کد خبر: 88772
A

لیلی گلستان: انگار گالری گلستان با وضع اقتصادی خراب مسابقه می‌گذارد و برنده هم می‌شود/ سال ۹۸ که وضع اقتصادی رو به خراب شدن رفت، بیشترین فروش را در طی این همه سال داشتیم

چند روزی از برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» در گالری گلستان گذشته و لیلی گلستان می‌گوید سال ۹۸ که وضع اقتصادی رو به خراب شدن رفت، بیشترین فروش را در طی این همه سال داشتیم و امسال هم که دیدیم در ۲ روز ابتدایی چه غوغایی شد.

لیلی گلستان: انگار گالری گلستان با وضع اقتصادی خراب مسابقه می‌گذارد و برنده هم می‌شود/ سال ۹۸ که وضع اقتصادی رو به خراب شدن رفت، بیشترین فروش را در طی این همه سال داشتیم

به گزارش دیده بان ایران؛  ویروس کرونا هم نتوانست روند برگزاری نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» را که حالا وارد بیست و هشتمین دوره‌اش شده، متوقف کند. لیلی گلستان با توجه به شیوع ویروس کرونا، این نمایشگاه را به صورت مجازی برگزار کرده است و از آنجا که ویروس کرونا روال این دوره را تغییر داد، او در پیش‌بینی‌اش مبنی بر اینکه ممکن است خرید کمی صورت بگیرد، اشتباه کرده و فروش در ۲ روز ابتدایی را «غوغایی» توصیف می‌کند.

 

برخلاف بسیاری از نمایشگاه‌ها و گالری‌ها که معمولاً با آغاز تابستان به تعطیلات چند هفته‌ای یا چند ماهه می‌روند، گالری گلستان از ۲۸ سال قبل با برگزاری نمایشگاه‌های فروشی که «صد اثر، صد هنرمند» نام دارد تابستان را با نمایش و خرید آثار هنری آغاز می‌کند.

 

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از برنامه‌ها لغو شده یا همچنان معلق مانده‌اند؛ با این حال لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان و برگزارکننده این نمایشگاه، همچون بسیاری دیگر از رویدادها تصمیم گرفت «صد اثر، صد هنرمند» را به صورت مجازی برگزار کند. این نمایشگاه از دهم مرداد آغاز شد و تا اول مهر ادامه دارد.

 

گالری گلستان

 

تصویر اثر به همراه مشخصات و قیمت آن روی وب‌سایت و صفحه اینستاگرام گالری منتشر شده است. به غیر از آثار هنرمندان جوان از چهره‌هایی همچون پرویز کلانتری، رضا مافی، فرامرز پیلارام، پروانه اعتمادی، ناصر اویسی، اردشیر محصص، کامبیز درمبخش و… می‌توان نام برد. قیمت آثار از ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود اما میانگین قیمت‌ها حدود یک تا پنج میلیون تومان است.

 

برای اینکه درباره این دوره و نحوه برگزاری آنلاین نمایشگاه بدانیم به سراغ لیلی گلستان رفتیم. البته از آنجا که روزهای ابتدایی برپایی نمایشگاه بود و گلستان فرصت محدودی داشت، پرسش‌ها را برایش فرستادیم و او هم بعد از چند ساعت و در سریع‌ترین زمان پاسخ داد.

 

***

 

*برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین بعد از شیوع کرونا، به شیوه متداولی تبدیل شده است. با این حال به دلیل سابقه طولانی برگزاری نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند»، برپایی این نمایشگاه برای اولین‌ بار به صورت مجازی یک کار پرریسک محسوب می‌شد؟

 

چاره‌ای نداشتم جز این کار. نمی‌شد مثل همیشه در خود گالری برگزار شود چون جمعیت همیشه خیلی زیاد بود و با اوضاع فعلی باید در خیابان صف می‌بستند و پنج نفر پنج نفر وارد گالری می‌شدند، ضمن اینکه هر کدام هم نیم‌ساعتی برای تماشای این همه کار وقت لازم داشتند. عملاً غیرممکن بود. با ناامیدی تمام اما با جدیت تمام این خطر را به جان خریدم و فراخوان دادم. در عرض یک هفته ۷۳۰ ایمیل رسید. همه را در تنهایی در قرنطینه‌ام دیدم و گزینش‌ها را انجام دادم. نمایشگاه هم با ۲۸۰ اثر برگزار شد.

 

*حالا که چند روزی از نمایش آثار گذشته، برگزاری نمایشگاه مجازی چگونه بوده است؟ آیا از روند آن راضی هستید؟

 

واقعاً «در نومیدی بسی امید» است. در عرض ۲ روز ۶۲ اثر فروخته شد و استقبال عالی و غیرقابل باور بود.

 

*فکر می‌کنید دنیای مجازی، با توجه به فضای گسترده‌تری که برای نمایش آثار فراهم می‌کند، می‌تواند خریداران بیشتری را به نمایشگاه جذب کند؟

 

دیدیم که اینچنین بود. همیشه در گالری به دلیل تعدد آثار از همه می‌خواستیم اندازه کارشان بیشتر از ۵۰ در ۷۰ نباشد، اما در این نمایشگاه اندازه دیگر مطرح نبود و کار ۲ متری هم داشتیم. من فکر می‌کردم بیشتر دیده می‌شویم اما خرید خیلی کمتری صورت می‌گیرد، که اشتباه می‌کردم و خرید زیادی انجام شد.

 

*گران‌ترین اثر مربوط به کدام نقاش است؟

 

گران‌ترین کار از پروانه اعتمادی متعلق به یک مجموعه‌دار با قیمت ۸۵ میلیون تومان است.

 

گله اصفهانی‌ها از نبود خریدار

 

*درباره نمایشگاه این دوره گفته‌اید: «سهم هنرمندان مقیم شهرستان مانند همیشه بالاست و اصفهانی‌ها غوغا کرده‌اند.» به نظرتان حضور پرشمار اصفهانی‌ها در این دوره اتفاقی است و در غیر این صورت تحلیل‌تان از اینکه اصفهانی‌ها پرشمار حضور پیدا کرده‌اند چیست؟

 

در سفرهایم به اصفهان و صحبت با هنرمندان اصفهانی، آنها گله‌مند بودند که هرچند گالری‌های خیلی خوبی در اصفهان دارند اما خریدار ندارند. در صورتی که اصفهان هم اشخاص هنردوست زیاد دارد و هم اشخاص متمکن. کار اصفهانی‌ها عالی بود و تعداد بسیاری هنرمند اصفهانی در این نمایشگاه داشتیم.

 

*آیا از سرنوشت هنرمندان شهرستانی خبری دارید؟ چقدر از این افراد به جر حضور در نمایشگاه‌هایی همچون «صد اثر، صد هنرمند» امکان رشد پیدا کرده‌اند و فرصت حضورشان در فضای تجسمی محدود به نمایش آثارشان در این نمایشگاه نبوده است؟

 

من از گالری‌های دیگر خبر ندارم، اما من در طول سال، چند نمایشگاه انفرادی از اصفهانی‌ها دارم.

 

*همیشه در گفت‌وگوهایتان عنوان کرده‌اید که هر دوره سختگیری بیشتری به خرج می‌دهید. با همه اینها برایتان پیش آمده است که اثری را برای شرکت در نمایشگاه رد کرده باشید اما بعداً به این نتیجه رسیده باشید که بهتر بود آن اثر یا کار آن نقاش را قبول می‌کردید؟

 

کم اتفاق می‌افتد، اما یکی ۲ بار در میانه کار متوجه شده‌ام و از هنرمند خواسته‌ام کارش را بیاورد تا در نمایشگاه بگذارم.

 

*از نظر کیفیت آثاری که ارسال می‌شوند، آیا سال به سال تعداد آثار باکیفیت‌تر بیشتر می‌شود یا کیفیت بیشتر آثار از همان ابتدا زیاد بود؟

 

واقعاً سال به سال دارند بهتر می‌شوند.

 

*شما در اغلب گفت‌وگوهایتان بر متعادل کردن قیمت‌ها و جذب مردم به خرید اثر هنری تاکید دارید. در یکی ۲ سال اخیر که وضعیت اقتصادی فراز و فرود بیشتری پیدا کرده، آیا از میزان خرید مردم هم کاسته شده است؟

 

سال ۹۸ که وضع اقتصادی رو به خراب شدن رفت، ما بیشترین فروش را در طی این همه سال داشتیم و امسال هم که دیدیم در ۲ روز ابتدایی چه غوغایی شد. انگار گالری گلستان دارد با وضع اقتصادی خراب مسابقه می‌گذارد و برنده هم می‌شود؛ یا شاید یک جور دهان‌کجی به اقتصاد خراب باشد.

منبع: اعتماد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر