کد خبر: 142209
A

دستاورد جدید ناسا؛ بزرگترین دهانه مریخ کشف شد

شهاب‌سنگ‌هایی که سال گذشته به شدت به مریخ برخورد کردند، امواج لرزه‌ای را هزاران مایل در سطح مریخ ارسال کردند و آنچه را که ناسا بزرگ‌ترین دهانه کشف شده می‌داند، ایجاد کرد.

دستاورد جدید ناسا؛ بزرگترین دهانه مریخ کشف شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به نقل از دیلی میل؛قطر آن حدود 500 فوت است. این کشف تنها با داده‌های جمع‌آوری‌شده از فرودگر InSight امکان‌پذیر شد که تکانه‌های لرزه‌ای را اندازه‌گیری می‌کرد و مریخ‌نورد کاوشگر تصاویر خیره‌کننده‌ای از دهانه‌های حاصل از آن ارائه می‌کرد.

سنگ های فضایی دریافتی بین 16 فوت تا 40 فوت قطر داشتند.

دوربین‌های مدارگرد زباله‌هایی را که تا فاصله 25 مایلی از برخورد به بیرون پرتاب می‌شوند، و همچنین تکه‌های سفید یخی در اطراف دهانه، یخ‌زده‌ترین آب مشاهده‌شده در عرض‌های جغرافیایی پایین را نشان دادند.

لیلیا بوسیولووا، یکی از نویسندگان سیستم‌های علمی فضایی مالین در سن دیگو، گفت که تصویربرداری از دهانه‌ها «واقعاً بزرگ بود»، اما تطبیق آن‌ها با امواج لرزه‌ای یک امتیاز بود.

 جو مریخ بر خلاف زمین که جو متراکم از رسیدن بیشتر سنگ های فضایی به زمین جلوگیری می کند و در عوض می شکند و می سوزاند، رقیق است.

یک مطالعه جداگانه در ماه گذشته، با استفاده از داده‌های کاوشگر و خود مدارگرد، مجموعه‌ای از برخوردهای شهاب‌سنگ کوچک‌تر مریخی را با دهانه‌های کوچک‌تر نزدیک‌تر به اینسایت مرتبط کرد.

مشاهدات برخورد در حالی انجام می شود که اینسایت به دلیل کاهش قدرتش به پایان ماموریت خود نزدیک می شود و پنل های خورشیدی اش در طوفان های گرد و غبار پوشیده شده است. اینسایت در سال 2018 در دشت های گرمسیری مریخ فرود آمد و از آن زمان تاکنون بیش از 1300 زمین لرزه ثبت شده است.

بروس بانرت از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا که در این مطالعات شرکت داشت، گفت:

زمانی که ما در نهایت ارتباط خود را با اینسایت قطع کنیم، دلخراش خواهد شد.

Busiulova در اوایل سال جاری پس از گرفتن عکس های اضافی از این منطقه از مدار، دهانه را مشاهده کرد گفت:

 این دهانه در عکس‌های قبلی گم شده بود و پس از بررسی آرشیو، تا اواخر دسامبر میزان برخورد را مشخص کردم.

خوانش های لرزه ای نشان دهنده یک پوسته متراکم تر مریخ در خارج از سایت InSight است.

Yingjie Yang و Xiaofei Chen از دانشگاه علم و فناوری چین جنوبی نوشتند: "کاوشگرهای آینده از اروپا و چین لرزه نگارهای پیشرفته تری را حمل خواهند کرد و ماموریت های آینده "تصویر واضح تری" از چگونگی تکامل مریخ ارائه خواهند کرد.

منبع: آریا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر