کد خبر: 130234
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

تهیه کننده سینما: زنان را مجبور می کنند تا امتیاز هایی را برای گرفتن یک نقش بدهند/ سینما در و پیکر ندارد هرکسی به راحتی وارد می شود/ خانه سینما در معرفی بازیگران به پروژه ها اقدام کند / ممیزی های تلویزیون زیاد و سختگیرانه است

«محمدرضا یکانی» تهیه کننده و کارگردان سینما دربارهع موضوع آزار زنان و خشونت جنسی به دیده بان ایران گفت: نمی توانم وجود خشونت جنسی در سینما را رد یا تایید کنم اما این عمل هرجا و هر جامعه ای که باشد محکوم بوده و با فرد خاطی باید برخورد شود.

تهیه کننده سینما: زنان را مجبور می کنند تا امتیاز هایی را برای گرفتن یک نقش بدهند/ سینما در و پیکر ندارد هرکسی به راحتی وارد می شود/ خانه سینما در معرفی بازیگران به پروژه ها اقدام کند / ممیزی های تلویزیون زیاد و سختگیرانه است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «محمدرضا یکانی» تهیه کننده و کارگردان سینما می گوید: نمی توانم وجود خشونت جنسی در سینما را رد یا تایید کنم اما این عمل هرجا و هر جامعه ای که باشد محکوم بوده و با فرد خاطی باید برخورد شود.

یکانی در گفت و گوی خود با دیده بان ایران درباره خشونت جنسی در سینمای ایران اظهار داشت: در مورد این مساله که اخیرا در رسانه و مطبوعات پخش شده نمی شود نظر قطعی و مشخصی ارایه کرد. در این که در همه حرفه ها کم کاری، بی عدالتی و خشونت در انواع مختلف وجود داره شکی نیست. سینما و فعالان سینما هم از این قاعده مستثنی نیستند و آنها هم تقریبا  درگیر چنین مسایلی هستند. 

وی افزود: ما نباید این موضوع را در قامت یک اتفاق ببینیم. باید تدابیری اندیشیده و قوانینی وضع شود که جنبه پیشگیرانه داشته باشد و فعالان سینما لازم است تدابیری بیاندیشند که چنین اتفاق هایی تکرار نشود. راجع به مساله ای  هم که رخ داده واقعا نمی شود قضاوت کرد و من نظری ندارم .

** امروزه شرایط طوری شده که هرکسی به راحتی وارد سینما می شود

یکانی ادامه داد: این که خانم ها باید امتیاز هایی بدهند تا یک نقشی را بگیرند به نظر من تنها امتیاز، بازی و مهارت آنها در ارایه نقش است. متاسفانه امروزه شرایط طوری شده که هرکسی به راحتی وارد سینما می شود کما اینکه هر صنعت و حرفه دیگه ای را در نظر بگیرید باید افراد دوره هایی را طی و مهارت هایی را کسب کند تا بتواند وارد آن شود. 

**در و پیکر سینما باز است 

او می گوید: امروزه در و پیکر سینما باز است و این درست نیست. باید افراد علاقه مند و عاشق این حرفه که دارای تحصیلات اکادمیک و مهارت در این زمینه هستند وارد سینما شوند ما باید قوانین درستی را بنا کنیم که هر شخصی به راحتی وارد این حرفه نشود. 

**حواشی در سینمای ایران / سینماگران باید مراقب خود باشند 

این تهیه کننده سینما درباره پشت پرده سینما و تلویزیون ایران می گوید: دنیای سینما و فیلم سازی به دلیل طرفداران و علاقه مندان زیادی که دارد همیشه همراه با حاشیه ها و اخبار زرد بوده است. معمولا مردم هنرمندان و سینماگران خودشان را دوست دارند و هر حاشیه و مسائلی که برای آنها پیش می آید را دنبال می کنند.  اینها می خواهند بدانند و برایشان جذاب است که هنرمندانشان الان در چه شرایطی هستند و در حال حاضر چه می کنند و درگیر چه مسایلی هستند.

او تاکید کرد: در صنعت سینما  این موضوع بسیار مهم است و سینماگران باید مراقب باشند تا خودشان را وارد مسایل و حواشی بیخود نکنند.

** چرا بازیگران چهره دیگر تمایلی به بازی در سریال های تلویزیونی ندارند؟

یکانی در عین حال درباره این که چرا بازیگران چهره دیگر تمایلی به بازی در سریال های تلویزیونی ندارند گفت: سریال های تلویزیونی کمی نسبت به گذشته از جهت کیفی افت کرده و این افت کیفیت دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که یکی از دلایل آن عدم استقبال بازیگران حرفه ای از بازی در فیلم های تلویزیونی است. 

او افزود: در مقابل می بینیم که بازیگران در نمایش خانگی به مراتب دستمزدهای بالاتری نسبت به تلویزیون دریافت می کنند و این هم خود دلیل دیگری برای عدم استقبال است. اما اعتقاد بنده بیشتر بر این است که باید تا حد امکان رقابت بین پلتفرم ها و تلویزیون و سایر رسانه ها ایجاد شود و این مردم هستند که سوژه و فیلم مورد نظر خودشان را انتخاب می کنند.

**خانه سینما در معرفی بازیگران به پروژه ها اقدام کند 

یکانی گفت: پیشنهادم این است که باید صنف بازیگران خانه سینما به نحوی عمل کند که این صنف در معرفی بازیگران به سریال های تلویزیونی و نمایش خانگی اقدام موثری انجام دهد به نحوی که فقط از تعدادی بازیگر مشخص در کلیه سریال ها استفاده نشود بلکه با این حجم تولید سالیانه تلویزیون و نمایش خانگی بتوانیم هم شاهد هنرنمایی بازیگران پیشکسوت شویم و هم اینکه بازیگران جدید و تازه کار هم از این طریق به صنعت سینمای کشور تزریق شوند.

**مخاطب پسندی آثار تلویزیونی 

وی درباره این که آیا تحرک و پویایی تازه ای در تلویزیون ایجاد شده که به زعم برخی مخاطبان آن بیشتر شده است؟ اظهار داشت: تلویزیون در مقاطعی با ساخت آثار قابل توجه و مخاطب پسند بسیار موفق عمل کرده و مخاطب را پای گیرنده ها می نشاند اما این متاسفانه همیشگی نیست و صداو سیما می بایست طوری برنامه ریزی کند که در طول سال  با آثار ارزنده و مخاطب پسند بتواند همواره مخاطب میلیونی خود را سرگرم و پای گیرنده ها بنشاند.

یکانی ادامه داد: در حال حاضر ما در شرایطی هستیم که نیاز به این داریم. با توجه به بمباران اطلاعاتی و ورود مدیاهای مختلف در فضای مجازی  با ساخت فیلم های ارزشمند و  سرگرم کننده و مخاطب پسند به رقابت این حجم از اطلاعات ارسالی برویم.

**ممیزی های تلویزیون زیاد و سختگیرانه است 

او گفت: خوشبختانه آثاری را که از صداو سیما پخش می شود می توان کاملا با خانواده و در کنار آنها به تماشا نشست و خانواده ها در این زمینه دچار هیچ مشکلی بابت نمایش فیلم ها در صداو سیما نخواهند شد ولی مشکل بزرگی که در آثار پخش شده از صداو سیما می توان به آن اشاره کرد حساسیت ها  و ممیزی های زیاد آن است که این ممیزی ها می بایست تا این اندازه سختگیرانه نباشد و فیلمساز با فراغ بال بیشتری بتواند اثر خود را تولید و به نمایش بگذارد.

**اجتماعی می سازم / بقیه ژانرها نابود شده است 

وی افزود: اغلب کارایی که ساختم در ژانر اجتماعی بوده و علاقه مندی خودم بیشتر ژانر اجتماعی است ولی واقعا در سینمای فعلی کشور بالای 90 درصد فیلم ها در زانر اجتماعی هستند و به جرات می توانم بگویم که ما اصلا  گونه و ژانر دیگه ای نداریم یعنی در طول سال اگر نگاه کنید از کل فیلم هایی که تولید می شود اکثرا در ژانر اجتماعی هستند و به نوعی بقیه ژانرها در حال نابودی است. به عنوان مثال ما در ژانر وحشت در طول سال هیچ تولیدی نداریم یا ژانر کودک و ... .

یکانی می گوید: برای حل این معضل باید مسوولان ذیربط و قانونگذار سیاست های تشویقی در نظر بگیرند که حداقل بتوانیم در طی سال اغلب ژانر های مختلف را در سینما داشته باشیم و بر روی پرده ببینیم.

**مافیا در سینمای ایران به دست چه کسی است؟

این تهیه کننده سینما درباره این که مافیا در سینمای ایران در دست چه کسانی است که باعث شده خیلی از سینماگران به سمت ساخت فیلم های کوتاه و یا نیمه بلندی بروند که مخاطب آنچنانی هم ندارند؟ گفت: من مافیا رو به طور کلی نمی‌خواهم رد کنم . در صنعت سینما هم مثل سایر صنعت ها رانت و مافیا وجود دارد ولی من اعتقادم بر این است ؛ سینماگری که هدف دارد و دنبال هدفش هم است در بدترین شرایط موجود هدف خودش را گم نمی کند و برای رسیدن به هدفش از هیچ تلاشی دست نمی کشد شاید در برخی از مقاطع  وجود مافیا باعث دلسردی و یاس برای فیلمساز شود اما فیلمساز مصمم و با انگیزه در نهایت به خواسته اش می رسد. 

**حضور پتلفرم های جدید برای پخش آثار تولیدی

یکانی درباره این که حضور پلتفرم های جدید چقدر می تواند در نشان دادن آثار این سینماگران موثر واقع شود؟ به دیده بان ایران گفت: یکی از اتفاقات خوبی که اخیرا افتاده دادن مجوز به پلتفرم های مختلف بود  و قرار بر این بود که با آمدن این پلتفرم ها برنامه سازی ها شروع شود و رقابت و تنوع در ایجاد و تولید برنامه اتفاق بیفتد و این خود سرآغاز شروع یک پویایی در کلیه رسانه ها بود. 

وی افزود: وقتی در هر پدیده ای انحصار وجود داشته و دست یک مجموعه باشد از همانجا دوران نزول و افت آن پدیده را می شود مشاهده کرد . ما اکنون در دورانی هستیم که در حال حاضر داریم پلتفرم ها را مورد آزمایش و بررسی قرار می دهیم و بعد از گذشتن از این مرحله قطعا شاهد پویایی صنعت نمایش خانگی خواهیم بود و با ورود پلتفرهای محتلف برنامه سازی ها در رسانه بیشتر و این صنعت باعث ایجاد اشتغال فراوان برای اهالی صنعت سینما خواهد شد.

منبع: سایت دیده بان ایران 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر