کد خبر: 13781
A

چرا استیضاح وزیر آموزش و پرورش؟

صندلی وزارت در آموزش و پرورش صندلی لرزانی است. بخشی از این لرزان بودن به واسطه وزرایی است که طی این ‌سال‌ها نتوانستند آنطور که باید توقعات فرهنگیان را برآورد کنند. به تبع آن به دلیل نداشتن پایگاه اجتماعی، زیر تیغ استیضاح دوام نیاوردند. اما بخش دیگر از لرزان بودن صندلی وزارت مربوط به امتیازخواهی های استانی نمایندگان مجلس و استفاده از اهرم استیضاح برای به ثمر رسیدن خواسته‌های استانی شان است.

چرا استیضاح وزیر آموزش و پرورش؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ عصر ایران نوشتصندلی وزارت در آموزش و پرورش صندلی لرزانی است. بخشی از این لرزان بودن به واسطه وزرایی است که طی این ‌سال‌ها نتوانستند آنطور که باید توقعات فرهنگیان را برآورد کنند. به تبع آن به دلیل نداشتن پایگاه اجتماعی، زیر تیغ استیضاح دوام نیاوردند. اما بخش دیگر از لرزان بودن صندلی وزارت مربوط به امتیازخواهی های استانی نمایندگان مجلس و استفاده از اهرم استیضاح برای به ثمر رسیدن خواسته‌های استانی شان است. 

در واقع در استان‌ها، شهرها و شهرستان‌های کوچک هیچ وزارت‌خانه ای به اندازه وزارت آموزش و پرورش کارمند ندارد و این ویژگی باعث شده پایگاه‌های اجتماعی فرهنگیان در این مناطق برای برخی نمایندگان مجلس و سیاسون جذاب به نظر بیاید و سعی در نزدیکی به این جرایانات برای رسیدن به اهداف سیاسی خود داشته باشند.

 

 

این اتفاق طی سال‌های اخیر نمود زیادی در ساختار آموزش و پرورش داشته می‌توان گفت وزرای آموزش و پرورش، رکورد‌داران طرح استیضاح هستند.

 

 

به تازگی نیز گروهی از نمایندگان مجلس که عمدتا از حوزه‌های انتخابیه شهرستان، در مجلس شورای اسلامی حضور دارند، طرح استیضاح فخرالدین دانش آشتیانی را مطرح کرده‌اند. 
فارغ از این نکته که طرح استیضاح حق قانونی نمایندگان است، اما این طرح دارای نکات تعجب آوری است. 

 

 

نخست اینکه مطرح کنندگان این طرح استیضاح عنوان می‌کنند، تاخیر در پرداخت حقوق و معوقات فرهنگیان یکی از دلایل اصلی این طرح استیضاح است. این اتفاق اما در شرایطی است که در دولت تنها وزارت آموزش وپرورش معوقات را با تاخیر پرداخت نکرد و همزمان وزارت‌خانه های دیگر نیز این مشکل را داشتند اما تنها نمایندگان مجلس وزارت آموزش و پرورش را نشانه گرفته اند. 

 

 

نکته مهم دیگر، گره زدن وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان با کارنامه دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش است. در واقع برای همه ناظران مسایل آموزش و پرورش و سیاسیون مشخص است که وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان مربوط به دوران مدیریت کوتاه دانش آشتیانی نمی‌شود.

 

منافع منطقه‌ای و شخصی ابزار فشار به اعضای کابینه 

 

 
در همین رابطه، فاطمه سعیدی عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آقای دانش آشتیانی تنها ۳ ماه است که از مجلس رای اعتماد گرفته و ظاهراً برخی توقع معجزه سه‌ماهه دارند. او گفت: یکی از دلایل طراحان استیضاح آقای دکتر دانش‌آشتیانی فساد در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان است اما می‌خواهند وزیری را استیضاح کنند کههیچ نقشی در تسهیلات عجیب و غریب بانک سرمایه در سال‌های قبل نداشته و در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از روزی که بر سر کار آمده بیشترین همکاری را برای ریشه‌کن کردن فساد داشته است.

 

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از روزی که آقای دانش‌آشتیانی سکان وزارتخانه را برعهده گرفت با تمامی نهادهای نظارتی و کمیته تحقیق و تفحص مجلس بیشترین همکاری را داشته و شخصاً موضوع صندوق ذخیره را پیگیری می‌کند اما به بهانه فساد می‌خواهند با وزیری برخورد کنند که خود به دنبال مبارزه با آن است و این مساله جای پرسش و ابهام دارد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس در ادامه گفت: مساله دیگری که همکاران ما در مجلس به‌عنوان علت استیضاح مطرح می‌کنند، عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان و فرهنگیان است. عجیب اینجاست که وزارت آموزش و پرورش در همین ماه‌های گذشته پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ٩٤ را به‌طور کامل پرداخته است و در این مدت بیش از ٣ هزار و صد میلیارد تومان نقدی و یک هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان در قالب اوراق به‌عنوان تمام یا بخشی از مطالبات اقشار مختلف فرهنگی اعم از حق‌التدریس شاغلان، حق‌‌‌التدریس آزاد، حقوق سرباز معلمان، نیروهای قراردادکار معین، بدهی به بانک‌ها و بیمه‌ها و ... پرداخت شده است.

سعیدی در پایان تصریح کرد: متاسفانه گاهی در مجلس شاهد هستیم که منافع جناحی، مطالبات منطقه‌ای و شخصی ابزار فشار به اعضای کابینه می‌شود که باید برای این موضوع تدبیری اندیشید.

 

 

 

لوث شدن استیضاح

علاوه بر این، علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه، این تحرکات جدید برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش باعث لوث شدن مفهوم استیضاح می‌شود، به عصر ایران می گوید: استیضاح به عنوان یک ابزار در راستای بهبود شرایط کشور در اختیار نمایندگان قرار گرفته است اما استفاده بی‌مورد از استیضاح خاصیت و کارکرد آن را از بین خواهد برد. آنچه در عملکرد مجالس گذشته شاهد بودیم، استفاده ابزاری، جناحی و سیاسی از استیضاح، حتی به عنوان اهرمی برای مقابله با دولت بوده است. در مجلس فعلی نیز در برخی موارد با چنین رویه‌هایی برخورد داشته‌ایم.

او می‌افزاید: استیضاح تاکنون نتوانسته است به عنوان یک ابزار برای بهبود شرایط کشور به کار گرفته شود و کارکرد اصلی خود را در زمین سیاسی کشور ما از دست داده است. همچنین استفاده پی‌درپی و مکرر از آن باعث شده است ثمربخشی لازم را نداشته باشد. افکار عمومی استیضاح را ابزاری قلمداد می‌کند که با آن نمایندگان منتخب در راستای نفع جمعی و مردمی از آن استفاده می‌کنند. اما در چند سال اخیر در میان مردم و افکار عمومی، استیضاح رنگ‌وبوی سیاسی گرفته است و مردم دیگر نمی‌توانند به کارکرد واقعی استیضاح اعتماد کنند. در طرف دیگر استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش قرار گرفته است. دانش‌آشتیانی در شرایطی به سمت وزارت رسید و توانست از مجلس رأی اعتماد کسب کند که همگان به این امر آگاه بودند که رأی اعتماد به او برای هشت ماه پایان دولت است.

او با بیان اینکه اکنون که حدود دو ماه از روی‌کارآمدن ایشان گذشته است، زمان بسیار کوتاهی برای قضاوت درباره عملکرد اوست، می گوید: با توجه به مشکلات عدیده وزارتخانه آموزش‌وپرورش نباید توقع داشت که تمامی مشکلات در این مدت کوتاه حل شود. نمایندگانی که خواهان استیضاح دانش‌آشتیانی هستند، باید به این مهم توجه کنند که در مدت دو ماه نمی‌توان انتظار داشت تمامی مشکلات مربوط به قشر فرهنگیان و وزارت آموزش‌وپرورش حل شود.

با این این حال نکته حایز اهمیت این است که از 13 وزیر آموزش وپرورش پس از انقلاب اسلامی، تنها پنج وزیر توانسته اند دوره چهارساله خود را بدون استیضاح و برکناری تمام کنند. این مسئله نشان از صندلی لرزان وزارت در آموزش وپرورش دارد. صندلی ای که پس از ثبات هشت ساله آن در دولت سازندگی و در زمان وزارت محمدعلی نجفی، از دولت اصلاحات در سال ١٣٧٦ تابه سال‌ها قبل، رنگی از ثبات به خود ندیده است. با این حال دانش آشتیانی با اقبال مناسبی در میان فرهنگیان مواجه شده است و به نظر می‌رسد اگر نمایندگان مجلس، فارغ از دغدغه‌های استانی خود، نگاه ملی به آموزش و پرورش داشته باشند، می تواند شاهد رقم خوردن دوران جدیدی در آموزش و پرورش بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • حاتم بیگی

    به نام خدا
    (کلید سعادت و شقاوت یک ملت ، دست قشر فرهنگی است“. امام خمینی(ره
    (اهمیت دادن به معلم ، یک اصل مهم و درجه ی اول در نظام اسلامی است“. (مقام معظم رهبری

    طرح استیضاح وزیر محترم آموزش وپرورش جناب آقای دانش آشتیانی در واقع استیضاح نماینده دولت تدبیر وامید است چون وزیر محترم قبلی جناب آقای فانی که باید پاسخگو مشکلات بوجود آمده بودند (از جمله انباشت مطالبات فرهنگیان شاغل وبازنشسته) با برکناری از وزارت مهلت پاسخگوی به نمایندگان محترم مجلس در طرح استیضاح به ایشان داده نشد ؟!
    حال وزیر محترم جناب دانش آشتیانی وقتی قبول مسئولیت کردن باید پاسخگو باشند چون مسئولیت حقوقی چه در مورد مسائل گذشته وآینده دارند.
    فلذاطرح این موضوع که جناب آقای دانش آشتیانی سه ماه است مسئولیت قبول کردده انددلیلی به عدم پاسخگویی به نمایندگان محترم مجلس نمی باشد .
    فرهنگیان بازنشسته سالهای 93و94به خاطر گرفتن پاداش پایان خدمت با تاخیر بیش از چندین ماه نه سال روبرو بودند وحال از پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال نیز95هیچ حرفی زده نمی شود درصورتی که به پایان سال مالی 95کمتر از دو ماه مانده واز طرفی وزیر محترم قبلی (جناب اقای فانی )آموزش وپرورش وعده پرداخت پاداش فرهنگیان سال 95را در بودجه سال 95داده بودند! با این عنوان که که در ردیفی پیش بینی شده است ؟!اگر اینطور است چرا پرداخت نمی شود؟
    چرا مرحله دوم رتبه بندی اجرایی نشده است دلیل آن چیست ؟
    صندوق ذخیره فرهنگیان میلیاردها ریال از سرمایه فرهنگیان مظلوم را طبق گزارشاتی که اعلام می شود از طریق بانک سرمایه که فرهنگیان ودر واقع صندوق ذخیره سهام دار اصلی آن هستندبه اشخاصی داده که ضمانتی برای باز پرداخت بصورت محکم ندارند وزندانی شدن بدهکاران نیز دردی را برای فرهنگیان دوا نمی کند.
    چرا سود بسیارکم در سال 94به حساب همکاران واریز شدوهیچ گزارش عملکردی در سال 94 ارائه نگردید
    سوال مهم آنکه از محل پرداختی عضویت ماهانه پنج درصد حقوق هر ماه وواریز سهم دولت طبق برنامه توسعه نسبت به خرید ساختمانها ودارایهای زیادی اقدام شده سهم مالکانه یک بازنشسته چرا در هنگام بازنشستگی پرداخت نمی شود ؟!وفقط سود ومبلغ واریزی از بابت عضویت به بازنشسته پرداخت می شود ؟پس سهم بازنشسته از حق مالکانه این همه دارایی سرمایه ای (املاک وتجهیزات سرمایه ای )چه می شود ؟چه کسانی مالک این دارایی هستند وچرا تبدیل به سهام نشده ودر اختیار فرهنگیان قرار نگرفت
    در مورد پرسنل شاغل در صندوق ذخیره چگونه انتخاب شده اند وپاک دستی آنها چگونه است ومیزان تخصص آنها در مسئولیتهای در اختیار دارنددر چه حد است .
    چرا فقط افراد دارای پستهای وزارتی واستانی برای صندوق ذخیره وشرکتهای تابعه انتخاب شده اند حقوق کلان این افراد واقوام نزدیک آنها از کجا تامین می شودوچرااعضاءصندوق در انتخاب آنها هیچ نقشی ندارند واگر اسامی وسوابق کاری اعضاءصندوق وشرکتهای تابعه اعلام شودهمه چیز مشخص می شود
    هدف از ارائه گزارشات وتحقیق وتفحص شرکتهای تابعه صندوق ذخیره این است کدام شرکت وموسسه سود دهی داشته وکدام شرکت وموسسه زیان داشته ویا در آن سوء استفاده واجتلاس صورت گرفته است بدیهی می باشد مدیران موفق باید ادامه خدمت دهند ودر صورت مشخص شدن سوء استفاده به قوه قضایه معرفی گردند ومدیران ضعیف عزل شوند تا منافع فرهنگیان عضو تامین شود
    آیا شفاف سازی جزء وظایف وزیر محترم نیست ؟
    منظور از استیضاح برکناری نیست بلکه نمایندگان در جریان برنامه واقدامات وزیر محترم از بابت رفع مشکلات فرهنگیان بایستی قرار گیرند تا به مردم گزارش دهند.
    فراموش نکنیم امام خمینی (ره )وقتی فرمودند :(مجلس در راس امور است) به همین خاطر است که از کج روی در کشور مقدس جمهوری اسلامی جلوگیری شود.ومردم که فرهنگیان از مظلوم ترین اقشار جامعه هستند آسیب نبینند .
    امیداروم وزیر محترم بتوانند نسبت به رفع مشکلات اقدام وپاسخ قانع کننده ای به نمایندگان مردم بدهند واین از نعمت جمهوری اسلامی است که ما می توانیم سخن حق خود را به گوش مسئولان برسانیم در پایان توفیق روزافزون همه مسئولان دلسوز وپاسخگو از خداوند متعال خواستارم
    احسان اله حاتم بگی دبیر بازنشسته سال95از استان زنجان

ارسال نظر