کد خبر: 7648
A
عضو کمیته کشوری ایدز در گفت و گو با دیده بان ایران؛

نداشتن شرایط ازدواج و رابطه های نا مشروع ازدلایل گسترش بیماری ایدز در جامعه است

مسعود مردانی از مجموع آمار ارائه شده در خصوص تعداد افراد مبتلا به بیماری ایدز در کشور خبر داد و گفت: 68.2 درصد از طریق اعتیاد تزریقی، 18.5 درصد از طریق انتقال جنسی و 1.5 درصد از طریق مادر به کودک منتقل شده است.

نداشتن شرایط ازدواج و رابطه های نا مشروع ازدلایل گسترش بیماری ایدز در جامعه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلونزایی را تجربه کند. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. 

هر چقدر که بیماری پیشرفت یابد، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا کرده و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌ و تومور دچار شوند، که معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آنها به خوبی عمل می‌کند تأثیرگذار نیست.

HIV عمدتاً از طریق آمیزش جنسی، انتقال خون آلوده، سوزن آلوده و از طریق مادر به فرزند در طول بارداری، منتقل می‌ شود.

بیماری ایدز، مسری و خطرناک است و در تمام جهان وجود دارد. برای درمان قطعی بیماری ایدز دارو و یا واکسنی وجود ندارد.

مسعود مردانی؛ عضو کمیته کشوری ایدز، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ما هم اکنون با آمار ٩٠ تا ١٢٠ هزار مبتلا به ایدز در کشور مواجه هستیم، به خبرنگار دیده بان ایران گفت:از این تعداد تاکنون نزدیک به ٣٠ هزار مبتلا در کشوربه ثبت رسیده اند که متاسفانه تعدادی از آنها هم بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند و تعدادی دیگرهم تحت درمان هستند.

مردانی با اشاره به اول دسامبر (11 آذر) هدف از نام گذاری روز جهانی ایدز خاطر نشان کرد: از تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در کشور آمارهایی ثبت و گزارش شده است که با این وجود بسیاری از این افراد هم هنوز از بیماری خود اطلاع ندارند و هدف از نام گذاری این روز این است که افرادی که رفتارهای پر خطر در جامعه دارند، در این روز به پزشک مراجعه کنند و اگر جواب آزمایش آن ها مثبت بود، تحت درمان قرار بگیرند.

عضو کمیته کشوری ایدز در خصوص آماررسمی  مبتلایان به ایدز در کشور ایران افزود: بر اساس آخرین آمارمبتلایان به ایدز در ایران (تا آخر خرداد 95) 32 هزار و 670 نفر گزارش شده اند که 84 درصد مردان و 16 درصد را زنان تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: این آمار تا آخر خرداد ماه در کشور گزارش شده است و با توجه به فوت تعدادی از این بیماران و با توجه به اینکه تعداد بیماران به ویروس "اچ آی وی" چیزی حدود 75 هزار نفر می باشند.

نوگل گلدوزیان, [01.12.16 13:45]

مردانی با اشاره به اینکه مبتلایان به بیماری "اچ ای وی" در گروه سنی 21 تا 35 سال قرار دارند، خاطر نشان کرد: بسیاری از جوانان این روزها به دلیل عدم آگاهی و نداشتن شرایط ازدواج و تشکیل خانواده به رابطه های نا مشروع گرایش پیدا می کنند که این نوع رابطه خودش به عنوان یکی از راه های انتقال این ویروی خطرناک به حساب می آید.

مردانی ادامه داد: در کشور ایران، نزدیک به 30 درصد از افرادی که به ویروس "اچ آی وی" مبتلا هستند،  از وضعیت خودشان آگاهی دارند و بقیه افراد هم بی اطلاع هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به افرادی که ممکن است به ویروس "اچ آی وی" مبتلا باشند، اشاره کرد و گفت: افرادی که از طریق رفتار پر خطر و یا  رابطه جنسی، اعتیاد و تزریق، به وسیله همسرانشان به این ویروس مبتلا شده اند، توصیه می شود برای انجام آزمایشات به پزشک مراجعه کنند.

مردانی خاطر نشان کرد: از مجموع آمار ارائه شده در خصوص تعداد افراد مبتلا به بیماری ایدز در کشور، 68.2 درصد از طریق اعتیاد تزریقی، 18.5 درصد از طریق انتقال جنسی و 1.5 درصد از طریق مادر به کودک منتقل شده است که برخی آمارهای تائید نشده حاکی از این است 11.8 درصد باقیمانده هم جزو آمار انتقال از طریق رابطه جنسی می باشد. هرچند تا کنون هیچ مرجعی صراحتا در خصوص این موضوع اظهار نظر نکرده است.

عضو کمیته کشوری ایدز با اشاره به کشور چین  که در راستای مبارزه با ویروس ایدز که به زودی اولین داروی تزریقی جهان را برای درمان این بیماری وارد بازار کرده است، گفت: این دارو «آلبوویرتاید» نام دارد و برای درمان و معالجه مبتلایان به ویروس «اچ آی وی» ساخته شده است. این دارو را شرکت بیوتکنولوژی «فرانتیه» در شهر «نن جینگ» در جنوب شرق این کشور تولید شده است.

به گفته مردانی، هر دارویی که وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت و کنترل کشور آمریکا تائید کند را برای بیماران تجویز می کنیم.

وی اظهار کرد: آموزش عمومی و فراگیر شهروندان در دومین گردهمایی بین المللی و ششمین سمینار سراسری ایدز مورد توجه خاص قرار گرفته و سعی شده با حضور بیماران درمان شده، شرکت کنندگان به صورت عملی با این بیماری آشنا شوند.

عضو کمیته کشوری ایدز افزایش آگاهی را بهترین راهکار برای مقابله با این بیماری دانست و گفت: مهمترین وظائف این رویداد علمی افزایش آگاهی پزشکان، پرستاران در ارتباط با این بیماری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سمینار سراسری ایدز خبر داد و گفت: دومین گردهمایی بین المللی و ششمین سمینار سراسری ایدز از ١٧ تا ١٩ آذر در سالن همایش های بین المللی امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می شود.

گزارش: نوگل تاج دوزیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر