کد خبر: 8605
A
دیده بان ایران گزارش می‌دهد؛

بودجه نهادهای تحت ریاست حداد عادل چه مقدار است؟

زمانی در دولت احمدی نژاد،غلامحسین الهام عنوان ابوالمشاغل را یدک می‌کشید؛ اما به نظر می‌رسد، شایسته ترین فرد برای اتصاف به عنوان ابوالمشاغلی، جناب غلامعلی حداد عادل باشد؛ فردی که پس از حدود 16 سال نمایندگی مجلس، این روزها با فراغ بال بیشتری به رتق و فتق امور بنیادهای متکثر تحت ریاستش می‌پردازد.

بودجه نهادهای تحت ریاست حداد عادل چه مقدار است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در سالهای اخیر لفظ "ابوالمشاغل" در میان سیاسیون رواج یافته است؛ این لفظ که برگرفته از عنوان کتابی به نگارش نویسنده شهیر معاصر "نادر ابراهیمی" است به سیاستمدارانی اطلاق می شود که در چندین جبهه مشغول خدمتند؛ هم در امور فرهنگی دستی دارند و هم به اقتصاد احاطه؛ هم سیاست خارجی را می‌فهمند و هم متبحر در سیاست داخلی‌اند؛ آنها بواسطه این همه هنر و تَفنُن در امور مزبور عهده دار سمت هایی هم شده اند.

زمانی در دولت احمدی نژاد،غلامحسین الهام عنوان ابوالمشاغل را یدک می‌کشید؛ اما به نظر می‌رسد، شایسته ترین فرد برای اتصاف به عنوان ابوالمشاغلی، جناب غلامعلی حداد عادل باشد؛ فردی که پس از حدود 16 سال نمایندگی مجلس، این روزها با فراغ بال بیشتری به رتق و فتق امور بنیادهای متکثر تحت ریاستش می‌پردازد.

 

بودجه 14 میلیاردی فرهنگستان زبان و ادب فارسی

 

یکی از نهادهایی که حداد عادل ریاستش را برعهده دارد، فرهنگستان زبان و ادب فارسی است؛ فرهنگستانی که اساسنامه‌اش در بهمن 68 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و بر این اساس دارای ردیف بودجه هم شد؛ بودجه سال 96 فرهنگستان حدود 14 میلیارد تومان است که نسبت به بودجه 95، دو میلیارد تومان افزایش داشته است.

حداد عادل اردیبهشت ماه سال جاری طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود به هیچ وجه از بودجه فرهنگستان در سال 95 راضی نیست؛ حالا که بودجه این نهاد برای سال 96، دو میلیارد تومان افزایش یافته هنوز جناب حدادعادل در این رابطه موضع گیری نداشته‌اند.  

 

بودجه 9 میلیارد و 500 میلیونی بنیاد سعدی

 

به گزارش دیده بان ایران؛ نهاد دیگری که حداد عادل ریاست و تکفلش را برعهده دارد، بنیاد سعدی است؛ اینکه تفاوت ماهیتی و کارکردی این بنیاد با فرهنگستان زبان و ادب فارسی چیست را باید متخصصان امر پاسخ دهند،اما آنچه که محرز است این است که سهم بنیاد سعدی از بودجه سال آینده، 9 میلیارد و 500 میلیون تومان خواهد بود که نسبت به بودجه سال جاری 35 درصد افزایش خواهد داشت.

البته این افزایش 35 درصدی بودجه بنیاد سعدی، با انتقادات و اعتراضاتی همراه بود، که حداد عادل در پاسخ به این مخالفت‌ها، گفت: " آنهایی که اسم بنیاد سعدی را می‌آوردند و انتقاد می‌کردند فکر می کردند که بنیاد سعدی موسسه‌ای برای شناخت سعدی است و سعدی‌پژوهی می‌کند؛ نمی‌دانستند که وظیفه بنیاد سعدی آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان است. اگر این را می دانستند آن انتقاد را نمی‌کردند. هفت میلیارد که هیچ 70 میلیارد هم اگر ما برای آموزش زبان فارسی در جهان بگذاریم کم است. هرجا زبان فارسی وجود داشته باشد و تکلم شود ایران آنجا حضور دارد". 

 

بودجه 8 میلیاردی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی

 

بنیاد دایرةالمعارف اسلامی، نهاد دیگری است که ریاستش بر عهده جناب حداد عادل است؛ سهم این بنیاد از بودجه سال96 حدود ۸ میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال 95 دو میلیارد تومان افزایش داشته است.

با احتساب بودجه‌های سال 96 فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بنیاد سعدی و بنیاد دایره المعارف اسلامی به این نتیجه می رسیم که چیزی حدود 32 میلیارد تومان در اختیار جناب حداد عادل قرار خواهد گرفت تا امور این نهادهای فرهنگی را تمشیت کند.

شایان ذکر است حداد عادل در تیرماه امسال در برنامه صددرصد صداوسیمای اصفهان به تمام شایعات پیرامون درآمد سرشارش بواسطه ریاست بر نهاد ها و بنیادهای گوناگون، پایان داد و اعلام کرد: «تمامی سمت‌های من در یک ردیف قرار دارد و تنها منبع درآمدی من به‌عنوان استاد هیأت‌ علمی در دانشگاه تهران با پایه بالا مبلغ هشت‌میلیون‌و صد هزار تومان و در فرهنگستان ادب هم میزان سه میلیون تومان است. بنده در کل دوران کارکردم در مجلس هیچ پولی دریافت نکردم و از مابقی بنیاد‌هایی که در آنجا فعالیت می‌کنم نیز تاکنون دیناری نه به‌ عنوان عیدی و نه حقوق و هیچ‌چیز دیگر نگرفته‌ام».

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر