کد خبر: 183250
A

دورافتاده‌ترین قطب اقیانوسی کجاست؟/ کاوشگر بریتانیایی موفق شد به «موقعیت نمو» برسد

موقعیت نمو به قدری دورافتاده است که نزدیک‌ترین خشکی به آن در فاصله ۲۶۸۸ کیلومتری قرار دارد و نزدیک‌ترین انسان‌ها به این نقطه فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در فاصله ۴۰۸ کیلومتری بالا سر آن هستند.

دورافتاده‌ترین قطب اقیانوسی کجاست؟/ کاوشگر بریتانیایی موفق شد به «موقعیت نمو» برسد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ موقعیت نمو به قدری دورافتاده است که نزدیک‌ترین خشکی به آن در فاصله ۲۶۸۸ کیلومتری قرار دارد و نزدیک‌ترین انسان‌ها به این نقطه فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در فاصله ۴۰۸ کیلومتری بالا سر آن هستند.

یک کاوشگر بریتانیایی به نام کریس براون با رساندن خود به «موقعیت نمو / Point Nemo» در دورافتاده‌ترین نقطه روی کره زمین توانست نام خود را در تاریخ ثبت کند. او اولین فردی است که موفق به انجام این کار شده است.

این کارآفرین حوزه فناوری پیش‌تر نیز در چندین سفر پرماجرا و خطرناک حضور داشته است. آقای براون ۶۱ ساله در یک پیام اینستاگرامی این دستاورد خود را ثبت کرد و از اینکه توانسته است نقطه عطف دیگری در سفرهای اکتشافی خود بوجود آورد ابراز خرسندی کرده است.

پست او بدین شرح است: «موقعیت نمو، دورافتاده‌ترین قطب اقیانوسی در روز چهارشنبه ۲۰ مارس ۲۰۲۴ پرونده‌اش بسته شد.» 

او در ادامه افزود: «حالا که تجربه ایستادن کنار پرچم در دیگر قطب‌های غیرقابل دسترس جهان را دارم، پس فکر کردم که شاید ایده خوبی باشه که وارد آب شوم و اولین کسی باشم که در موقعیت نمو شنا می‌کند. این پرچم‌های نواری هم به معنای N.E.M.O در زبان پرچم‌های دریایی است.»

موقعیت نمو کجا واقع شده است؟

این نقطه در جنوب اقیانوس آرام و در شرق نیوزیلند قرار دارد. به غیر از چند جزیره کوچک، نزدیکترین منطقه مسکونی بزرگ به این نقطه شهر ولینگتون در نیوزیلند و کنسپسیون در شیلی هستند که هر دو بیش از ۴ هزار کیلومتر آنطرف‌تر قرار دارند.

آقای براون و پسر ۳۲ ساله‌اش به نام میکا در تاریخ ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) از پورتو مونت در شیلی، سوار یک قایق تفریحی اجاره‌ای عازم این نقطه دور افتاده شدند.

اما در مورد اینکه چطور این نقطه کشف و نامگذاری شد باید بگوییم که یک مهندس نقشه‌برداری کروات به نام هِروُیِه لوکاتِلا برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ این نقطه را به نام کاپیتان نمو از کتاب «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» نوشته ژول ورن نامگذاری کرد.

لوکاتِلا بعدها مختصات دقیق این نقطه را با استفاده از داده‌های نقشه‌های گوگل دوباره و به طور دقیق‌تر محاسبه کرد. بر این اساس، گفته می‌شود که مختصات دقیق این مکان اقیانوسی دور از دسترس در 48°52.6'S 123°23.6'W است.

کلمه «نمو» در زبان لاتین نیز به معنای «هیچ‌کس» است.

زباله‌دان اقیانوسی؛ درباره موقعیت نمو چه می‌دانیم؟

این منطقه از جهان به قدری دور افتاده است که به محبوب‌ترین مکان برای آژانس‌های فضایی بین‌المللی برای پرتاب زباله‌های فضایی در حال سقوط تبدیل شده است. از سال ۱۹۷۱ تا کنون بیش از ۲۶۰ قطعه زباله فضایی از جمله ایستگاه فضایی میر روسیه، در آب های اطراف موقعیت نمو فرود آمده‌اند.

همچنین سامانه‌های چندگانه و پیچیده‌ جریان‌های دوار در این منطقه از اقیانوس آرام باعث تجمع زباله‌های اقیانوسی شده است. بنابراین می‌توان گفت که عملا در این تکه از زباله‌دان اقیانوسی هیچگونه حیات دریایی وجود ندارد چرا که کمبود مواد مغذی، بقای هرگونه جانداری را به چالش می‌کشد.

فقط چند خرچنگ و باکتری کوچک در این نقطه دیده شده است و بی‌دلیل نیست که به آن لقب «غیرفعال‌ترین منطقه زیستی اقیانوسی در جهان» داده شده است.

قبل از رسیدن به این موقعیت بخصوص، آقای براون به دیلی اکسپرس گفته بود که این سفر را به اندازه سفرهای خود به آفریقا یا قطب جنوب خطرناک نمی‌داند. به گفته او «تنها خطر جدی این است که در دریا تنها هستید و کیلومتر‌ها از هر نقطه‌ای فاصله دارید، حتی از خطوط کشتیرانی هم فاصله زیادی خواهید داشت، بنابراین اگر مشکلی برای قایق بوجود بیاید، امدادرسانی خیلی زمانبر خواهد بود.».

وی در ادامه افزود که از ماه‌ها پیش برای این سفر برنامه‌ریزی کرده بود. او حدود شش سال به دنبال راه‌هایی برای رسیدن به موقعیت نمو بود.

نگرانی اصلی او این بود که درست است که قایق‌های سبک‌تر می‌توانستند سریع‌تر به آنجا برسند، اما با توجه به اینکه قرار بود کیلومترها از هر نقطه‌ای بر روی کره زمین دور باشد، او به دنبال قایقی یزرگ‌تر و قوی‌تر بود.

اولین بار در محل دقیق موقعیت نمو

از زمان کشف این موقعیت جغرافیایی، چندین کشتی و قایق از جمله شرکت‌کنندگان مسابقه Ocean Race که بین اوکلند، نیوزیلند و برزیل سفر می‌کنند، به این نقطه نزدیک شده‌اند.

با این حال، کارشناسان دریانوردی اعلام کرده‌اند که «این امکان وجود دارد که هیچ انسانی تا کنون از مختصات خاص آن عبور نکرده باشد.»

کریس براون امیدوار است که اولین کسی باشد که به هر هشت قطب غیرقابل دسترس کره زمین سفر می‌کند.

این‌ مناطق در حقیقت نقاطی هستند که در هر یک از قاره‌ها، دورترین فاصله از اقیانوس‌ها‌ را دارند و  به برخی از دورافتاده ترین مکان‌های روی زمین معروف هستند.

آقای براون در حال حاضر به پنج مورد از هشت قطب دور از دسترس جهان سفر کرده است که شامل قطب‌های دورافتاده در قطب جنوب، اقیانوسیه، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی می‌شوند.

 

منبع: یورونیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر