کد خبر: 149101
A

حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟

امسال هم با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بحث حول محور حداقل حقوق کارگران و سبد معیشت هم اوج گرفته است.

حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ امسال هم با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بحث حول محور حداقل حقوق کارگران و سبد معیشت هم اوج گرفته است. هرگونه تصمیم گیری درخصوص تعیین و افزایش دستمزد کارگران منوط به تصویب شورای عالی کار است.

 در همین راستا روز چهارشنبه ۱۲بهمن نخستین جلسه کمیته دستمزد با حضور نمایندگان رسمی دولت، کارگران و کارفرمایان برگزار شد.

البته هنوز عدد و رقم دقیقی برای دستمزد سال ۱۴۰۲  تعیین نشده‌ است و طی جلسات آینده مشخص می گردد.

  حداقل دستمزد چگونه تعیین می شود؟

تعیین دستمزد کارگران بر اساس ماده ۴۱ قانون کار صورت می گیرد. در این قانون نرخ تورم و سبد معیشت خانوار به‌عنوان معیارهای اساسی تعیین حداقل حقوق محسوب می‌شود.

در این سبد مواردی مانند هزینه‌های بهداشت و درمان، مسکن، تغذیه، هزینه‌های آموزشی، هزینه‌های رفت‌وآمد و… وجود دارد.

همیشه بحث کارگران این بوده که دستمزدی که قرار است تعیین شود با هزینه سبد معیشتی همخوانی داشته باشد؛ از طرفی دیگر کارفرمایان در تلاشند که این مبلغ را تا حد ممکن کاهش دهند.

سال ۱۴۰۱: حداقل دستمزد ۶۹ درصد سبد معیشتی

سال گذشته بعد از برگزاری ۸ نشست فشرده، کمیته دستمزد روی رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری به توافق رسیدند. در این کمیته سبد معیشت نزدیک به ۹ میلیون تومان تعیین شد.

با این وجود، حداقل دستمزد پایه کارگران برای سال ۱۴۰۱ ، با افزایش ۵۷.۴ درصدی به ۴میلیون و ۱۷۹ هزار تومان رسید.

با در نظر گرفتن حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد، حداقل حقوق کارگر با یک خانوار سه نفره حدود ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد. به بیان دیگر، حداقل حقوق حدود ۶۸ درصد سبد معشیتی خانوار را پوشش داد.

سال ۱۴۰۰: حداقل حقوق ۵۸ درصد سبد معیشتی

اواخر سال ۹۹ در جلسه شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان تعیین شد. این رقم ۳۹ درصد نسبت به سال ۹۹ بیشتر بود.

بر این اساس و با در نظر گرفتن سایر اقلام دستمزدی در یک خانوار ۳ نفره، به حدود ۴ میلیون تومان رسید.  این افزایش در حالی صورت گرفت که سبد معیشت خانوار، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شده بود.

به بیان دیگر، ‌حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ حدود ۵۸ درصد سبد معیشتی یک خانوار سه نفره را پوشش داد.

سال ۱۳۹۹: حداقل حقوق ۵۷ درصد سبد معیشتی

اوایل اسفند سال ۹۸، در جلسه کمیته دستمزد، هزینه سبد معیشت کارگران چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد. هرچند نظر نمایندگان کارگران برای هزینه سبد معیشت کارگران ۵ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان بود.

در نهایت حداقل حقوق سال ۹۹با ۲۶ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد. با احتساب حق مسکن، بن و خواربار و حق اولاد، حداقل دریافتی برای یک خانوار سه نفره به حدود ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

به بیان دیگر، حداقل حقوق سال ۱۳۹۹ حدود ۵۷ درصد سبد معیشتی تعیین شد.

سال ۱۳۹۸: حداقل حقوق ۵۲ درصد سبد معیشتی

سال ۹۷، کمیته دستمزد سبد معیشت کارگران را ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان تخمین زد. با این حال شورای عالی کار حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال ۱۳۹۸ را یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تعیین کرد.

با در نظر گرفتن حق مسکن، بن و خواروبار و حق اولاد، حداقل حقوق ماهانه برای یک خانوار سه نفره به حدود یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید.

به بیان دیگر، حداقل حقوق در سال ۱۳۹۸، حدود ۵۲ درصد سبد معیشتی تعیین شد.

چشم انتظار حداقل حقوق سال ۱۴۰۲

همانگونه که مشخص است،‌ حداقل حقوق طی سال‌های گذشته هیچگاه به رقم سبد معیشتی نرسیده است.

بهترین حالت سال گذشته اتفاق افتاد. جاییکه حداقل دستمزد کارگر با یک خانوار سه نفره حدود ۷۰ درصد سبد معیشتی را پوشش داد. البته سال ۹۸ از این حیث بدترین عملکرد را داشت. حداقل دستمزد سال ۹۸ تنها حدود نیمی از هزینه سبد معیشتی خانوار را پوشش داد.

در این شرایط به نظر می رسد که تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲ با حواشی بیش‌تری نیز همراه باشد. اولین موضوع به سیاست‌های انقباضی دولت و افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق سال گذشه بر می‌گردد. در این شرایط به نظر می رسد که دولت سعی بر افزایش حداقلی حقوق ها داشته باشد.

از سوی دیگر، تعیین سبد معیشتی امسال احتمالا با حواشی بیش تری همراه خواهد بود. با توجه به طرح کالابرگ الکترونیک و پرداخت یارانه نقدی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، به نظر می‌رسد در خصوص رقم سبد معیشتی اختلاف نظرهای زیادی وجود داشته باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر