسی کار با استفاده از امکانات و تجهیزات معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران آغاز و تجیهزات بیشتر از نیاز در محل حادثه مستقر شد، به گونه ایی که هیچ کمبود تجهیزاتی در محل حادثه نداشتیم.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر