کد خبر: 160759
A

حکم زندان برای گردشگرانی که آثار فرهنگی را تخریب کنند

مسئولان بزرگترین تماشاخانه و یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری رم ایتالیا، کولوسئوم، اعلام کردند که گردشگران مخرب آثار فرهنگی در انتظار دستگیر و زندانی شدن باشند.

حکم زندان برای گردشگرانی که آثار فرهنگی را تخریب کنند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حک نام و تاریخ بر بدنه آثار باستانی، مد احمقانه جدیدی در میان گردشگران ایتالیا محسوب می‌شود که تابستان امسال ابنیه تاریخی این شهر را مورد هدف قرار داده است.

بنای تاریخی کولوسئوم در رم طی تابستان امسال شاهد چنین تخریب‌هایی در قالب خراشیدن و حک کردن نام، همچنین رسم گرافیتی یا نوشته شدن اسم و تاریخ با اسپری‌های رنگ توسط گردشگران بر دیوارهای دو هزار ساله خود بوده است.

مقامات این اثر باستانی کم‌نظیر پس از دریافت گزارش‌های متعدد در این زمینه، اطلاعیه‌ای در سایت رسمی پارک باستان‌شناسی رم منتشر کردند که به بازدیدکنندگان هشدار می‌دهد هر کس در پارک باستان‌شناسی کولوسئوم روی دیوارها چیزی بنویسد یا حک کند، به بدنه بنا آسیب برساند، آن را تخریب یا سعی در جابه‌جایی بخش‌هایی از آن کند، به حبس از دو تا پنج سال و جزای نقدی از ۲۵۰۰ تا ۱۵ هزار یورو محکوم خواهد شد. این اطلاعیه شامل تحریم‌هایی نیز برای مخربان می‌شود.

پارک باستان‌شناسی رم علاوه بر بنای تاریخی کولوسئوم، آثار باستانی و گردشگری دیگری از جمله رومن فروم (فروم‌ها میادین عمومی بزرگ و باشکوه در روم باستان بوده‌اند)، تپه پالاتین (تپه‌ای باستانی و زیبا، احاطه‌شده با آثار باستانی کم‌نظیر) و داموس اوریا (کاخ طلایی نرون) را نیز در بر می‌گیرد. به این ترتیب وارد آوردن آسیب به این بناها نیز دربردارنده جریمه و مجازات خواهد بود.

دلیل لحن تند و تصمیم سخت‌گیرانه مدیریت بنای فرهنگی محبوب کولوسئوم، سیل فیلم‌هایی بود که علاقمندان به فرهنگ و تاریخ از مخربان این ابنیه ارزشمند گرفته و ضمن اظهار ناراحتی و خشم از تخریب یک بنای باستانی دو هزار ساله، به اشتراک گذاشته یا برای بخش‌های مربوطه ارسال کرده بودند.

موج این اقدام به دور از فرهنگ و تمدن در ایتالیا، از یک مرد بلغاری ۲۷ ساله ساکن بریتانیا آغاز شد که پس از حک نام خود و همسرش بر بدنه بنا، آن را در فضای مجازی وایرال و به این ترتیب دیگران را برای انجام آن تشویق کرد. وی در نهایت شناسایی شد و با اعلام عذرخواهی و بیان یک رویکرد توجیهی با این ادعا که از قدمت بنای باستانی کولوسئوم آگاهی نداشته است، سعی در فرار از مجازات داشت.

مرد بلغاری اکنون با احتمال قوی انتقال به دادگاه مواجه است، با این حال اقدامی که پایه گذاشت با قدرت در حال الگوبرداری است و افزایش سخت‌گیری‌ها به‌جای دلسرد کردن دیگران، برای آن‌ها در حکم اقدامی الهام‌بخش عمل کرده است که افراد بی‌فرهنگ را به‌سمت جاودانه کردن نام‌شان بر بدنه این اثر تاریخی حفاظت‌شده به هر شیوه ممکن و ناممکن سوق می‌دهد. تا جایی که دو دختر ۱۷ ساله سوئیسی و آلمانی سعی کردند به‌طور مخفیانه در دو روز مختلف حروف اول خود را روی دیوارهای بنا حک کنند که البته هر دو دستگیر و جریمه شدند.

وزیر فرهنگ ایتالیا، چنین تخلفاتی را نمونه‌هایی از بی‌ادبی و بی‌فرهنگی از سوی گردشگران ناشایست توصیف کرد.

منبع: ایمنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر