کد خبر: 9890
A

آگاه‌سازی مردم از منشور حقوق‌شهروندی

منشور حقوق شهروندی که 29 آذر و در روز حقوق بشر رونمایی شد، همچنان در جمع حقوقدانان مطرح است.

آگاه‌سازی مردم از منشور حقوق‌شهروندی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران،  بهمن کشاورز حقوقدان سرشناس در خبرآنلاین نوشت: این منشور برخی از اصول قانون اساسی را یادآوری می کند اما در عین حال به مواردی بر می‌خوریم که در فصل سوم قانون اساسی به صورت مشخص به آن اشاره نشده است. انتشار منشور حقوق شهروندی که با تاخیر از سوی رییس‌جمهوری ایران رونمایی شد، اقدامی مثبت و امیدوارکننده بود و کیفیت کار انجام شده توجیه مناسبی برای تاخیر آن است.

مقاماتی که مسوول رعایت و اعمال و اجرای حقوق شهروندی هستند اولا باید با جزییات قضایا آشنا شوند، ثانیا باید بفهمند این قضایا جدی بوده و رعایت آن‌ها نه لطف و احساس به مردم بلکه انجام وظیفه است و اگر در این موارد تخطی کنند به عواقب جدی دچار خواهند شد.
در قسمت ارجاعات قانونی مواد منشور مفاد آن با برخی اصول قانون اساسی منطبق است. بسیاری از قوانین عادی در این منشور ذکر شده از جمله باید به قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون انتخابات و ... اشاره کرد و همین باعث می‌شود که مسله فقدان ضمانت اجرا حدودی برطرف شود.

این سند یک گام مهم جهت آگاهی رساندن به مردم است. متاسفانه بسیاری از مردم از حقوق خود آگاه نیستند و دولت شاید نتواند از جایگاه قوه مجریه قانون گذاری کند ولی با انجام چنین عملی آن ها را به آگاهی و مطالبه گری دعوت کرد. اقدامی که نتیجه آن سالیان دیگر در قالب مصوبه قانونی و جایگاه اجرایی در قانون آیین دادرسی دیده شود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر