کد خبر: 180648
A

وزیر ورزش: نمی‌توانیم ریالی به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کمک کنیم

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان گفت: یکی از چالش‌های همیشگی که مجموعه ورزش کشور با آن روبه‌رو بوده است، بحث اساس‌نامه‌های فدراسیون‌های ورزشی است. ورزش ما به این بلوغ رسیده است که فدراسیون‌ها دارای اساس‌نامه مستقل باشند.

وزیر ورزش: نمی‌توانیم ریالی به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کمک کنیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان، درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و حضور جامعه ورزش در این انتخابات گفت: از مردم عزیز ایران خصوصا جامعه ورزش خواهش می‌کنم حضور پررنگی پای صندوق‌های رای داشته باشند. رای هر یک از آن‌ها می‌تواند در تعیین سرنوشت مردم موثر باشد. ما در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم و یک صندوق ویژه قهرمانان در ورزشگاه شیرودی در نظر گرفتیم. حضور مردم همیشه در انتخابات موثر بوده است.
 
او افزود: خیلی از نماینده‌ها هستند که در برنامه‌های خود توجه به ورزش را جزو اولویت‌های خود قرار دادند و این نشان می‌دهد که ورزش جایگاه خود را پیدا کرده است. امیدوار هستیم افرادی که انتخاب می‌شوند در تمامی زمینه‌ها کمک کنند و ناظرین خوبی باشند و این اتفاق باعث خوشحالی ما است. این افراد نمایندگان مردم هستند و هر چقدر پشتوانه رای بیشتری داشته باشند، از قدرت بیشتری بهره‌مند خواهند بود.
 
هاشمی گفت: مسائل ورزش کشور در مجلس شورای اسلامی، در کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی می‌شود و هر اتفاقی که رخ دهد، در آن کمیسیون و کمیته تخصصی در نظر گرفته خواهد شد. نظرات آن‌ها کارشناسی است و یکی از ظرفیت‌های خوب برای ورزش کشور است و الان هم داریم از آن استفاده می‌کنیم. خروجی کمیسیون‌ها در صحن مجلس و تصمیم‌گیری کلان نماینده نقش دارد و امیدوارم حضور پررنگی‌ را پای صندوق‌های انتخابات شاهد باشیم و اتفاقات خوبی رقم بخورد.
 
وزیر ورزش درباره انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و مسائلی در مورد اساس‌نامه‌های این فدراسیون‌ها وجود دارد، گفت: یکی از چالش‌های همیشگی که مجموعه ورزش کشور با آن روبه‌رو بوده است، بحث اساس‌نامه‌های فدراسیون‌های ورزشی است. برخی فدراسیون‌ها هستند که شکل صنفی دارند و برخی دیگر فدراسیون‌های پشتیبان هستند و برخی دیگر هم فدراسیون‌های چند رشته‌ای هستند. یک سری دیگر از فدراسیون‌ها رشته‌های المپیکی را شامل می‌شوند. ورزش ما به این بلوغ رسیده است که فدراسیون‌ها دارای اساس‌نامه مستقل باشند.
 
وی گفت: در دیداری که جامعه ورزش با مقام معظم رهبری داشت یکی از مسائلی که مطرح شد،‌ حل مسائل قدیمی ورزش بود و یکی از مسائلی که ما داریم دنبال می‌کنیم، این است که هر فدراسیون اساس‌نامه اختصاصی خود را داشته باشد. با این که شکل اساس‌نامه‌ها ممکن است یکی باشد اما هر فدراسیون مسائل مستقل خودش را در اساس‌نامه پیش خواهد برد. نزدیک ۷۰ درصد اساس‌نامه شکل مشترکی خواهد داشت و بقیه اساس‌نامه‌ها مسائل اختصاصی و مستقل خود را درنظر خواهد گرفت تا این مشکل هم برطرف شود. تلاش ما بر این است که این اتفاق در سال آینده رقم بخورد و کار را شروع کردیم. در جلسه‌ای که با روسای فدراسیون‌های ورزشی داشتیم،‌ کمیته‌ای را برای هر فدراسیون در نظر گرفتیم تا با همکاری مجموعه‌های دیگر به یک جمع‌بندی خوبی در اساس‌نامه‌ها برسیم.
 
هاشمی درباره حضور پیدا نکردن سرپرست در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی گفت: ما در این زمینه اعلام کردیم که هر کسی که می‌خواهد سرپرست فدراسیون شود، در فرایند انتخابات نقشی نخواهد داشت و به این موضوع ورود نکنید. اتفاق خوبی با این حرکت رقم خورده، این است که با حضور سرپرست در فدراسیون، حضور سیاسیون در کار کمتر می‌شود. معمولا در هر انتخاباتی لابی هست و یک چیز طبیعی است و سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم که کسی که دغدغه ورزش را دارد،‌ بتواند مسیر مشخصی را طی کند. وقتی که ما به جامعه مخاطب آن رشته اعتماد می‌کنیم، به رای آن‌ها احترام می‌گذاریم.
 
وزیر ورزش و جوانان در باب ابطال برخی از انتخابات فدراسیون‌ها گفت: ما اعتقاد داریم که فدراسیون‌ها استقلال دارند اما اگر حس کنیم که اشتباهی دارد صورت می‌گیرد، واحد حقوقی ما کارهای لازم را پیش خواهد برد. در این موضوع، برخی مشکلات حل شده است و فدراسیون‌ها دارند پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: مشکلی که در روند برخی انتخابات پیش آمده است، به خاطر ضعف اساس‌نامه بوده و این مسائل بررسی شده است و حق تجدید نظر برای فدراسیون باقی‌ مانده است. فوتبال به نوعی استقلال خودش را دارد و یکی از ایرادهای فدراسیون جهانی گرفته بود، اساس‌نامه‌ای که به تصویب رسیده بود و مقداری تفاوت در این مورد وجود دارد.

وی ادامه داد: یکی از تفاوت‌ها درخصوص اعضای مجمع است که این‌ها قابل حل شدن است و اگر ما بتوانیم دفاعاعیات خوبی در این خصوص داشته باشیم، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. اختلافات، اختلافات خیلی بزرگی نیست اما باید رایزنی و تلاش کرد.
 
او در پاسخ به این سوال که کدام رشته ورزشی و فدراسیون‌ را بیشتر دوست دارید؟ گفت: من به واسطه شغل خودم، باید همه فدراسیون‌ها را دوست داشته باشم اما اینکه باید به چه فدراسیون‌هایی بیشتر توجه شود، باید گفت به رشته‌های مادر و پرمدال باید توجه کرد. در سال‌ منتهی به المپیک، باید به رشته‌های المپیکی مثل کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو توجه شود.
 
هاشمی درباره میزبانی مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا که هفته گذشته در تهران برگزار شد، گفت: میزبانی یک رشته مادر، یکی از اتفاقات خوبی بود که ما از آن‌ها دفاع می‌کنیم. ما از میزبانی‌هایی که در رشته‌های مختلف برگزار شده بود حمایت و کمک کردیم. سیاست دولت گرفتن میزبانی‌ها است. ما میزبانی‌های تک رشته‌ای می‌توانیم داشته باشیم و همین مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا، باعث شد تا ورزشکاران دختر ما،‌ شرایط خوبی را داشته باشند. این از مزایای میزبانی است و یکی از سیاست‌های قطعی ما این است که بتوانیم میزبانی مسابقات را بگیریم و مقدمات آن را فراهم کنیم.
 
وی درباره مسائل زیرساخت و پروژه‌های ورزشی گفت: از زمانی که ما آمدیم، هیچ پروژه‌ای را کلنگ نزدیم. پروژه‌های نیمه تمام احصا و شناسایی شد و در مجموع ۳۱ استان کشور،‌ حدود ۳ هزار و ۴۲۸ پروژه نیمه‌تمام در گونه‌های مختلف ورزشی داریم. برخی از این پروژه‌ها چندین سال است که هنوز به مساله مشخصی نرسیدند و نگاه دولت این است که پروژه‌ جدیدی شروع نکنیم و پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم. قرار است قبل از طرح آمایش سرزمین هیچ پروژه‌ای آغاز نشود. در طرح آمایش سرزمین دیگر رابطه‌ها نقشی در پروژه‌ها ندارند. در شهری ورزشگاه ۲۵ هزار نفره ساخته شده است اما هیچ کارایی در آن وجود ندارد و این به خاطر نبود آمایش سرزمین است.

وزیر ورزش و جوانان درخصوص حضور بخش خصوصی در ورزش کشور گفت: در شورای عالی ورزش، رئیس جمهور به حضور بخش خصوصی تاکید داشت. ما می‌توانیم پروژه‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم. اگر دولت روی این پروژه‌ها تمرکز کند، بحث نگهداری و اعتبارات نگهداری آن مطرح می‌شود. می‌توانیم این را به سرمایه‌گذار یا قهرمان ورزشی واگذار کنیم و طبق قراردادی که بسته می‌شود، مدیریت آن پروژه ورزشی با خود آن قهرمان یا سرمایه‌گذار است و این باعث می‌شود بهره‌وری‌اش بالا برود. این پروژه‌ها باعث می‌شود تا بخش خصوصی هزینه بیشتری و وقت بیشتری برای آن بگذارد.
 
وزیر ورزش و جوانان درباره معایب حضور بخش خصوصی در ورزش کشور گفت: الان بالای ۱۰۰ پروژه ورزشی به بخش خصوصی واگذار شده و یکی از معایب حضور بخش خصوصی در ورزش این است که بخش خصوصی در مناطق کم برخوردار هزینه نمی‌کند و گفتیم که دولت در مناطق محروم سرمایه‌گذاری کند تا فشار روی مردم نباشد. به طور کلی نگاه مردم برای ما مهم است.
 
او در مورد اینکه از عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو راضی بودید؟ گفت: راضی نبودیم اما قابل پیش‌بینی بود. یک پروسه‌ ۸ ساله‌ای برای بازی‌های آسیایی و المپیک در نظر گرفته می‌شود و یک شبه نتایج به دست نمی‌آید اما اتفاقات خوبی در برخی رشته‌ها افتاد و به طور مثال در رشته ژیمناستیک شاهد افتخارآفرینی مهدی الفتی بودیم.
 
وی افزود: زمانی که ما به وزارت ورزش آمدیم، ستاد بازی‌های المپیک وجود داشت و افرادی در آنجا بودند که تخصص لازم را برای پیگیری امور نداشتند. ما از روز اول گفتیم نیازی به تشکیل این ستاد نیست و الان با تشکیل جلسه‌های مربوطه داریم کارهای لازم را انجام می‌دهیم. ما دخالتی روی امور نداریم و در جلسه هیات اجرایی کمیته المپیک درخصوص مسائل مختلف و حمایت‌هایی که وزارت ورزش و جوانان باید انجام دهد، صحبت می‌کنیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که عملکرد کاروان ایران را در بازی‌های المپیک پاریس چطور پیش‌بینی می‌کنید؟‌ گفت: قضاوت الان زود است و من الان نمی‌توانم ارزیابی داشته باشم و الان بخواهم حرفی بزنم، دور از نگاه کارشناسی است و به خودم اجازه نمی‌دهم که صحبت کنم. ما الان جلسات مشترکی با کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های المپیکی برگزار کردیم و خواهیم کرد و دغدغه‌های آن‌ها را خواهیم شنید تا کاروان بدون دغدغه اعزام شود. در المپیک قبلی یک فرصت طلایی برای ما وجود داشت و آن هم حضور رشته ورزشی کاراته بود که آقای سجاد گنج‌زاده مدال طلا را کسب کردند و این فرصت برای ما وجود ندارد و این برای ما و برای ظرفیت ملی یک آسیب به حساب می‌آید.
 
وزیر ورزش و جوانان درخصوص عملکرد فوتبال ایران در رقابت‌های اخیر گفت: فوتبال رشته مورد علاقه من است و من رشته تخصصی‌ام فوتبال بوده است. اگر کمتر اظهار نظر می‌کند به خاطر شرایط خاص فوتبال است. من به نظرات کارشناسان احترام می‌گذارم و اگر نقدی است،‌ بگذاریم کارشناسان درباره آن نظر بدهند. فوتبال ما در جام ملت‌های آسیا، می‌توانست بهتر از این نتیجه بگیرد و شرایط بهتری را رقم بزند. تیم ملی در جام ملت‌های آسیا یک بازی سینوسی داشت و در بازی مقابل ژاپن، مردم امیدوار شدند. ما در این مسابقات به میزبان و قهرمان بازی‌ها باختیم و اگر آن ضربه‌ علیرضا جهانبخش به گل تبدیل شده بود، دیگر این بحث‌ها نبود.
هاشمی خاطرنشان کرد: برد و باخت در ورزش وجود دارد و مردم ما با هر بردی خوشحال و ناراحت می‌شوند. ما باید عمقی‌تر نسبت به فوتبال نگاه کنیم و یکی از اشتباهات ما در فوتبال کشور، خوابیدن در باد رنکینگ آسیا است. این‌ها یک مسائل نمادین است و نباید گول این‌ها را بخوریم و باید کارهای زیربنایی کنیم. ما باید در بحث ساختارهای باشگاه‌ها کارهای لازم رانجام دهیم و باید بخش خصوصی وارد شود. تیم ملی خوب از دل باشگاه‌های خوب بیرون می‌آید و این ضعف را باید برطرف کنیم. قانون نظام باشگاه‌داری در دست مجلس است و اگر در مجلس حال حاضر به تصویب برسد، خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.
 
وی درخصوص مشکلاتی که برای حرفه‌ای‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پیش آمده است، خاطرنشان کرد:‌ بحث مالکیت دو باشگاه مربوط به وزارت ورزش و جوانان است. وزارت‌خانه نباید تیم‌داری کند و نمی‌تواند کمکی به این باشگاه‌ها انجام دهد. این باشگاه‌ها هوادار دارند و بالای ۴۰ میلیون هوادار نگران سرنوشت دو باشگاه هستند. نمی‌شود نظرات آن‌ها را نادیده گرفت و قبل از موعد مشکل مالکیت حل خواهد شد. وزارت ورزش و جوانان هیچ تیمی را نباید تحت پوشش قرار دهد. امیدوار هستیم این دو تیم مردمی، توسط مردم مدیریت شود و از ظرفیت‌های بخش خصوصی قرار بگیرد.

منبع: وزارت ورزش و جوان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر