کد خبر: 145384
A

مجازات اجاره و فروش کارت بازرگانی چیست؟/ پایان تلخ اجاره دادن کارت بازرگانی

یکی از معضلاتی که در سال های اخیر، بسیاری از شهروندان نقاط مرزی، گرفتار آن شده اند، اجاره دادن کارت های بازرگانی است. برای عدم سواستفاده از کارت های بازرگانی چه باید کرد؟

مجازات اجاره و فروش کارت بازرگانی چیست؟/ پایان تلخ اجاره دادن کارت بازرگانی

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ این روزها، بحث های حقوقی در کارهای تجاری، حرف اول را می زند؛ نداشتن یا کافی نبودن اطلاعات حقوقی، گاها به ضررهای مالی هنگفتی منتهی می شود که شاید جبرانش در برخی مواقع، سخت و طاقت فرسا باشد. استفاده از ظرفیت های حقوقی یک وکیل خبره در این میان می تواند، جلوی بسیاری از گرفتارهای بعدی را بگیرد.

یکی از معضلاتی که در سال های اخیر، بسیاری از شهروندان نقاط مرزی، گرفتار آن شده اند، اجاره دادن کارت های بازرگانی است. برای عدم سواستفاده از کارت های بازرگانی چه باید کرد؟

به نظر می رسد که باید دولت در این مورد مداخله و اطلاع رسانی کند؛ در واقع باید ساز و کار اجاره دادن کارت های بازرگانی اساسا برچیده شود و اشخاص، دیگر نتوانند با کارت بازرگانی دیگران، تجارت کنند. کارت بازرگانی در واقع مثل کارت ملی و شناسنامه می ماند، فلذا قانون گذار بایستی برای استفاده اغیار، ممنوعیت وضع کند. همچنین برای این موضوع باید ضمانت اجرایی-کیفری درنظر بگیرند که مردم به سمت اجاره کارت های بازرگانی یا کارت ملی برای خرید ارز نروند.به تمام هموطنانی که در نقاط مرزی زندگی می کنند و کارت بازرگانی دارند، توصیه می کنم از اجاره دادن کارت‌های بازرگانی، خودداری کنند چرا که این کار، یک اشتباه بزرگ و بعضا غیرقابل جبران است.

 

اجاره و خرید و فروش کارت بازرگانی توسط قانونگذار

 

بنا بر ماده ۳۰ لایحه  قانونی اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، یک ماده به عنوان ماده ۳۳ مکرّر ، به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز الحاق شد. به این ترتیب که : « هرگونه معامله درباره کارت بازرگانی که عرفا اجاره، فروش، خرید یا وگذاری آن محسوب شود و نیز هرگونه بهره‌برداری از منافع کارت بازرگانی دیگری تحت هر عنوان ممنوع است و مرتکب یا مرتکبین از جمله انتقال گیرنده یا بهره‌بردار به پرداخت جریمه نقدی معادل نصف ارزش کالا علاوه بر ضبط کالا و پرداخت تضامنی خسارت وارده به دولت مجاازات می‌شوند.». همچنین انتقال‌دهنده نیز مشمول مجازات پرداخت جریمه نقدی معادل یک تا دو برابر منافع تحصیل شده علاوه بر ابطال کارت بازرگانی و پرداخت تضامنی خسارت وارده به دولت خواهد بود. »

همچنین اگر که اعمال فوق منتهی به اقدام برای ورود یا صدور کالا نشود علاوه بر ابطال کارت بازرگانی و جریمه نقدی از ۲۰۰ میلیون ریال تا ۵۰۰ میلیون ریال هر یک از مرتکبین به دو یا چند مورد از محکومیت‌های موضوع ماده ۶۹ این قانون محکوم می‌شوند. بر مبنای تبصره این ماده، اعمال مقررات این ماده مانع از اجرای مقررات معیّن در سایر قوانین نیست.

photo_2022-12-15_13-14-31

جرم انگاری برای اجاره گیرنده کارت بازرگانی

مباشرت و معاونت در استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر. به این منظور که فرار مالیاتی و تنظیم اسناد خلاف واقع انجام پذیرد. این اقدام به استناد بندهای ۱ و ۷ ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۱۳۹۴ جرم مالیاتی محسوب می‌گردد. با توجه به ماده ۲۸۱ این قانون چنانچه اعمال یاد شده از ۱۳۹۵/۱/۱ باشد قابلیت تعقیب کیفری و مجازات را دارد. همینطور در فرض استعلام چنانچه تاریخ ارتکاب جرائم مزبور قبل از ۱/ ۱/ ۱۳۹۵ است به لحاظ فقد عنصر قانونی قابلیت تعقیب ندارد فاقد وصف مجرمانه است.

چنانچه استفاده از کارت بازرگانی دیگری به منظور فرار از مالیات بعد از سال ۱۳۹۵ باشد. بدیهی است طبق بند ۷ ماده ۲۷۴ قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ جرم مالیاتی محسوب می‌شود. در این صورت دارنده کارت بازرگانی را نیز با عنایت به ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ در صورت تطبیق با این ماده به عنوان معاون جرم می توان تحت پیگرد قرار داد.

به هر حال، افرادی که تحت عنوان اشخاص حقیقی یا حقوقی کارت بازرگانی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند  باید مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر درآمده  عوارض و مالیات‌های استفاده از کارت بازرگانی و ارزش افزوده فصلی را پرداخت کنند و هر سال اظهارنامه مالیاتی را به اداره مالیاتی و در صورت عدم پرداخت و بدهی مالیاتی حساب‌های دارنده کارت بازرگانی مسدود و ممنوع الخروج می‌شوند.

نویسنده: یاسمین فخری سپهری؛ حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر