کد خبر: 138806
A
به قلم زهرا نژاد بهرام؛

کتاب «دیپلماسی توئیتری» منتشر شد

زهرا نژاد بهرام نویسنده کتاب «دیپلماسی توئیتری» گفت: به اعتقاد برخی از محققان، توییتر به لحاظ ساختار ویژه‌اش به‌سرعت به جایگاه اول دیپلماسی دیجیتال تبدیل شده است به‌طوری که ۹۷ درصد از دولت‌های عضو سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ حساب توییتری داشتند. این بدان خاطر است که برخلاف سایر رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، اساس ارتباط در توییتر مبتنی بر نوشتار است و از این روی، قابلیت بهتری برای روایت‌گری دارد. ویژگی دیگر توییتر، تأکید بر موجز‌گویی در آن است، یعنی جان کلام بایستی در ۲۸۰ کاراکتر بیان شود.

کتاب «دیپلماسی توئیتری» منتشر شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ زهرا نژاد بهرام نویسنده کتاب «دیپلماسی توئیتری» با اعلام خبر انتشار اثر جدید خود گفت: از آنجایی که دنیای امروز با تحولات اخیر در عرصة ارتباطات به شکلی به‌هم‌پیوسته کانونی برای ارتباط مداوم و اثرگذاری لحظه‌ای شده است جوامع امروزی نیازمند ابزارهای گوناگون دنیای جدید هستند. ابزاری که بسیار متفاوت از گذشته راه ارتباط را تسهیل، کوتاه و سریع کرده‌اند. امروز پردة تازه‌ای از ارتباطات در جهان شکل گرفته که شاید آن را بتوان پردة ماقبل آخر نامید.

تاریخ تمدن بشری زمانی جان گرفت که صنعت چاپ همچون هدیه‌ای شگفت‌انگیز تصویر تازه‌ای از جهان را برای بشریت گشود و به عصر تحولات ارتباطات تصویری رسانه‌ای رسید و سپس اینترنت دریچه‌ای تازه را به روی آدمی می‌گشاید که شاید به اندازة سیب نیوتن یا نظریة گردش زمین به دور خود گالیله تحولی شگرف ایجاد کرد.

به گفته نویسنده کتاب دکتر زهرا نژاد بهرام: شبکه‌های رسانه‌ای بستری بودند که توانستند زبان گویای ارتباطی در نوع جدید باشند. یاهو، گوگل، ام اس ان، ایمیل، چت، یاهو مسنجر، وبلاگ، فیس‌بوک و … تا رسید به وایبر، تلگرام، اینستاگرام، یوتیوپ و توییتر و…. جملگی بسترهای گوناگون برای توسعة ارتباط بود. در واقع ارتباط آدم‌ها از راه دور، اتفاقی که عجیب می‌نمود، حالا با این ابزارهای سهل‌الوصول به‌راحتی در دسترس همه است. فرستادن تصویر و صدا و ویدئو که قبلاً با اس‌ام‌اس ناممکن بود، حالا با این برنامه‌ها یکی پس از دیگری کامل‌تر و مفصل‌تر ممکن شده است.

 

y

نژاد بهرام گفت: توییتر که در لغت به معنی «جیک‌جیک‌کردن» (صدا کردن) است، بسیار پرطرفدار شد و نوع دیگری از ارتباط را به عرصة سیاست سوق داد که تا پیش از آن به صورت جسته‌گریخته در فیس‌بوک دیده می‌شد. توییتر تحولی را در عرصة سیاست بین‌الملل ایجاد کرد که شاید پیش از این به صورت محدود در روزنامه‌ها و سایت‌ها و فیلم‌ها قابل مشاهده بود اما اثربخشی آن در توییتر بسیار متفاوت و دور از تصور بود.

این گزارش می‌افزاید: به اعتقاد برخی از محققان، توییتر به لحاظ ساختار ویژه‌اش به‌سرعت به جایگاه اول دیپلماسی دیجیتال تبدیل شده است به‌طوری که ۹۷ درصد از دولت‌های عضو سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ حساب توییتری داشتند. این بدان خاطر است که برخلاف سایر رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام، اساس ارتباط در توییتر مبتنی بر نوشتار است و از این روی، قابلیت بهتری برای روایت‌گری دارد. ویژگی دیگر توییتر، تأکید بر موجز‌گویی در آن است، یعنی جان کلام بایستی در ۲۸۰ کاراکتر بیان شود.

توییتر با شعار «چه کار می‌کنید؟ پا به میدان وب ۲٫۰ گذاشت امّا در نوامبر سال ۲۰۰۹ میلادی این شعار به «چه چیزی در حال رخ دادن است؟» تغییر کرد. این دو شناسه به قدری نو بود که به‌سرعت در بین کاربران اینترنت به محبوبیّت رسید. در توییتر افزون بر فرستادن نوشتار، می‌توان فیلم، عکس و صدا نیز فرستاد.

کتاب دیپلماسی توئیتری در قطع وزیری و در ۳۹۶ صفحه متن توسط دکتر زهرا نژاد و نازنین ملکیان نوشته و به قیمت ۱۴۰ هزار تومان در اختیار مخاطبان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

این گزارش می‌‌افزاید: کتاب دیپلماسی توئیتری در سه بخش به ارائه دیدگاه‌های صاحب نظران در بابت دیپلماسی توئیتری ایران و آمریکا در مقطع خروج امریکا از برجام ۲۰۱۸ پرداخته است.

بخش اول:  اساتید رشتة علوم سیاسی و روابط بین الملل

ابراهیم متقی، زهره نصرت خوارزمی، علی اصغر داوودی، زینب قاسمی طاری، مهدی مطهرنیا

سید عبدالامیر نبوی، مهدی ذاکریان، اصلی عباسی، حجت کاظمی، الهه کولایی

بخش دوم: دیپلمات‌ها

حمیدرضا آصفی، قاسم محب علی، فریدون وردی نژاد، محسن امین زاده

بخش سوم: روزنامه نگاران و اهالی رسانه

پوریا استارکی، امیر محبیان، فاطمه حسنی، کتایون لامعزاده، محمدجواد حق شناس، نوشین طریقی

محمدتقی روغنی‌ها، محمد مهاجری، حسن نمک‌دوست

بخش چهارم: اساتید ارتباطات

صدیقه ببران، یونس شکرخواه، محمد سلطانی‌فر، شاهو صبار، علی شاکر، زهیر صباغ‌پور، سبحان یحیایی

کتاب گفتگو‌هایی در باب دیپلماسی توییتر‌ی به قلم دکتر زهرا نژاد بهرام و نازنین ملکیان در قطع وزیری با  ۳۹۶ صفحه متن و جلد شومیز با قیمت ۱۴۰ هزار تومان راهی بازار شده است.

منبع: مشق شب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر