کد خبر: 164896
A
روزنامه گردی دیدبان_تاریخ ۲ مهر ۱۳۵۸؛

سرپرست دانشگاه تهران: بیان عقیده در دانشگاه آزاد است

کیهان ۱۶ صفحه ای روز دوشنبه ۲ مهر سال ۱۳۵۸ را مشاهده می نمایید. پیام‌ نخست وزیر مهدی بازرگان خطاب به ملت ایران که در آن گفته است، اسلام، جمهوریت و آزادی هنوز آنطور که باید و شاید حکمفرما نیست‌ و اینکه در ادارات کم کاری و خدای نکرده کارشکنی و بی علاقگی وجود دارد تیتر یک امروز است‌. تیر باران سه سناتور رژیم سابق - سرلشکر ایرج مطبوعی، محسن خواجه نوری و پرفسور جمشید اعلم - به حکم دادگاه انقلاب مرکز به جرم شرکت در کشتار مردم و آغاز محاکمه ۴ شکنجه گر ساواک تیتر داغ دیگر این جریده عصرگاهی است. تصویب اصل ۳۲ قانون اساسی که طبق آن با شرایط مساوی دولت باید برای همه کار ایجاد کند، سخنان وزیر مسکن و شهرسازی که گفته است تقسیم زمین بین بی خانمانها از اواخر امسال آغاز می‌شود

سرپرست دانشگاه تهران: بیان عقیده در دانشگاه آزاد است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کیهان ۱۶ صفحه ای روز دوشنبه ۲ مهر سال ۱۳۵۸ را مشاهده می نمایید. پیام‌ نخست وزیر مهدی بازرگان خطاب به ملت ایران که در آن گفته است، اسلام، جمهوریت و آزادی هنوز آنطور که باید و شاید حکمفرما نیست‌ و اینکه در ادارات کم کاری و خدای نکرده کارشکنی و بی علاقگی وجود دارد تیتر یک امروز است‌. تیر باران سه سناتور رژیم سابق - سرلشکر ایرج مطبوعی، محسن خواجه نوری و پرفسور جمشید اعلم - به حکم دادگاه انقلاب مرکز به جرم شرکت در کشتار مردم و آغاز محاکمه ۴ شکنجه گر ساواک تیتر داغ دیگر این جریده عصرگاهی است. تصویب اصل ۳۲ قانون اساسی که طبق آن با شرایط مساوی دولت باید برای همه کار ایجاد کند، سخنان وزیر مسکن و شهرسازی که گفته است تقسیم زمین بین بی خانمانها از اواخر امسال آغاز می‌شود و سخنان سخنگوی دولت که ذکر کرده، امام، اعتماد و عدم اعتماد به بازرگان را شرط ابقا یا عزل افراد دانسته اند از جمله خبرهای شاخص دیگر این روزنامه هستند. اما آغاز به کار کلاسهای دانشگاه تهران با سخنان آیت الله منتظری، مهندس بازرگان و دکتر ملکی سرپرست این دانشگاه در این مراسم را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید؛

IMG_20230924_110450_061

دانشگاه تهران روز گذشته طی مراسمی با شرکت ده‌ها هزار نفر گشایش یافت. مراسم ساعت ۵ بعدازظهر با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد سپس پیام‌ امام خمینی پخش گردید و پس از قرائت پیام امام‌ خمینی، متن پیام آیت الله طالقانی خطاب به دانشگاهیان در زمان خروج از زندان توسط یکی از دانشجویان قرائت شد.

IMG_20230924_110450_033

در مراسم دیروز آیت الله منتظری بعنوان اولین سخنران ضمن اشاره به از دست دادن آیت الله طالقانی گفت؛ دانشجویان عزیز با فداکاری و خون دادن و شهید دادن نقش فعالی در واژگون کردن رژیم طاغوتی پهلوی داشتند. امیدوارم در سازندگی آینده کشور هم متوجه وظیفه حساس و موقعیت خودتان باشید‌. کشور ما در ساخته شدن و پیشرفت به فعالیت و کوشش شما دانشجویان احتیاج دارد. شما نیروی انسانی کشور ما هستید. کشور ما از جهت معادن، آب و خاک غنی است متاسفانه وابستگی انسانی کشورهای استعمارگر کشور ما را عقب نگاهداشته است. رژیم طاغوتی را شما خراب کردید و امیدوارم شما کشور را بسازید و نگویید دولت بایستی کشور را بسازد. کشور خود شماست کشور شما جوانان است ما پیرمردها دیگر جزو رفته ها هستیم...

سپس مهندس بازرگان نخست وزیر طی سخنانی ضمن تبریک به دانشگاهیان گفت؛ وقتی صحبت از دانشگاه می‌شود لااقل سه مطلب یا سه اندیشه به ذهن متبلور می‌شود تواما در برابر چشم دل و چشم ذهن انسان‌ می آید. اول درس و تلاش و کتاب و بحث استاد و معلم و از این حرفها که اساس است و دوم نقشی که دانشگاهها در دنیا و هم اکنون در ایران دانشگاه تهران در مبارزات سنوات اخیر داشت، بهتر و موثرتر شد و همچنین نقشی که قشر دانشجو و دانشگاهی برای آزادی و استقلال فکر برای وسعت نظر و آنچه روشنفکر می دانند گذاشتند.

وی سپس افزود، متاسفانه روشنفکری قدری بدنام شده است مدتی چپی های ما این را اختصاص به خودشان داده بودند. روشنفکری مترادف بود با بی دینی، بی بندوباری و حتی غیرایرانی و غیروطن خواه بودن. خدا رحمت کند جلال آل احمد را که شاید از همان سطح برخاسته بود که قیام‌ کرد. این فکر و یک کتاب مقدس که نشان‌ می داد و ثابت می کرد که یک روحانی مثل طالقانی مظهر کامل روشنفکری است و روشنفکری به هیچ وجه اختصاص به این طبقه ندارد. نخست وزیر آنگاه در مورد برخورد عقاید در دانشگاه گفت، دانشگاه محل برخورد عقاید بود و از این‌ پس نیز باید باشد و همانطور که امام هم تاکید فرموده اند ما مخالف بحث و ارائه عقاید و افکار نیستیم.

پس از سخنان نخست وزیر، دکتر محمد ملکی سرپرست موقت دانشگاه تهران طی سخنانی با تاکید بر پاکسازی محیط دانشگاه گفت؛ به نظر ما دانشگاه باید از عناصر ناپاک و وابسته پاک شود چون امپریالیزم و بیگانه همیشه از راه فرهنگ نفوذ کرده و توانسته است تسلط سیاسی و اقتصادی خود را بر کشور اعمال کند. وی افزود؛ دانشگاه‌های ما که دارای دو ویژگی غرب زدگی و طبقاتی بودن هستند باید بصورت مردمی درآیند و در خدمت مردم و برای مردم‌ باشند. سرپرست موقت دانشگاه تهران سپس گفت همه گروه‌ها و همه کسانی که فکر و اندیشه ای دارند می توانند با کمال آزادی عقاید خودشان را در دانشگاه بیان کنند زیرا تکامل و پیشرفت در این برخوردهاست و ما اجازه نمی دهیم گروه‌ها مزاحم فعالیت صحیح و انسانی گروهی دیگر شوند ولی این فعالیت‌ها و اظهارنظرها تا حدی محترم است که به آزادی دیگران لطمه وارد نسازد.

در پایان این مراسم دو تن از نمایندگان دانشجویان و یکی از استادان دانشگاه مطالبی در زمینه مسائل دانشجویی و دانشگاه‌ها و هدفهای انقلاب اسلامی ایران بیان داشتند‌.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر