کد خبر: 134272
A

تهیه کننده خندوانه: برنامه «مهمونی» هیچ نشانه غیراخلاقی ندارد/ آثار شبکه نمایش خانگی به لحاظ محتوایی هیچ اشکالی ندارند

جواد فرحانی گفت: برنامه «مهمونی» هیچ نشانه غیراخلاقی ندارد و من بخشی در آن نمی‌بینم که نیاز به اصلاح داشته باشد و مسئولان ساترا آن را نادیده گرفته باشند. از نظر من اتفاقاً «مهمونی» یک اثر اخلاقی و ارزشمند است که می‌تواند مورد حمایت قرار بگیرد.

تهیه کننده خندوانه: برنامه «مهمونی» هیچ نشانه غیراخلاقی ندارد/ آثار شبکه نمایش خانگی به لحاظ محتوایی هیچ اشکالی ندارند

به گزارش دیده بان ایران، جواد فرحانی (تهیه‌کننده سینما و تلویزیون) که ساخت سریال‌هایی چون «دل»، «شکرستان» و برنامه «خندوانه» را در کارنامه خود دارد، اظهار داشت: آثاری که از شبکه نمایش خانگی پخش شده‌اند با وجود مجوز یا عدم وجود مجوز محتوایی دارند که هیچ مشکلی ایجاد نکرده‌اند و نگرانی نسبت به محتوای آن‌ها وجود ندارد که بخواهیم عملکرد پلتفرم‌ها و تولیدکنندگان آثار را زیر سوال ببریم. در واقع از پخش سریال‌های شبکه نمایش خانگی اتفاقی رخ نداده که ما بخواهیم برای آن ابراز نگرانی کنیم.

فرحانی خاطرنشان کرد: بارها مواردی پیش آمده که با وجود مجوز، اثری به پخش رسیده اما عده زیادی دست به اعتراض زده‌اند و درباره آن اثر تجدیدنظر شده است. من درباره اینکه سریال‌هایی در شبکه نمایش خانگی مجوز ندارند و به پخش رسیده‌اند، اطلاعی ندارم که بخواهم دقیقاً به یک اثر مشخص اشاره کنم اما همه آثاری که این مدت از شبکه نمایش خانگی پخش شده‌اند فاقد مشکلات محتوایی بوده‌اند که بخواهد منجر به اعتراض قشری خاص از جامعه شود.

وی افزود: اگر واقعاً سریالی بدون مجوز به پخش رسیده، ساترا باید جزئیات اقدام غیرقانونی را درباره اثری که بدون مجوز به پخش رسیده، بیان کند و بعد فضای رسانه‌ای و سینماگران به تحلیل آن بپردازند. بیان یک مسئله کلی نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد و به نظر من فقط شبکه نمایش خانگی را به حاشیه می‌برد و به نفع هیچ کسی نیست.

تهیه‌کننده سریال «دل» تأکید کرد: اینجا بحث «حق‌الناس» مطرح است و نمی‌توان به راحتی درباره آن صحبت کرد و نتیجه گرفت؛ باید ابعاد مختلف این موضوع مشخص باشد ولی فعلاً آنطور که باید، هیچ چیز درباره اینکه اثری بدون مجوز پخش شده مشخص نیست و تنها مسئله‌ای که می‌تواند مورد بحث قرار گیرد، محتوایی است که منتشر شده است و به نظر من در هیچ یک از سریال‌ها و برنامه‌هایی که اخیراً پخش شده محتوای غیراخلاقی یا ضدمذهبی و… را شاهد نیستیم.

وی افزود: باید این نکته را در نظر بگیریم که هر دو پلتفرم نماوا و فیلیمو و همچنین پلتفرم فیلم‌نت برای حدود ۴هزار نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند و یک فضای کار بزرگ وجود دارد که نمی‌توان به راحتی درباره آن اظهارنظر کرد و آنها را به تعطیلی کشاند. اشتغال‌زایی بزرگی که از سوی این پلتفرم‌ها صورت گرفته، به سود دولت و کشور است و عرصه را تنگ کردن و فشار آوردن نتیجه مثبتی حاصل نمی‌کند. البته علاوه بر ساترا، پلتفرم‌ها هم درباره عملکردشان می‌توانند شفاف‌سازی داشته باشند و آن‌ها درباره این اتهامات می‌توانند پاسخ خود را بیان کنند یا حتی بگویند که "بله، برخی آثار بدون مجوز به پخش رسیده‌اند." در این زمان است که همه چیز روشن شده و می‌توان قضاوتی دقیق داشت.

فرحانی تأکید کرد: برنامه «مهمونی» هیچ نشانه غیراخلاقی ندارد و من بخشی در آن نمی‌بینم که نیاز به اصلاح داشته باشد و مسئولان ساترا آن را نادیده گرفته باشند. از نظر من اتفاقاً «مهمونی» یک اثر اخلاقی و ارزشمند است که می‌تواند مورد حمایت قرار بگیرد. با این حال هر بحثی که درباره محتوا صورت بگیرد در نهایت سلیقه‌ای است و شاید برخی آن را نیازمند اصلاحات بدانند. کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌های قدیمی ما می‌دانند که پرداختن به چه مسائلی می‌تواند مشکل‌ساز باشد و ساز و کار برای آن‌ها مشخص است و به نظر من ایرج طهماسب، احسان علیخانی و مرضیه برومند که سال‌ها در تلویزیون کار کرده‌اند، آنقدر تجربه دارند که اثرشان را از درگیر شدن با این حواشی دور نگاه دارند و حتی محمد کارت که یک فیلم سینمایی ساخته و چندین اثر مستند و فیلم کوتاه در کارنامه خود دارد اثری تولید کرده که من به شخصه محتوای غیراخلاقی و خطرناکی در آن ندیدم. اهالی سینما خطوط قرمز را می‌دانند و در فیلم‌هایشان آن را در نظر می‌گیرند اما مسئله اصلی اینجاست که ما سلیقه مدیران را نمی‌دانیم و هر بار در برخورد با سلیقه‌ای جدید دچار مشکل می‌شویم.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: ما برای فاصله گرفتن از این حواشی لازم است چارچوبی مشخص درباره خط قرمزها داشته باشیم. این اتفاق در کشورهای مختلف رخ داده و مطمئناً برای کشور ما هم امکان‌پذیر است. افراد یا نهادهایی که در حوزه فرهنگ مدعی هستند و برنامه‌ریزی می‌کنند باید پاسخگو باشند که چرا ما مثل دیگر کشورهای دنیا نمی‌توانیم چارچوب مشخصی داشته باشیم.

تهیه‌کننده «خندوانه» در ادامه اظهار داشت: خواهش من این است که اجازه ندهیم این حواشی منجر به اتفاقات تلخی چون به حاشیه کشیده شدن شبکه نمایش خانگی شود. چند بازیگر مطرح که مورد توجه مردم قرار می‌گیرند را ملاک قرار ندهیم، اگر مشکلی هم وجود دارد، مسئولان با درایت و دغدغه با مسئله برخورد کنند و به توافق برسند. حتی اگر تخلفی صورت گرفته راهکارش توقیف و تعطیلی این رسانه نیست. اگر مسئولان دغدغه فرهنگی دارند باید بدانند که امروز شبکه نمایش خانگی یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌های کشورمان است و با تعطیلی آن این حجم از مخاطب به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای خواهد رفت و پیامدهای فرهنگی آسیب‌زا قطعاً می‌تواند بیشتر از حد تصور ما باشد.

وی افزود: حتی در پخش بدون مجوز برخی آثار شبکه نمایش خانگی هم نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. بسیار بعید است که پخش بدون مجوز یک سریال با نادیده گرفتن ساترا صورت گرفته باشد. اینکه یک اثر برای دریافت مجوز به ساترا ارسال می‌شود و آنجا پاسخی به تولیدکننده‌ها نمی‌دهند و پیگیری‌ها بی‌نتیجه می‌ماند تا زمان انتشار فرا می‌رسد و پلتفرم مجبور به انتشار اثر می‌شود، با اینکه تولیدکننده و پخش‌کننده به طور کامل نهاد ناظر را نادیده گرفته و اثرشان را به پخش رسانده‌اند، بسیار متفاوت است و نباید هر دو را در یک دسته قرار داد. از نظر من اگر سریال‌ها و برنامه‌های اخیر پلتفرم‌های اینترنتی بدون مجوز به پخش رسیده‌اند، باید از آن‌ها تشکر و تقدیر کرد چرا که با وجود نبود مجوز آن‌ها خط قرمزها را در نظر گرفته و اثری با چارچوب اخلاقی و سیاسی مشخص به پخش رسانده‌اند. هیچ یک از آثار پخش شده را نمی‌توان ضد دین و غیر اخلاقی دانست. اگر این آثار بدون مجوز به بیان مسائلی ضدمذهبی و غیراخلاقی می‌پرداختند قطعاً باید تولیدکنندگان آن مورد برخورد قانون قرار می‌گرفتند اما حال که اینگونه نیست باید مورد تشویق قرار بگیرند.

فرحانی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: ساترا برای رفع این حواشی باید با جزئیات و به صورت مصداقی درباره اشکالات موجود در سریال‌ها و اقدامات غیر قانونی صورت گرفته، شفاف‌سازی کند. این نهاد نظارتی باید با اشاره به بخش‌های مورد بحث سریال‌ها نشانه‌های محتوای غیراخلاقی، ضد منافع ملی و… را مشخص کند. کلی‌گویی نمی‌تواند حاصلی داشته باشد و فقط فضای گنگی به وجود می‌آورد که به راحتی می‌تواند دچار حاشیه شود.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: به نظر من دیگران در این آتش می‌دمند و اختلافی بین ساترا، برنامه‌سازان و تولیدکنندگان آثار نمایشی وجود ندارد. هم دست‌اندرکاران ساترا و هم تولیدکنندگان آثار، افرادی کارکشته و باتجربه هستند و امیدوارم با همدلی و حضور مدیران دلسوز این رسانه ارتقا پیدا کند. شبکه نمایش خانگی برای تلویزیون هیچ رقیبی به حساب نمی‌آید و صداوسیما می‌تواند از شبکه نمایش خانگی حمایت کند و به نظر من در این مشکلات و سختی‌ها باید به فکر مردم باشیم و بعد خانواده سینما و تلویزیون را که قشری از این جامعه هستند هم در نظر داشته باشیم و علاوه بر مسائل مطرح شده، وضعیت امرار معاش و مشکلات اقتصادی آن‌ها را هم در نظر داشته باشیم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر