کد خبر: 132060
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

القای این موضوع که همه جامعه از حذف یارانه ها رضایت دارند موضوع غلطی است/ رسانه‌های حامی دولت واقعیات جامعه را مخابره کنند/ نباید اجازه دهیم فضا را امنیتی کنند/ صدا و سیما در آبان ۹۸ مردم را تحریک می‌کرد

ابطحی در خصوص رفتار این روزهای رسانه ملی در قبال موضوع «جراحی اقتصادی»، به سایت دیده بان ایران: برخلاف رویه گذشته شاهد هستیم که مسئولان صدا و سیما به صورت همه‌جانبه از تصمیمات اقتصادی اخیر دولت حمایت می‌کنند. حتی شاهد هستیم که تریبون‌های نماز جمعه نیز برای پیشبرد اهداف اقتصادی دولت همصدا شده‌اند. وی گفت: القای این موضوع که همه جامعه از طرح اقتصادی اخیر رضایت دارند موضوع غلطی است، زیرا دولت تصور می‌کند آنچه از رسانه ملی پخش می‌شود، نظر اکثریت مردم جامعه است. قطعا هر جراحی اقتصادی آسیب‌هایی را دارد، اما نباید به گونه‌ای رفتار شود که تمام مردم از طرح اخیر دولت رضایت مطلق دارند.

القای این موضوع که همه جامعه از حذف یارانه ها رضایت دارند موضوع غلطی است/ رسانه‌های حامی دولت واقعیات جامعه را مخابره کنند/  نباید اجازه دهیم فضا را امنیتی کنند/ صدا و سیما در آبان ۹۸ مردم را تحریک می‌کرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، «جراحی اقتصادی»، کلیدواژه پر تکرار دولت‌ها در چند دهه اخیر است. موضوعی که در ابتدا نوید یک زندگی بهتر پس از دوران سختی کوتاه‌مدت را به جامعه می‌دهد، اما در دراز مدت سفره‌های مردم را کوچکتر می‌کند.

دولت سید ابراهیم رئیسی نیز با شعار جراحی اقتصادی در هفته‌های اخیر پا در مسیری گذاشته که علاوه بر ایجاد تورم چند صد درصدی در برخی اقلام خوراکی، موجی از اعتراضات مردمی را در برخی از استان‌های کشور نیز به راه انداخته است.

محمدعلی ابطحی به عنوان یک کنش‌گر سیاسی اجتماعی درباره اقدامات اخیر اقتصادی دولت بر این باور است که؛ نباید تریبون‌های رسمی حامی دولت فضا را به گونه‌ای نشان دهند که انگار همه مردم از تغییرات اقتصادی اخیر رضایت صد در صدی دارند.

او با انتقاد شدید از رفتار دوگانه رسانه ملی نیز می‌گوید؛ صدا و سیما در روزهای اخیر کاملا رفتاری متفاوت نسبت به روزهای گران شدن بنزین در سال ۹۸ از خود نشان می‌دهد.

رفتار دوگانه صدا و سیما در قبال دولت‌ها

حجت‌الاسلام محمدعلی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران در خصوص نقش رسانه ملی در کنترل اعتراضات مردمی، اظهار داشت: رفتار و عملکرد رسانه ملی در قبال دولت آقای روحانی و رئیسی دوگانه بوده است.

وی اضافه کرد: در ماجرای اعتراضات دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ شاهد بودیم که رسانه ملی به نوعی معترضان را تحریک و حتی از آنها حمایت می‌کرد. صدا و سیما در آن ایام در موضوعات پیش آمده روشنگری نمی‌کرد.

صدا و سیما به دنبال فشار بر روی دولت روحانی بود

این عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز تأکید کرد: البته مدیران رسانه ملی تصور می‌کردند که اقدامات آنها تنها یک فشار بر دولت روحانی است، اما بعد از مدتی ابعاد ماجرا وسیع تر شد و حتی در مواردی کار از کنترل نیز خارج شد.

چرایی حمایت همه‌جانبه ائمه جمعه از تصمیمات اقتصادی دولت سیزدهم

ابطحی در خصوص رفتار این روزهای رسانه ملی در قبال موضوع «جراحی اقتصادی»، به سایت دیده بان ایران عنوان داشت: برخلاف رویه گذشته شاهد هستیم که مسئولان صدا و سیما به صورت همه‌جانبه از تصمیمات اقتصادی اخیر دولت حمایت می‌کنند. حتی شاهد هستیم که تریبون‌های نماز جمعه نیز برای پیشبرد اهداف اقتصادی دولت همصدا شده‌اند.

وی گفت: القای این موضوع که همه جامعه از طرح اقتصادی اخیر رضایت دارند موضوع غلطی است، زیرا دولت تصور می‌کند آنچه از رسانه ملی پخش می‌شود، نظر اکثریت مردم جامعه است. قطعا هر جراحی اقتصادی آسیب‌هایی را دارد، اما نباید به گونه‌ای رفتار شود که تمام مردم از طرح اخیر دولت رضایت مطلق دارند.

اصلاح‌طلبان برای رئیسی آرزوی موفقیت دارند، اما...

ابطحی با اشاره به نظر جریان متبوع خود در قبال طرح اقتصادی جدید دولت رئیسی، بیان داشت: اکثریت اصلاح‌طلبان بر این باور هستند که باید در هر طرحی کیان و حداقل‌های زندگی مردم حفظ شود، اما از طرف دیگر نیز آرزو دارند تا دولت سیزدهم در مسیری که آغاز کرده موفق شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: نباید تمام بار این جراحی اقتصادی بر دوش مردم قرار بگیرد، بلکه باید سازوکاری اندیشیده شود تا از طریق آن افراد متخصص و کاربلد با حداقل آسیب به زندگی مردم، تغییرات اقتصادی را رقم بزنند.

انتقاد صریح از خط رسانه‌ای حامی دولت

ابطحی در پاسخ به این پرسش که حمایت صد در صدی رسانه ملی از دولت چه آسیب‌هایی را دارد، بیان داشت: باید تریبون‌های نزدیک به دولت تلاش کنند تا مردم را برای طرح جدید قانع کنند، نباید فراموش کنیم که مردم جامعه، زندگی خود را معیارهای اقتصادی موجود در بازار می‌سنجند و صرفا توجهی به تریبون‌های حامی دولت ندارند.

نباید اجازه دهیم اعتراضات رنگ و بوی امنیتی بگیرد

این عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص علل امنیتی شدن اعتراضات و همچنین قطعی اینترنت در برخی شهرها، به دیده بان ایران گفت: بدترین اتفاق برای هر کنش اجتماعی، امنیتی شدن آن است. 

وی تأکید کرد: امنیتی شدن اعتراضات کمکی به حل مشکلات نمی‌کند. مردم و حاکمیت باید همواره تلاش کنند تا رفتار آنها در موارد اختلافی منجر به بروز مسایل امنیتی نشود. 

محرک‌های ضد مردمی اعتراضات را امنیتی می‌کنند

ابطحی گفت: حاکمیت باید بداند کسانی تمایل به امنیتی کردن فضا دارند که خود آنها از محرک‌های ضد مردم هستند. به همین جهت وظیفه مسئولان امنیتی این است که فضایی را ایجاد کنند تا مردم در ذیل خواسته‌های اعتراضی خود، قانع شوند.

منبع: سایت دیده بان ایران- سید سجاد موسوی 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر