کد خبر: 176655
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۳ بهمن ۱۳۵۸؛

ماجرای بازداشت محمدرضا شاه پهلوی چه بود؟

صفحات اول سه روزنامه کیهان، اطلاعات و انقلاب اسلامی ۴۱ سال قبل امروز چهارشنبه ۳ بهمن سال ۱۳۵۸ در یک تیتر مشترک بودند؛ شاه بازداشت شد!


ماجرای بازداشت محمدرضا شاه پهلوی چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحات اول جراید ۴۱ سال قبل امروز چهارشنبه ۳ بهمن سال  ۱۳۵۸ در یک تیتر مشترک بودند؛ شاه بازداشت شد!

این خبر که تیتر اول تمامی روزنامه های آنروز کشور، دو روز مانده به برگزاری اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر پیشانی مطبوعات وقت نشسته بود در حقیقت یک بازی انتخاباتی از سوی یکی از کاندیداها - صادق قطب زاده- بود جهت ایجاد یک جو روانی به نفع خود که البته در کمتر از ۲۴ ساعت تکذیبیه آن منتشر شد!

IMG_20220123_091626_888

روزنامه اطلاعات این روز در صفحه دوم خود چنین نوشته بود:

سرانجام با صدور اطلاعیه ای از سوی وزارت امور خارجه، اولین مرحله از خواست ۳۵ میلیون ایرانی و میلیونها مردم آزاده سراسر جهان عملی شد و  اعلام گردید که رئیس جمهوری پاناما دستور بازداشت شاه را صادر کرده است. متن کامل نامه اطلاعیه وزارت امور خارجه ایران بدین شرح است؛

در ساعت ۳ و ۵۰ دقیقه بامداد امروز حضرت رئیس جمهوری پاناما به آقای صادق قطب زاده وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تلفن نموده و اطلاع دادند که بر حسب تقاضای ایشان شاه مخلوع این لحظه در بازداشت دولت پاناما قرار گرفت و دولت جمهوری پاناما در انتظار ارسال مدارک توسط دولت جمهوری اسلامی ایران بمنظور محاکمه برای استرداد شاه مخلوع می باشد. 

IMG_20220123_091618_791

آقای صادق قطب زاده در جواب، تشکرات دولت جمهوری اسلامی ایران را نسبت به اقدام عادلانه دولت جمهوری پاناما اظهار داشته و متذکر شدند که برداشتن گام فوق توسط دولت پاناما محققا در تخفیف بحران فعلی بین المللی موثر بوده و معتقد است که بحران فوق فقط از طریق مسالمت جویانه و تفاهم قابل حل است‌.

تحریریه روزنامه اطلاعات هم در پایان این خبر نوشته اند:

اگرچه خیانتها و جنایتهای شاه مخلوع از نظر هیچکس پنهان نیست و از بدیهیات به حساب می آید اما دولت ایران قرار است برای طی کردن مراحل حقوقی و تشریفاتی مدارکی را برای رئیس جمهور پاناما بفرستد و بر اساس این مدارک رئیس جمهور پاناما باید شاه مخلوع را تسلیم ایران کند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر