کد خبر: 8923
A

حقایق ویکی‌پدیا براساس زبان فرق می‌کنند!

افراد در زمان خواندن یک مطلب در ویکی‌پدیا به زبان‌های مختلف ممکن است با نسخه‌های بسیار متفاوتی از حقیقت مواجه شوند.

حقایق ویکی‌پدیا براساس زبان فرق می‌کنند!

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ افراد در زمان خواندن یک مطلب در ویکی‌پدیا به زبان‌های مختلف ممکن است با نسخه‌های بسیار متفاوتی از حقیقت مواجه شوند.

به گزارش دیده بان ایران به نقل از نیوساینتیست، سایت ویکی‌پدیا مانند فیس‌بوک و توئیتر از حباب‌های فیلتر خاص خود برخوردار است.

ویکی‌پدیا یک دانشنامه آزاد است که همه می‌توانند آن را ویرایش کنند. این سایت نیز مانند سایت‌های دیگر به شخصی‌سازی اطلاعات برای جذب مخاطب خاص خود می‌پردازد.

شخصی‌سازی به فرآیند جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بازدیدکنندگان یک سایت برای ارائه‌ اطلاعات صحیح و در زمان مناسب به وی گفته می‌شود. این حباب‌های فیلتر فقط به ارائه محتوایی می‌پردازند که بر اساس رفتارهای فرد آنلاین می‌توان حدس زد مطابق میل‌ وی باشد. با این کار فردی که به محتوای علمی بیشتر علاقه‌مند است، مقالات علمی را بیشتر از محتوای زرد اینترنت مشاهده خواهد کرد.

اکنون یک سایت اینترنتی به شما اجازه می‌دهد با ردیابی جایی که سردبیران دارای زبان‌های مختلف به ذکر منبع اطلاعات خود پرداخته‌اند، پایه‌های جغرافیایی مقالات ویکی‌پدیا را شناسایی کنید.

برای این کار می‌توانید آدرس هر صفحه از ویکی‌پدیا را در سایت Wikiwhere جستجو کنید تا الگوریتم‌های آن به بررسی منشا مرجع ذکر شده در مطلب بپردازد.

این ابزار توسط محققان دانشگاه کوبلنتس لانداو در آلمان ساخته شده تا این مساله را که چگونه ممکن است مقالات ویکی‌پدیا در مورد یک موضوع در زبان‌های مختلف توسط منابع مختلف تحت تاثیر قرار بگیرد، مورد مقایسه قرار دهد.

برای مثال آن‌ها در نسخه انگلیسی مطلب الحاق کریمه به روسیه دریافتند که 24 درصد مرجع‌ها از منابع جدید اوکراینی نشات گرفته و نزدیک به 20 درصد آن دارای منبع روسی بودند. در نسخه آلمانی همین مطلب اما تعادل بهم ریخته، بطوری که منابع روسی به ارائه 10 درصد مجموع استنادها پرداخته و سهم منابع اوکراینی تنها سه درصد است.

این تفاوت‌ها بدان معنی است که افراد در زمان خواندن یک مطلب در زبان‌های مختلف ممکن است با نسخه‌های بسیار متفاوت از حقیقت مواجه شوند.

ویکی‌پدیا از ربات‌ها برای خنثی‌سازی ویرایش‌های مخرب و پرچم‌دار کردن کلمات با پتانسیل نفرت استفاده می‌کند، اما وایراستارهای داوطلب برای ذکر منبع برای مطلب خود از هر جایی آزاد هستند.

اگرچه در برخی موارد این مساله به دلیل کمبود مرجع در زبان‌های خاص رخ می‌دهد، اما هیچ دلیل مشخصی برای کمبود مراجع اوکراینی در نسخه آلمانی مثال کریمه وجود ندارد.

ابزار ویکی‌ور برای پیگیری محل مرجع، به بررسی زبان، آدرس IP و دامنه سطح بالای URL ذکر شده می‌پردازد. این ابزار می‌تواند یک نقطه شروع را برای تحلیل کامل اعتبار سیر منابع اطلاعاتی ارائه کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر