کد خبر: 20689
A

واگذاری امور اجرایی فرهنگ به بخش خصوصی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حضور اصحاب نشر و فرهنگ رسما اعلام می‌کنیم در سال 96 کلید نمایشگاه کتاب را به اتحادیه‌های نشر واگذار خواهیم کرد. سیاست رسمی‌ ما واگذاری کلیه امور اجرایی فرهنگ به بخش خصوصی است.

واگذاری امور اجرایی فرهنگ به بخش خصوصی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سیدرضا صالحی امیری در مراسم پایانی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که عصر امروز (شنبه، 23 اردیبهشت‌ماه) در شهر آفتاب برگزار شد گفت: ما در مراسم افتتاحیه هم اعلام کردیم که سال 96 کلیه امور اجرایی نمایشگاه‌ها را در سراسر کشور به اتحادیه‌ها واگذار خواهیم کرد. در پایان این نمایشگاه هم در حضور همه اصحاب نشر، فرهنگ و مهمانان خارجی اعلام می‌کنم سیاست رسمی ما واگذاری کلیه امور اجرایی حوزه فرهنگ به اصحاب فرهنگ است.

او افزود: ما برای مطبوعات هم سازمان رسانه‌ای و برای هنر سازمان هنر را در دست اجرا داریم و در حوزه‌  نشر و کتاب هم سال 96 شاهد خواهیم بود که نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور امور نشر و برگزاری نمایشگاه  به صنوف واگذار شود.

 

وزیر ارشاد اظهار کرد:‌ چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که نمایشگاه کتاب تهران را بهار فرهنگی بدانیم. این نمایشگاه یک رخداد ملی و فرهنگی است که مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی در این جشنواره ملی شکل می‌گیرد. نمایشگاه کتاب سالم‌ترین فعالیت ‌فرهنگی است و معتقدیم دولت کمترین دخالت را در آن باید داشته باشد.

 

صالحی امیری با بیان اینکه در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب گفت‌وگو با اهل قلم، مردم و مسئولان  در  حوزه‌های مختلف فرهنگی شکل می‌گیرد بیان کرد: از این منظر ما می‌توانیم نمایشگاه کتاب را گفت‌وگوی فرهنگی هم بنامیم. هرچند کتاب خود مظهر گفت‌وگوی فرهنگی‌است، هم در سطح ملی و هم در سطح بین‌الملل. حضور 140 نمایندگی از کشورهای دنیا و مهمان ویژه بودن کشور ایتالیا و شهر استانبول  بیانگر توجه جمهوری اسلامی ایران به ابعاد دیپلماسی فرهنگی است.

 

او گفت: در جامعه‌ای که بی‌نیاز از کتاب‌خوانی است با انبوهی از مشکلات اخلاقی و انسانی مواجه می‌شویم و در جامعه‌ای که کتاب‌خوانی در آن تبدیل به ارزش ملی نشود باید منتظر جهل و ناآگاهی باشیم. در جامعه‌ای که حال مولف و ناشر خوب نباشد دروغ جای صداقت، تاریک‌خانه جای روشنگری و شایعه جای دروغ و تحجر جای روشنفکری را می‌گیرد. 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب رکن پایدار فرهنگ ایرانی و اسلامی است اظهار کرد:‌ کتاب از سقوط جامعه به ورطه پوپولیسم جلوگیری می‌کند. زیبنده ایران نیست که کتاب اولویت دوم مردم باشد. همچنین نباید مردم و ناشران و مهمانان نمایشگاه کتاب برای حضور در نمایشگاه دچار سختی شوند.

صالحی با اشاره به مشکلات زیرساختی که در دو سال اخیر در شهر آفتاب و در حین برگزاری نمایشگاه کتاب اتفاق افتاده است گفت: از بابت تمام کاستی‌هایی که در این دوره برای ناشران و مردم به وجود آمده است شدیدا عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در دوره‌های بعد دچار این مشکلات نباشیم.  متاسفانه امسال مشکلات زیادی در شهر آفتاب وجود داشت_ایسنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر