کد خبر: 164491
A

دانشمند ایرانی دانشگاه کالیفرنیا تشخیص اشیا از پشت دیوار را ممکن کرد+عکس

تیمی از محققان به رهبری «یاسمین مستوفی»، دانشمند ایرانی، فناوری جدیدی را ابداع کرده‌اند که در آن می‌توان از طریق سیگنال‌های وای فای (WiFi) تصویر یک جسم ساکن را از پشت دیوار شبیه‌سازی کرد.

دانشمند ایرانی دانشگاه کالیفرنیا تشخیص اشیا از پشت دیوار را ممکن کرد+عکس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تیمی از محققان به رهبری «یاسمین مستوفی»، دانشمند ایرانی، فناوری جدیدی را ابداع کرده‌اند که در آن می‌توان از طریق سیگنال‌های وای فای (WiFi) تصویر یک جسم ساکن را از پشت دیوار شبیه‌سازی کرد.

حس‌کردن اشیای متحرک با استفاده از سیگنال‌های WiFi فناوری بسیار نویدبخشی است اما همان‌طور که محققان در بیانیه خود توضیح می‌دهند، انجام این کار برای اجسام ثابت با یک چالش بزرگ همراه است. حالا محققان با رویکرد جدیدی که Wiffract نامیده می‌شود، از امواج رادیویی فرستنده‌های وای‌فای برای برطرف‌کردن این چالش استفاده کرده‌اند.

ردیابی اجسام پشت دیوار از طریق وای فای

Wiffract با استفاده از تئوری هندسی پراش (GTD) «جوزف کِلِر»، ریاضیدان آمریکایی، ساخته شده است. طبق این تئوری، زمانی که یک موج به لبه‌ای برخورد می‌کند، مخروطی از امواج خروجی پدیدار می‌شود که به آن مخروط کِلِر می‌گویند. با وجود این اطلاعات، محققان شبکه‌ای از گیرنده‌ها را در مجاورت لبه‌های جسم نصب کردند. پراش موج از هر لبه نشانه‌های متفاوتی را روی شبکه گیرنده ثبت می‌کند که با کمک آن می‌توان تصویر پشت دیوار را ردیابی کرد.

یاسمین مستوفی، استاد ایرانی مهندسی برق دانشگاه «کالیفرنیا، سانتا باربارا» می‌گوید: «سپس یک چهارچوب ریاضی ایجاد می‌کنیم که از این اثر مخروطی به‌عنوان یک نشانه برای استنباط جهت لبه‌ها استفاده کرده و یک نقشه از صحنه ایجاد می‌کند.»

با انجام این تحقیق، محققان موفق شدند تا برای اولین‌بار تصویربرداری وای فای از الفبای انگلیسی در پشت دیوارها را به نمایش بگذارند. آن‌ها حروف کلمه «BELIEVE» را پشت یک دیوار قرار دادند و نتایج ارائه‌شده توسط فناوری Wiffract نشان می‌دهد که کار تصویربرداری نهایی به‌خوبی اجرا شده است.

Wiffract-1024x576

سپس دانشمندان 30 آزمایش دیگر را با این فناوری انجام دادند و رویکرد آن‌ها به‌خوبی توانست جزئیات تمام حروف را به تصویر بکشد.

همچنین پس از شکل‌گیری تصویر، محققان می‌توانند با استفاده از یک ابزار آن را تکمیل کنند و ظاهر کار نهایی را بهبود بخشند. کاربردهای مختلف Wiffract شامل تجزیه‌وتحلیل جمعیت، شناسایی افراد، سلامت نوآورانه و فضاهای هوشمند است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر