کد خبر: 244952
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

ثبت موفقیت‌های دوره‌های گذشته مدیریت شهری در کارنامه زاکانی/ امانی: شهرداری به دنبال استثنایی نشان دادن اقدامات خود است/ به معاون شهردار پیشنهاد می‌کنم تاریخ شهرداری را به‌دقت مرور کند

در دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت، به نظر می‌رسد مدیران شهرداری تهران بیش از آن که دغدغه نوآوری داشته باشند، به «رونمایی مجدد» از طرح‌ها و پروژه‌هایی روی آورده‌اند که در دوره‌های قبلی مدیریت شهری به بهره‌برداری رسیده بودند. در همین راستا ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به دیده بان ایران گفت: «در این دوره متاسفانه این موضوع مرسوم شده است. به هر حال می‌خواهند کار خود را تبلیغ کرده و بزرگ و استثنایی جلوه دهند. اهداف پشت پرده این اقدامات کاملا مشخص است.»

ثبت موفقیت‌های دوره‌های گذشته مدیریت شهری در کارنامه زاکانی/ امانی: شهرداری به دنبال استثنایی نشان دادن اقدامات خود است/ به معاون شهردار پیشنهاد می‌کنم تاریخ شهرداری را به‌دقت مرور کند

دیده‌بان ایران؛ پریسا هاشمی: در دوره کنونی مدیریت شهری پایتخت، به نظر می‌رسد مدیران شهرداری تهران بیش از آن که دغدغه نوآوری داشته باشند، به «رونمایی مجدد» از طرح‌ها و پروژه‌های گذشته روی آورده‌اند، آن هم با اعتماد کامل به حافظه کوتاه‌مدت و فراموشی شهروندان. ۲۲ اسفند سال گذشته، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، طی حکمی سجاد محمدعلی‌نژاد را به عنوان معاون مالی و اقتصاد شهری و هم‌زمان سرپرست سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری شهری و رئیس هیأت‌مدیره سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات منصوب کرد. 

پس از گذشت حدود ۷ ماه از این انتصاب، ۱۴ مهرماه امسال و یک روز پیش از برگزاری آیین رونمایی از «سامانه املاک و مستغلات شهرداری تهران»، محمدعلی‌نژاد با صراحت اعلام کرد: «مهمترین کارکرد سامانه نوین و جامع املاک و مستغلات شهرداری تهران، ایجاد وحدت رویه و یکپارچه‌سازی اطلاعات، اسناد، فرآیندها و هرگونه تغییر در وضعیت تمامی املاک شهرداری تهران است.» این در حالی است که سامانه مورد اشاره، نه‌تنها «نوین» نیست، بلکه در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف رونمایی و راه‌اندازی شده بود و در دوره پنجم مدیریت شهری نیز در حال به‌روزرسانی و توسعه بود. به نظر می‌رسد پروژه‌ «رونمایی مجدد» از سامانه‌ها و پرتال‌های قدیمی، به‌عنوان یکی از سیاست‌های تثبیت‌شده در کارنامه شهرداری زاکانی، رسماً کلید خورده است.

۲ رونمایی از قطار ملی

البته این تنها رونمایی تکراری نیست که در دوره ششم مدیریت شهری شاهد آن بوده‌ایم. ۲۴ آذر سال ۱۴۰۳ نیز شهرداری تهران از «قطار ملی» رونمایی کرد؛ پروژه‌ای که در ۱۹ فروردین سال ۱۴۰۰ و در دوره اصلاح‌طلبان، توسط پیروز حناچی، شهردار وقت تهران یک‌بار دیگر رونمایی شده بود. با این حال، زاکانی با حضور چند تن از نمایندگان مجلس، معاونت علمی ریاست‌جمهوری، چند عضو شورای شهر تهران و علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بار دیگر همان قطار را رونمایی کرد و گفت: «اولین رام از قطار ملی در دهه فجر وارد ناوگان می‌شود.» اما این وعده هم سر موعد خود به ایستگاه اجرا نرسید و تهرانی‌ها همچنان در انتظار قطار وعده‌ها ماندند تا این‌که زاکانی ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ خبر تازه‌ای داد و گفت: «از هفته آینده دو رام قطار ملی به خطوط متروی پایتخت وارد می‌شود.» بالاخره اول مهر دو رام از قطار ملی پس از ماه‌ها تأخیر وارد ناوگان متروی تهران شد.

در این میان، اظهارنظر شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی، خود به‌تنهایی گویای فضای تبلیغاتی حاکم است. او اول مهر امسال با لحنی پیروزمندانه تأکید کرد: «با حمایت شهردار تهران، ۱۴ ماه زودتر از موعد مقرر موفق شدیم دو رام از قطارهای تولید کشور بر پایه پلتفرم قطار ملی را در مهرماه آماده کنیم. یک رام قطار آماده مسافرگیری است و قطار دوم هم در حال طی تست نهایی است.» به این ترتیب، تأخیری نزدیک به یک سال، در گفتار رسمی به «۱۴ ماه زودتر از موعد» تبدیل شد که شاید تعریفی تازه از مفهوم «پیشرفت» در ادبیات شهرداری تهران باشد!

رونمایی دوباره از یک پرتال در صحن علنی شورای شهر تهران

اما شاید جالب‌ترین رونمایی تکراری در ابتدای این دوره مدیریت شهری رخ داده باشد؛ جایی که ۲۶ تیر ۱۴۰۱، یکی از طرح‌های قدیمی شهرداری که در دوره پنجم مدیریت شهری رونمایی شده بود، این‌بار با نامی جدید در صحن علنی شورای شهر تهران رونمایی شد و مورد تمجید قرار گرفت. در آن روز، با حضور محمد منان رئیسی، سرپرست وقت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، «پرتال جامع مطالعات شهری تهران» رونمایی شد؛ پرتال تازه‌نامی که در واقع همان «سامانه پژوهشیار» است که ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ معرفی شده بود. 

در آن زمان، بهاره آروین، رئیس سابق کمیته شفافیت شورای شهر تهران، درباره آن سامانه گفته بود: «این اتفاق می‌تواند بر کیفیت پژوهش‌های شهرداری تهران بیفزاید. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که پس از اتصال سامانه پژوهشیار به سامانه شفافیت رخ می‌دهد، جلوگیری از انجام پژوهش‌های تکراری در شهرداری تهران است؛ پژوهش‌هایی که در واحدی از شهرداری انجام شده است، اما به دلیل آن‌که در دسترس سایر واحدها نبوده، سهواً یا عمداً به واحدهای دیگر شهرداری ارائه شده است.» 

در حقیقت نه‌تنها «پژوهش‌های تکراری» از شهرداری تهران در این دوره از مدیریت شهری در امان نمانده، بلکه ظاهراً «رونمایی‌های تکراری» نیز به‌شدت دنبال می‌شود؛ رونمایی‌هایی که بیش از آن‌که دستاوردی برای شهر داشته باشند، بیشتر به کار تزئین کارنامه مدیران می‌آیند.

ناصر امانی

سامانه جامع املاک در دوره قالیباف افتتاح شده بود

در همین راستا ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا سامانه جامع املاک شهرداری در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری رونمایی نشده بود، به دیده‌بان ایران گفت: «اتفاقا من در مراسم افتتاح سامانه جامع املاک حضور داشتم. این سامانه در آن دوره رونمایی و افتتاح و در دوره پنجم کامل شد. فکر می‌کنم در این دوره اطلاعات این سامانه کامل شده است، نه این که از آن رونمایی کرده باشند. ممکن است تغییراتی در این سامانه ایجاد کرده باشند، اما بنا و اصل آن مربوط به دوره چهارم مدیریت شهری یعنی دوره آقای قالیباف است.»

نکته قابل توجه این است که این اولین بار نیست که در دوره کنونی مدیریت شهری شاهد رونمایی مجدد هستیم و سوال این است که چرا در این دوره، چنین پدیده جدیدی رخ می‌دهد؟ امانی در پاسخ به این سوال تأکید کرد: «در این دوره متاسفانه این موضوع مرسوم شده است. به هر حال می‌خواهند کار خود را تبلیغ کرده و بزرگ و استثنایی جلوه دهند. اهداف پشت پرده این اقدامات کاملاً مشخص است. مانند خرید ماشین‌آلاتی که گفتند در تاریخ بلدیه بی‌سابقه بوده است. چطور بی‌سابقه بوده است؟ در دوره شهرداری آقای قالیباف تعداد زیادی ماشین‌آلات و تجهیزات آتش‌نشانی وارد شد. این دوره هم وارد شده است. در تمام دوره‌های مدیریت شهری این تجهیزات و ماشین‌آلات وارد، مستهلک و جایگزین شده است. در این دوره، این موضوعات ورد زبانشان است.»

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران چندی پیش ادعا کرده بود که توسعه مترو در این دوره مدیریت شهری برابر کل تاریخ شهرداری بوده است. امانی در پاسخ به این سوال که واقعا در این ۴ سال متروی تهران به این اندازه توسعه پیدا کرده است، به دیده بان  ایران  گفت: «حتما اطلاعات ایشان غلط است. من به ایشان پیشنهاد می‌کنم که تاریخ احداث مترو در دوره‌های مختلف را به‌دقت بخواند تا ببیند بیشترین توسعه مترو، تونل‌های زیرزمینی شهر تهران و ایستگاه‌های مترو در کدام دوره رخ داده و در کدام دوره بیشترین قطارها وارد ناوگان متروی تهران شده است. به نظر من این اظهارنظرها ناشی از کمبود اطلاعات است.» 

ناصر-امانی-700x400

او در پاسخ به این سوال که چطور از افتتاح تونل و ایستگاه به افتتاح درهای مترو در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری رسیدیم، خاطرنشان کرد: «بعضی از ایستگاه‌ها دو ورودی و خروجی داشته و به دلیل آن که مردم بتوانند از ایستگاه استفاده کنند، یک در آن باز شده بود. اما دوستان در این دوره در دیگر را تکمیل و بازگشایی کرده‌اند. هر دوره دیگر مدیریت شهری بود، قطعا این کار را انجام می‌داد. اما اگر افتتاحیه برای این موضوع برگزار کردند، ناشی از همان دیدگاه آن‌هاست.» 

منبع: دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر