کد خبر: 24989
A
وزیر کشاورزی دولت دوازدهم کیست؟

شش گزینه مطرح جایگزین محمود حجتی + سوابق

عیسی کلانتری، علی فریدونی، مهدی بخشنده، عباس کشاورز، سید عقیل ادیانی، بهزاد قره‌یاضی، گزینه های پرسروصدای این روزهای وزارت کشاورزی هستند.

شش گزینه مطرح جایگزین محمود حجتی + سوابق

دیده بان ایران: باتوجه به رویکرد تغییر و اصلاح دکتر روحانی و اخبار غیررسمی از تغییرات گسترده در کابینه دولت دوازدهم در پاسخ به مطالبات مردمی پیش بینی می شود شاهد چهره های جدید در کابینه دولت اعتدال باشیم.

بنابراین گزارش؛ محمود حجتی یکی از  یاران روحانی در دولت یازدهم بود که با کارنامه ای مثبت و عملیاتی توانست کمک شایانی به جلب اعتماد مردم به وعده های دولت یازدهم نماید و پیش بینی می شد که از وزرای دولت دوازدهم هم باشد ولی با اظهار نظر خود درباره عدم تمایل به همکاری در این پست و با تقویت احتمال تصاحب اصلی ترین صندلی خیابان بهشت، پای گزینه های جدید را برای این وزارتخانه استراتژیک روی میز رئیس دولت باز کرد.

عیسی کلانتری، علی فریدونی، مهدی بخشنده، عباس کشاورز، سید عقیل ادیانی، بهزاد قره‌یاضی، گزینه های پرسروصدای این روزهای وزارت کشاورزی هستند.

 

عیسی کلانتری 

عیسی کلانتری که چهره شناخته شده جریان اصلاحات است، دانش آموخته‌ی دکتری فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی از دانشگاه ایالتی آیوا آمریکا است.

 

وی با سابقه‌ی دو دوره وزارت کشاورزی در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی و سال‌ها دبیرکلی بزرگترین تشکل کشاورزی کشور به عنوان گزینه‌‎ای مناسب برای وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه استاما جایگاهی که به عنوان دبیرکل خانه کشاورز نسبت به کشاورزان دارد و برخی موانع احتمالی پذیرفتن این مسوولیت از طرف او را کم رنگ می‌کند.

 

علی فریدونی 

علی فریدونی سه سال عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی خراسان دارای مدرک .مهندس امور زراعی از دانشگاه فردوسی مشهد.64-68.کارشناسی ارشد پیراپزشکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران .سال1372.عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی، رییس بخش جنگل ومرتع مرکز خراسان، ریس مرکز گیاه پزشکی مرکز خراسان را درکارنامه خود دارد که با آمدن حجتی در سال 1380 دوره دوم ریاست جمهوری سیدمحمدخاتمی بعنوان رئیس سازمان جهاد وکشاورزی استان خراسان بزرگ به مدت 5سال منصوب شد. فریدونی باتوجه به کارنامه درخشان خود در دوران مسئولیتش، درسال 92 توسط حجتی دعوت بکار و به عنوان معاون سفیر ایران در خواربارجهانی فائو عازم ایتالیا شد و سه سال در این سمت مشغول فعالیت بود.

فریدونی با انتشار بیش از80 مقاله تخصصی یکی از گزینه های وزارت کشاورزی دولت دوازدهم به شمار می آید.

 

مهدی بخشنده 

دکتر مهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی که با تجربه‌ی سال‌ها معاونت وزارت جهاد کشاورزی با زیر و بم مسائل این حوزه کاملا آشناست.

 

عباس کشاورز 

مهندس عباس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی که تجربه و دانش و تسلط بالایی بر مباحث کشاورزی، آب و تحقیقات دارد از دیگر گزینه‌های مطرح برای وزارت جهاد کشاورزی هستند. کشاورز با توجه به ارتباط گسترده و نزدیک با خانه‌ی کشاورز و اتاق بازرگانی و بدنه‌ی تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی از گزینه های دیگر است اما مهمترین عاملی که ممکن است روحانی را در معرفی کشاورز دچار تردید کند سن بالای وی است که با نیت جوانگرایی در دولت دوازدهم در تضاد است.

ادیانی 

دکتر سید عقیل ادیانی با دکترای حقوق بین‌الملل، فردی برآمده از بدنه این وزارتخانه است و سال‌ها تجربه اجرایی در مناصب گوناگون مدیریتی در وزارت جهاد کشاورزی را در کارنامه خود دارد. برخی سمت‌های اجرایی عقیل ادیانی عبارتند از: مدیرکل دفترامورحقوقی وزارت جهادکشاورزی، مشاورمعاون وزیر و مدیرکل حقوقی سازمان شیلات ایران، مشاور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت جهادکشاورزی، نماینده تام الاختیار وزارت جهادکشاورزی درکمیسیون مستندسازی و تعیین بهره بردار اموال غیرمنقول دستگاههای اجرایی مستقر در معاونت حقوقی ریاست جمهوری، نائب رئیس و عضو ستاد مرکزی مستندسازی اموال غیرمنقول وزارت جهادکشاورزی و عضو کمیته هماهنگی و برنامه ریزی نظارت برعملکرد واحدهای حقوقی دستگاههای اجرایی مستقر.

بهزاد قره یاضی 

دکتر بهزاد قره یاضی از اصلاح طلبان صریح اللهجه و منتقد سیاست‌های بخش کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم است که سابقه‌ی معاونت وزیر اسبق جهاد کشاورزی و هشت سال همکاری نزدیک با روحانی و نوبخت در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و همچنین جایگاه و مقبولیت در جامعه‌ی علمی و تجربه‌ی مسوولیت فعلی در سازمان مدیریت او را به عنوان دیگر از گزینه‌ ها برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی دولت دوم روحانی مطرح کرده است.

به نظر می‌رسد دست روحانی برای انتخاب نیروهای شایسته و مجرب برای وزارت جهاد کشاورزی کاملا باز است و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی در نظام مدیریتی این وزارتخانه وجود دارد.

منبع: تدبیر 24 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر