کد خبر: 165686
A

شطرنج زنان کنشمند در سریال "رحیل"

پریناز اسماعیل‌دوست(روزنامه‌نگار) در یاددداشتی نوشت: بحث حضور موثر و کنشمند زنان در خلق درام و قرار گرفتن در دو گروه خیر و شر از جمله ویژگی‌هایی است که در رمان‌های ماندگار تاریخ ادبیات ایران و جهان از چشمهایش و موریانه بزرگ علوی، بچه مردم جلال آل احمد تا بر بادرفته مارگارت میچل، غرور و تعصب جین آستین، مری پاپینز تراورس و... وجود داشته است.

شطرنج زنان کنشمند در سریال "رحیل"

به گزارش سایت  دیده بان ایران؛ پریناز اسماعیل‌دوست(روزنامه‌نگار) در یاددداشتی نوشت: بحث حضور موثر و کنشمند زنان در خلق درام و قرار گرفتن در دو گروه خیر و شر از جمله ویژگی‌هایی است که در رمان‌های ماندگار تاریخ ادبیات ایران و جهان از چشمهایش و موریانه بزرگ علوی، بچه مردم جلال آل احمد تا بر بادرفته مارگارت میچل، غرور و تعصب جین آستین، مری پاپینز تراورس و... وجود داشته است.

این حضور کنشمند یکی از دریچه های روایت و در عین حال جذب مخاطب شده در سریال رحیل که به تازگی روی آنتن رفت. در اغلب سریال های تاریخی به خصوص درباره قاجاریه زنان حضور خنثی و بدون کارکرد دراماتیکی دارند و صرفا حضورشان معطوف به ایجاد انگیزه برای مردان است ولی در سریال رحیل اوضاع تفاوت دارد و زنان در حقیقت لیدر و سر دسته دو گروه خیر و به خصوص شر هستند.

شخصیت بیتاج ( با بازی موثر اندیشه فولادوند) مغز متفکر گروه شر است و حتی بر شوهر صاحب منصبش با ساحری و جادو ( حمیدرضا آذررنگ ) برتری و استیلا دارد و با کمک شمامه ( ریحانه رضی) تلاش می کند به اندرونی شاه نفوذ و اطلاعات کسب کند.

شخصیت محا ( با بازی گیتا راد) دختر نیک اندیش و کنشمند و شاهزاده قجری نماد قطب خیر است که با حمایت شخصیت هایی مثل ماهی و زینت الملوک ( با بازی نسیم ادبی) به دنبال پی گرفتن خواسته های خویش است. او شخصیتی نیک اندیش است که تلاش می کند توطئه بدخواهان را با اتکا به باورهای دینی خنثی کند. جاهایی با حمایت اصلان و سایرین در کارش موفق است اما در اواخر فصل اول سریال اوضاع تغییر می کند و جنگ قدرت به بالاترین حدش می رسد و شمامه با حمایت بیتاج و نزدیکی با شاهزاده تبدیل به سوگلی و برای رسیدن به راس هرم قدرت تلاش می کند. تلاشی که موفقیت آمیز می شود و خشم شاهزاده نسبت به محا را ایجاد می کند و شاهزاده او را به رختشوی‌خانه حرم سرا تبعید و شمامه را به اندرونی خودش می برد.

پیچش های داستانی متعدد رحیل بیش از هر چیز نقش یک طراح داستان اهل ادبیات را نشان می‌دهد. به نظر میرسد رامین عباسی‌زاده طراح و تهیه‌کننده سریال از جمله طرفداران رمان های کلاسیک تاریخ ادبیات است و همین علاقمندی به خوبی در متنی که برای کنش و واکنش بانوان رحیل نگاشته شده، هویداست. عباسی‌زاده با استفاده از فرهاد نقدعلی نویسنده متبحر، این جنگ قدرت سریال را به خوبی ادامه داده است تا مخاطب همچون بازی شطرنج سریال را پی گیرد.

سریال رحیل را باید نقطه قوتی نه فقط در کارنامه سیمافیلم به عنوان یک سریال مخاطب پسند دانست بلکه یک نقطه قوت است در سریال سازی با محوریت زنان کنشمند در تاریخ سریال سازی ایران. زنان سریال رحیل همچون مرکز ثقل هستند و امور را پیش می‌برند؛ شبیه به سنت قدیمی بسیاری از خانواده های ایرانی که مادران و مادربزرگان، مرکز تفکر و تصمیم گیرنده اند. مهدی نقویان مدیر سیمافیلم سعی کرده با حمایت از تولید سریالی مانند رحیل این فرضیه را پیش‌رو گذارد که در آینده سریال سازی تلویزیون باید تهیه کنندگان دور آن نگاه انفعالی به زنان را خط کشیده و عین واقعیت جامعه ایرانی و حضور زنانی توانا و کاربلد را به تصویر بکشد. این همان ویژگی است که سالها پیش مرضیه برومند آن را در بافت کمدی در سریال آرایشگاه زیبا به کار گرفت. آنجا هم پری امیدحمزه را در نقش مادری موثر دیدیم که خیلی خوب هم از قطب شر به قطب خیر شیفت پیدا کرد یا پروین دخت یزدانیان در سریال قصه های مجید پوراحمد به زیبایی هر چه تمام تر، نقش محوری را در اتفاقات و بازیگوشی های مجید و برقراری تعادل در خانواده دونفره خویش ایجاد کرد.‌‌..

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر