کد خبر: 165470
A

کشف قدیمی‌ترین کفش‌های اروپا

قدیمی‌ترین کفش‌های اروپا در بین مجموعه اشیاء کشف‌شده در غار خفاش‌ها واقع در اسپانیا پیدا شدند.

کشف قدیمی‌ترین کفش‌های اروپا

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یورونیوز نوشت، این اشیاء در ابتدا در حوالی ۱۸۵۰ میلادی از غار باستانی به نام «Cueva de los Murciélagos»‌ کشف شدند که نخستین‌بار برای استخراج کود خفاش و مواد معدنی کاوش شد. در آن زمان، با حرکت کارگران به سمت مناطق عمیق غار، ‌آن‌ها با محوطه‌ای شامل اجساد مومیایی‌شده و چندین شیء چوبی و بافته‌شده مواجه شدند.

با اینکه کارگران هنگام ورود به این محوطه‌ بسیاری از اشیاء‌ را جابه‌جا کردند و از بین بردند، اما باستان‌شناسان موفق شدند برخی از اشیاء‌ به جای‌مانده را کشف کنند.

به گفته نویسندگان این تحقیق، که نتایج آن در مجله «Science Advances» منتشر شده است، نقش استثنایی این آثار باستانی در درک زندگی و فناوری اروپای دوران نوسنگی تقریباً دو قرن پس از کشف آن‌ها در حال آشکار شدن است.

محققان در بخشی از این مقاله نوشتند:‌ «صندل‌ها، سبدها و مصنوعات چوبی با گاه‌شماری‌های نوسنگی نمونه منحصر به‌فردی از مصنوعات ارگانیک به شمار می‌روند  که در سایر محوطه‌های باستان‌شناسی جوامع کشاورزان اولیه پیدا نشده‌اند.»

photo_2023-09-30_21-17-52

از جمله موارد قابل توجه در بین این اشیاء تاریخی می‌توان به تعدادی صندل اشاره کرد که محققان قدمت دو مورد از آن‌ها را بیش از شش‌هزار سال قبل تعیین کرده‌اند. با این حال قدمت قدیمی‌ترین شیئی که در بین این مجموعه آثار باستانی کشف شده است به حدود ۹ هزار سال پیش می‌رسد.

محققان علت سالم باقی ماندن این اشیاء پس از گذشت این مدت زمان طولانی را فقدان رطوبت و شرایط آب و هوایی پیرامون آن‌ها عنوان کرده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر