کد خبر: 41934
A

شرفی: هیچ مربی با این شرایط در تیم امید نتیجه نمی‌گیرد/انتخاب مربی ایرانی در این مقطع بهتر است

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: ما کار اصولی برای موفقیت تیم فوتبال امید نکردیم و هیچکسی در این شرایط نتیجه نمی‌گیرد.

شرفی: هیچ مربی با این شرایط در تیم امید نتیجه نمی‌گیرد/انتخاب مربی ایرانی در این مقطع بهتر است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ اصغر شرفی در گفت‌وگویی در مورد اینکه چرا تیم فوتبال امید ایران در سال‌های اخیر همواره ناکام بوده و نتوانسته نتایج قابل قبولی کسب کند،اظهار داشت: سال‌هاست در مورد تیم امید صحبت می‌کنیم و هیچ وقت زیرسازی خوبی نداشتیم. ما مدارس فوتبال برای آموزش بازیکنان در رده‌های سنی 7-8 سال، 12 سال و 18 سال را جدی نمی‌گیریم. شما هر وقت به کوه بروید شاید با گل‌های وحشی روبرو شوید. ممکن است از این همه انسان بازیکن خوبی پرورش داده شود اما دیگر شرایط فوتبال در دنیا فرق کرده است.هر روز موضوع و نکته جدیدی مطرح می‌شود و فوتبال به صورت علمی دنبال می‌شود.

وی افزود: از بچگی باید فوتبال تعلیم داده شود. اینکه فقط بخواهیم زیر توپ زدن را به بازیکنان یاد بدهیم به جایی نمی‌رسیم. باید نوع زندگی، جنتلمن بودن و رفتار مناسب را یاد بدهیم. اینکه بچه از کوچه بازیکن شود دورانش تمام شده و این مسئله مربوط به زمان ماست. ما شانس داشتیم که در زمین 400 دستگاه بازی می‌کردیم و مربی‌ مثل حسن حبیبی داشتیم. این دوران تمام شده است.

پیشکسوت فوتبال ایران تصریح کرد: باید مدارس فوتبال با مربیان تحصیلکرده داشته باشیم نه اینکه چند ماه مانده به شروع مسابقات رده سنی امید تازه به فکر تشکیل تیم و آموزش بازیکنان بیفتیم. با 3-4 ماه کار نمی‌توان به نتیجه رسید و به صورت دیمی بازیکن پرورش داد. مطمئن باشید حالا حالاها نتیجه نمی‌گیریم. باور کنید کی‌روش رویش نمی‌شود وگرنه او 2-3 بازیکن هم از لیگ ایران انتخاب نمی‌کرد. شما می‌بینید بازیکنان ما وقتی به خارج از کشور می‌روند فوتبال‌شان زمین تا آسمان فرق می‌کند. جای نگرانی نیست هیچ مربی در این شرایط نتیجه نمی‌گیرد. 

شرفی در مورد اینکه حالا که این کارها انجام نشده چه راهکاری باید استفاده کرد، اظهار داشت: باید مسکن بخوریم اما دردمان دوا نمی‌شود. می‌توانیم در این مقطع یک مربی خوب خارجی و در سطح اروپا به ایران بیاوریم یا اینکه از یک مربی داخلی خوشنام با دانش و با سابقه استفاده کنیم. در این صورت ممکن است به موفقیت مقطعی برسیم.

وی در مورد اینکه آیا گزینه مورد نظر باید دارای تجربه کافی باشد، تصریح کرد: بدون شک به غیر از این نتیجه حاصل نمی‌شود. ما باید طرز فکرمان را تغییر دهیم. در شهری به نام هنف که در بین کلن و بورن آلمان قرار دارد 20-30 سال قبل دیدم در ماه تابستان 600 بازیکن زیر 10 سال در حال تمرین و آموزش هستند. ما برای مسابقات ارتش‌های جهان آن جا رفته بودیم و با آنها روبرو شدیم. می‌گفتند در تابستان این جا جایی برای تمرین نیست آنقدر که افراد مختلف حضور دارند. از بین این 600 نفر 60 تا 30 بازیکن خوب پیدا می‌شود و همین آموزش‌ها انجام می‌شود که بکن بائر 18 ساله و گرد مولر 16 ساله به فوتبال معرفی می‌شوند. آنها فرا انسانی نیستند بلکه خیلی قوی کار می‌کنند و روند آموزش را جدی می‌گیرند. ما باید مربیان جوان و خوشنام را به کمپ‌های اروپایی بفرستیم و این شیوه کار را آموزش ببینیم.

شرفی در پاسخ به این سؤال که به نظر او در این مقطع مربی ایرانی کارآمد است یا مربی خارجی، خاطرنشان کرد: به نظر من مربی ایرانی بهتر است چرا که بازیکنان در این رده سنی احساسی هستند و می‌تواند کمک بیشتری کند. اگر مخلوطی از مربی خوب خارجی و ایرانی داشته باشیم ترکیب ایده‌آل‌تری است. تیم امید بسیار با اهمیت است. نباید فکر کنیم چون بازیکنان این تیم 18-19 سال سن دارند، بچه هستند. این افراد آینده فوتبال ایران هستند و الان می‌بینید بازیکنان با سن پایین در رده بزرگسالان درخشش دارند.

پیشکسوت فوتبال ایران در رابطه با بحث برگزاری اردوهای تیم ملی و تداخل آن با رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، تصریح کرد: باید اولویت‌ها را مشخص کنیم. به نظر من اولویت با جام جهانی است چرا که آنجا ویترین بزرگ فوتبال جهان است. خیلی از کشورها آرزویشان حضور در جام جهانی است. ما قهرمانی‌های زیادی در سطح آسیا داشتیم و بارها آنجا به موفقیت رسیدیم. اگر بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم که در جام جهانی به دور بعد برویم یا حداقل مثل دور قبل آبرومند بازی کنیم خیلی خوب است. نباید نگران هزینه‌ها باشیم. تیم ملی خرج خود را خیلی بیشتر درمی‌آورد.

وی در پایان گفت: بازیکنی که از سنین کودکی آموزش می‌بینند با نظم و انضباط بزرگ می‌شوند و می‌داند چه باید بخورد، چه تمرینی انجام دهد، بعد از تمرین استراحت کند، سیگار نکشد و...ما اگر می‌بینیم با اردوی بیشتر و کار قوی‌تر می‌توانیم موفق شویم باید این کار را بکنیم و اینطور نباشیم که یک صندوق توپ در جام جهانی باشیم که هر چه توپ آورد وارد صندوق ما شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر