کد خبر: 42448
A
کتاب هفته دیده بان ایران؛

پیشنهاد یک اقتصاد دان مطالعه؛ "برنامه ریزی و قدرت در ایران" (ابوالحسن ابتهاج و توسعه اقتصادی زیر سلطه شاه) "

مهدی پازوکی، مشاور اقتصادی معاونت زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، در معرفی کتاب هفته به مخاطبان دیده بان ایران؛ کتاب "برنامه ریزی و قدرت در ایران" را پیشنهاد کرد.

پیشنهاد یک اقتصاد دان مطالعه؛ "برنامه ریزی و قدرت در ایران"  (ابوالحسن ابتهاج و توسعه اقتصادی زیر سلطه شاه) "
به گزارش گروه فرهنگ و هنر  پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مهدی پازوکی، مشاور اقتصادی معاونت زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، در معرفی کتاب هفته به مخاطبان دیده بان ایران؛ کتاب " برنامه ریزی و قدرت در ایران(ابوالحسن ابتهاج و توسعه اقتصادی زیر سلطه شاه) " را پیشنهاد کرد.

 

کتاب «برنامه‌ریزی و قدرت در ایران» تالیف مشترک فرانسیس بوستاک و جفری جونز به بررسی ریشه‌های اصلی برنامه‌ریزی توسعه در ایران عصر پهلوی دوم با تأکید بر نقش ابوالحسن ابتهاج، یکی از چهره‌های برجسته اقتصادی ایران در سده بیستم میلادی (سده‌های سیزدهم و چهاردهم خورشیدی) پرداخته است  این کتاب ترجمه مشترک مهدی پازوکی و علی حبیبی بخشی از زوایای تاریخ اقتصادی ایران را بررسی کرده است.
 
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
این کتاب در پنج بخش با این عناوین تنظیم شده است: «طغیان در برابر نظام کهنه 1900- 1936»، «ملی‌گرایی و بین‌المللی گرایی 1953- 1937»، «برنامه‌ریزی برای آینده ایران»، «برخورد ارزش‌ها» و «برنامه‌ریزی و قدرت».این کتاب به بخشی از تاریخ برنامه ریزی اقتصادی در ایران پرداخته که با تحولات عمده ای در دهه های 50 و 40 خورشیدی همراه بوده است. 
 
در آن دوران ابوالحسن ابتهاج به عنوان مغز برنامه ریزی اقتصاد ایران محسوب می شده و البته تحت مدیریت  و نظارت محمد رضا پهلوی شاه ایران، به طراحی برنامه های عمرانی و توسعه ای قبل از انقلاب و اجرای آن مشغول بوده است.  ارزیابی برنامه های عمرانی قبل از انقلاب، طیف گسترده ای از دیدگاه های مختلف را شامل می شود.
 
 برخی آن را زمینه ساز گسترش و نوسازی اقتصادی و صنعتی معرفی کرده اند که با تحولات اجتماعی و اقتصادی بسیاری همراه بوده و با شعارهای شاه و دولت آن زمان با عنوان  تمدن سازی و رسیدن به دروازه های تمدن بزرگ همراه بوده و همزمان با رشد درآمد نفت، و... را نمادهای آن دوران مطرح می کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر