کد خبر: 135885
A

مدیر خانه موزه جلال و سیمین: نگاه‌مان به میراث فرهنگی باید غیرانتفاعی باشد/ ۱۰۰ هزار تومان برای بازدید خانه پدری جلال گران نیست!

مدیر خانه موزه جلال و سیمین درباره خانه پدری جلال و وضعیت این تورهای گردشگری به گفت: آنجا هنوز در دست مرمت است ولی سرمایه‌گذار با همین وضعیت مخروبه و در حال ساخت، با چند دفتر گردشگری هماهنگ کرده تا گردشگران‌شان را با قیمت 100 هزار تومان، برای بازدید به این خانه نیمه‌کاره بفرستند!

مدیر خانه موزه جلال و سیمین: نگاه‌مان به میراث فرهنگی باید غیرانتفاعی باشد/ ۱۰۰ هزار تومان برای بازدید خانه پدری جلال گران نیست!

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدحسین دانایی، خواهرزاده زنده‌یاد جلال آل‌احمد از جمله کسانی است که در این سال‌ها همواره نگران وضعیت ۲ بنایی بوده که از دایی‌اش به یادگار مانده است؛ یکی خانه پدری جلال آل‌احمد و دیگری خانه مشترک جلال و سیمین. دانایی که پیش از رسیدگی به خانه جلال و سیمین هم بارها پیگیر اوضاع آن بود، اخیرا درباره سوءاستفاده از خانه پدری جلال یادداشتی نوشته و در اختیار تسنیم قرار داده است. وی در یادداشت خود مدعی شده است از این خانه در حال مرمت، که هنوز فاصله زیادی تا آماده شدن برای بازدید دارد، سوء‌استفاده‌هایی در حال رخ دادن است. در یادداشت خواهرزاده جلال آل‌احمد آمده است: در حالی ‌که هنوز برای تعمیر و مرمت منزل پدری جلال اقدامی نشده، با گرفتن نفری 100 هزار تومان، افراد را برای بازدید از خرابه‌ها می‌برند. دانایی علاوه بر پرده برداشتن از این اتفاق که مصداق بارز از آب کره گرفتن است، اظهار کرده است که حتی خانه موزه جلال و سیمین هم از چنین مسائلی در امان نیست. او در بخش دیگری از یادداشت خود نوشته است: درباره خانه موزه جلال و سیمین هم مثلا «تور ادبیات داستانی» راه انداخته‌اند که بهانه‌ای است برای گرفتن نفری 230 هزار تومان برای نشان دادن خانه سیمین و جلال!

در همین باره مدیر خانه موزه جلال و سیمین درباره خانه پدری جلال و وضعیت این تورهای گردشگری به «وطن‌‌امروز» گفت: آنجا هنوز در دست مرمت است ولی سرمایه‌گذار با همین وضعیت مخروبه و در حال ساخت، با چند دفتر گردشگری هماهنگ کرده تا گردشگران‌شان را با قیمت 100 هزار تومان، برای بازدید به این خانه نیمه‌کاره بفرستند!
همچنین در رابطه با برگزاری تورهایی با قیمت گزاف برای بازدید از خانه موزه جلال و سیمین عنوان کرد: صحبت‌هایی شده بود که یک تور گردشگری دیگر هم با قیمت 230 هزار تومان برگزار شود و افراد در این تور از خانه موزه سیمین و جلال بازدید کنند. فعلا که خودمان از طرف مدیریت خانه موزه سیمین و جلال این تور را لغو کرده‌ایم، چرا که ما اینجا یک مکان فرهنگی و غیرانتفاعی داریم؛ قیمت بلیت‌مان هم مشخص است و به یک‌چهلم 230 هزار تومان هم نمی‌رسد! ما موظفیم که به مردم خدمات بدهیم و طبیعی است که اگر کسی بخواهد کار غیرانتفاعی انجام دهد، شرایط فرق می‌کند و باید برخی ملاحظات مادی را کنار بگذارد. مدیر این خانه موزه معتقد است این اماکن فرهنگی متعلق به مردم هستند و نباید نگاه مادی به آنها مانع بهره‌مندی مردم از سرمایه‌های فکری جامعه شود. همین موضوع باعث شده تا تور 230 هزار تومانی بازدید از خانه موزه جلال و سیمین با مخالفت مدیریت مجموعه مواجه شود. نگاه غیرانتفاعی به این میراث، ضامن حفظ آنها برای استفاده هم‌عصران و آیندگان است و از این دارایی‌هایی ارزشمند پاسداری می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر