کد خبر: 173158
A

افزایش گرایش دانشجویان به کسب گواهینامه‌های مهارتی خارج از دانشگاه

گرفتن مدارک که در دانشگاه و به طور سنتی اتفاق می‌افتد، معمولا سال‌ها به طول می‌انجامد و افراد تا کسب مدرک باید هزاران دلار هزینه کنند. از سوی دیگر، اغلب مدارکی که در دانشگاه‌ها کسب می‌شوند آنقدر قابلیت ورود به بازار برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را ندارند و نمی‌توانند نیاز کارفرمایان را برای جذب افرادی ماهر برآورده کند. با توجه به هزینه بالای مدرک تحصیلی در دوران دانشگاه، هم دانشجویان و هم کارفرمایان به دنبال کسب مدرکی معتبرتر، کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر به عنوان مدرکی مکمل و جایگزین مدارک سنتی هستند. همچنین، نیاز به مهارت‌آموزی در سال‌های اخیر هم از دیگر دلایلی است که گرایش به گذراندن دوره‌های مهارتی را در دنیا افزایش داده است. درواقع، این اعتبارنامه‌ها با افزایش تقاضا برای نیاز به نیروی کار ماهر و واجد شرایط رونق گرفته‌اند، از این رو بسیاری از فارغ‌التحصیلان که برای ورود به بازار کار احساس نیاز می‌کنند، ترجیح می‌دهند با گذراندن دوره‌های مهارتی در خارج از محیط دانشگاه و در هر فضای یادگیری دیگری، مدرک معتبری را کسب کنند که بتواند علاوه بر برآورده کردن نیاز آنها، نیاز جامعه را نیز رفع کند.

افزایش گرایش  دانشجویان به کسب گواهینامه‌های مهارتی خارج از دانشگاه

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ گرفتن مدارک که در دانشگاه و به طور سنتی اتفاق می‌افتد، معمولا سال‌ها به طول می‌انجامد و افراد تا کسب مدرک باید هزاران دلار هزینه کنند. از سوی دیگر، اغلب مدارکی که در دانشگاه‌ها کسب می‌شوند آنقدر قابلیت ورود به بازار برای دانشجویان و  فارغ‌التحصیلان را ندارند و نمی‌توانند نیاز کارفرمایان را برای جذب افرادی ماهر برآورده کند. با توجه به هزینه بالای مدرک تحصیلی در دوران دانشگاه، هم دانشجویان و هم کارفرمایان به دنبال کسب مدرکی معتبرتر، کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر به عنوان مدرکی مکمل و جایگزین مدارک سنتی هستند. همچنین، نیاز به مهارت‌آموزی در سال‌های اخیر هم از دیگر دلایلی است که گرایش به گذراندن دوره‌های مهارتی را در دنیا افزایش داده است. درواقع، این اعتبارنامه‌ها با افزایش تقاضا برای نیاز به نیروی کار ماهر و واجد شرایط رونق گرفته‌اند، از این رو بسیاری از فارغ‌التحصیلان که برای ورود به بازار کار احساس نیاز می‌کنند، ترجیح می‌دهند با گذراندن دوره‌های مهارتی در خارج از محیط دانشگاه و در هر فضای یادگیری دیگری، مدرک معتبری را کسب کنند که بتواند علاوه بر برآورده کردن نیاز آنها، نیاز جامعه را نیز رفع کند.

  بازار 2 میلیارد دلاری پیش‌روی اعتبارنامه‌های جایگزین
درواقع، اعتبارنامه‌های جایگزین مدارکی هستند که افراد به طور غیر‌رسمی در فضاهای مختلف یادگیری غیر از محیط‌های دانشگاهی کسب می‌کنند و اغلب جنبه مهارتی دارند. آمارها حکایت از آن دارد که بازار این اعتبارنامه‌ها در سال‌های آتی رشد چشمگیری خواهد داشت و این نشان‌دهنده آن است که دانشجویان و به طور کلی جوانان بیشتر از این که کسب مدرک دانشگاهی برایشان در اولویت قرار داشته باشد، کسب دانش و مهارت‌های لازم برای اشتغال در بازار کار برایشان از اهمیت بیشتری برخوردار است. اعتبارنامه‌های جایگزین به سه شکل ارائه می‌شوند؛ گواهی پایان دوره، گواهی پایان آموزش‌ها، و گواهینامه براساس کسب نمره در آزمون. شواهد بیانگر آن است که به دلیل رشد چشمگیر گرایش دانشجویان به کسب اعتبارنامه‌های جایگزین، بازار این اعتبارنامه‌ها بین سال‌های 2022 تا 2027 با میانگین رشد سالانه 17.8درصد به 2 میلیارد و 270 میلیون دلار خواهد رسید.

 شرکت‌هایی که اعتبارنامه ارائه می‌دهند
بازار اعتبارنامه‌های جایگزین برای آموزش عالی به دلیل حضور بسیاری از شرکت‌های جهانی و منطقه‌ای وضعیت پراکنده‌ای دارد. در این میان، چند شرکت برجسته مانند 2U، بیسک ونچرز، هلدینگ «سی انگیج»، گروه «سیتی و گیلدز»، شرکت «کورسرا» و غیره جزء شرکت‌هایی هستند که بازار گواهینامه‌های جایگزین را برای آموزش عالی ارائه می‌دهند. در این میان، بسیاری از شرکت‌ها از جمله اپل، گوگل، IBM و بانک آمریکا دیگر نیازی به مدرک برای استخدام‌های جدید ندارند. برخی از آنها مانند گوگل، IBM و آمازون چنین افرادی را با اعتبارنامه‌های جایگزین استخدام می‌کنند و گواهینامه‌های حرفه‌ای و برنامه‌های درسی آموزشی را اغلب با مشارکت موسسات آموزش عالی ارائه می‌دهند.
شرکت 2U به عنوان یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اعتبارنامه جایگزین به شرکت‌ها کمک می‌کند مسیرهای مهارتی را برای داوطلبان ایجاد کنند و بتوانند اعتبارنامه‌های قابل تاییدی را به آنها ارائه دهند تا در قالب گذراندن دوره‌های خاصی، مهارت افراد را ارتقا داده و آموزش کارکنان باتجربه آموزشی را با کیفیت بالا در موضوعات شغلی مختلف بر عهده بگیرند. علاوه بر این، شرکت «بیسک ونچر» هم اغلب اعتبارنامه‌های جایگزین را با استفاده نوآورانه از فناوری ارائه می‌دهد تا دانشجویان را در تجربیات تاثیرگذار خود در زمینه‌های یادگیری و تقویت آموزشی به مسیرهای شغلی درگیر کند. شرکت «سیتی و گیلدز» هم محصولات و خدمات دیجیتال باکیفیت را به میلیون‌ها دانشجو ارائه کرده و به آنها مهارت‌ها و قابلیت‌های موردنیاز برای پیشرفت شغلی و بهبود زندگی را عرضه می‌کنند.

 محبوب‌ترین دوره آنلاین در دنیا
ارائه‌دهندگان دوره‌های آنلاین آزاد (MOOC) حدود 13014 گواهی پایان دوره، اعتبارنامه خرد و مدارک آنلاین از دانشگاه‌های خارجی به دانشجویان ارائه می‌کنند. این مراکز، آن دسته از موسسات دانشگاهی هستند که با برگزاری دوره‌های هم‌هزینه یا بدون هزینه در قالب یک پلتفرم آموزش دیجیتال، بعد از تکمیل آموزش دانشجویان، به آنها اعتبارنامه جایگزین ارائه می‌دهند. دانشگاه «باربارا کوند گافارو»، دانشگاه آزاد انگلیس نمونه‌ای از این موسسات دانشگاهی به شمار می‌رود. به عبارتی، دوره‌های آنلاین آزاد (MOOC) مدلی از ارائه آنلاین مفاهیم یادگیری به افرادی است که می‌خواهند دوره‌ای را بدون محدودیت حضور در کلاس‌های دانشگاهی بگذرانند. Coursera محبوب‌ترین ارائه‌کننده این دوره‌های آنلاین آزاد در دنیا محسوب می‌شود که بیش از 118 میلیون فراگیر و زبان‌آموز در دنیا دارد که بیش از 500 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است. MOOC بزرگ‌ترین پلتفرم در دنیاست. Coursera بیش از 10 هزار دوره را ارائه می‌دهد.
بخش دیگری از ارائه‌دهندگان اعتبارنامه‌های جایگزین، از سوی ارائه‌دهندگان غیردانشگاهی به متقاضیان اعطا می‌شود. آنها 656 هزار و 505 گواهی پایان‌دوره، مجوز، گواهینامه و دوره‌های کارآموزی را ارائه می‌دهند. ارائه دهندگان غیردانشگاهی را غالبا کسب و کارها و سازمان‌های حرفه‌ای شامل می‌شوند، در‌حالی‌که موسسات دوساله و چهارساله هنوز هم نقش مهمی در بازار اعتبارنامه‌های جایگزین ایفا می‌کنند، اما به اندازه سازمان‌های غیردانشگاهی در برآوردن نیازهای کارفرمایان سریع عمل نمی‌کنند و موانع کمتری در مقایسه با دانشگاه‌ها بر سر راه اعطای مدرک دارند.

 56 درصد بازار در آمریکای شمالی
به لحاظ جغرافیایی، بازار اعتبارنامه‌های جایگزین به آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه، آفریقا و آسیا و اقیانوسیه طبقه‌بندی می‌شود. در این میان، حدود 56 درصد از رشد بازار جهانی این اعتبارنامه‌های جایگزین در آمریکای شمالی اتفاق می‌افتد. محصولات و ابزارهایی که کیفیت آموزشی را بهبود می‌بخشند، در تعدادی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها ادغام شده‌اند. از مهم‌ترین اثراتی که کسب این اعتبارنامه دارد، گسترده کردن شکاف مهارت‌هاست که به مرور باعث افزایش ارائه مدارک غیرسنتی به افراد می‌شود. از لحاظ تقسیم‌بندی بازار، براساس محصول، بازار اعتبارنامه‌های جایگزین به دوره‌های آموزشی غیراعتباری، برنامه‌های گواهینامه غیراعتباری، نشان‌های دیجیتال، آموزش مبتنی بر شایستگی و بوت‌کمپ‌ها طبقه‌بندی می‌شود. رشد سهم بازار توسط بخش دوره‌های آموزشی غیر‌‌اعتباری در طول دوره پیش‌بینی قابل توجه است. کسب و کارها به دنبال دانشجویانی هستند که بتوانند به راحتی در شغلی با حداقل نیازهای آموزشی استخدام شوند و بتوانند نیاز کارفرمایان را برآورده کنند.
موسسات آموزش عالی در منطقه آمریکای شمالی به طور گسترده‌ای از محصولات و خدمات فناوری آموزشی استفاده می‌کنند. این موسسات بر معرفی شکل‌های جدیدی از شیوه‌های آموزش و یادگیری در قالب پلتفرم‌های آنلاین تاکید دارند که در صنعت آموزش آمریکای شمالی نفوذ کرده است. در سال 2020، میزان پذیرش دوره‌های اعتبارنامه جایگزین در آمریکای شمالی بالاترین میزان را در بین سایر موسسات آموزش عالی در اختیار داشت که به رشد سریع این بازار در سال‌های 2021 و 2022 کمک کرد. در دوران همه‌گیری کرونا هم با توجه به آنلاین شدن فرآیند آموزشی در دنیا، بازار اعتبارنامه‌های جایگزین به رقیبی جدی برای دوره‌های دانشگاهی تبدیل شدند. به نظر می‌رسد تداوم این شرایط حتی بعد از اتمام همه‌گیری، رشد بازار این اعتبارنامه‌ها را در سال‌های پیش رو تسریع خواهد کرد.

منبع: فرهیختگان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر