کد خبر: 149751
A
بلایی که افزایش قیمت ارز بر سر آبی‌ها آورده است

استقلال ـ استرا و سیاه‌چاله ۷۰ میلیاردی!

استقلال در پرونده استراماچونی شکست خورده و بدهی باشگاه سه برابر شده است. در صورت عدم پرداخت بدهی این مربی ایتالیایی، کسر امتیاز و حتی سقوط به دسته‌ پایین‌تر غیرقابل بازگشت خواهد بود.

استقلال ـ استرا و سیاه‌چاله ۷۰ میلیاردی!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، هجدهم آذر ۱۳۹۸ که استراماچونی ایران را ترک کرد دلار در بازار ارز ایران ۱۳ هزار توان و یورو حدود ۱۵ هزار تومان بود. این روز‌ها مدیران باشگاه استقلال افسوس می‌خورند که چرا همان موقع پول باقیمانده قرارداد استراماچونی به او پرداخت نشد تا بحران امروز به وجود نیاید.

حتی شکایت آبی‌ها هم فایده نداشت و حالا استقلال در پرونده استراماچونی شکست خورده و در صورت عدم پرداخت بدهی این مربی ایتالیایی، احتمال کسر امتیاز و حتی سقوط استقلال به دسته‌های پایین‌تر وجود دارد.

همانطور که انتظار می‌رفت رای نهایی پرونده استراماچونی در دادگاه عالی ورزش (CAS) مشخص شده و تغییری در حکم اولیه برای استقلال صورت نگرفته است پس باشگاه موظف به پرداخت حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار یورو به این مربی ایتالیایی است.

البته باشگاه استقلال پس از روی کار آمدن علی فتح‌الله زاده سعی کرد که با فدریکو پاستورلو، مدیربرنامه‌های آندره‌آ استراماچونی و خود او ارتباط برقرار کند تا شاید بتوان از طریق گفتگو این مبلغ را کاهش و یا روش پرداخت آن را تغییر دهد، ولی مربی ایتالیا به هیچ عنوان زیر بار نمی‌رود و تخفیفی در کار نیست.

قسمت هولناک ماجرا اینجاست که بفهمیم مبلغ بدهی استقلال به ریال چقدر است آن هم در شرایطی که قیمت ارز به صورت روزانه تغییر می‌کند و از حدود ۳ سال قبل که استراماچونی ایران را ترک کرد، دلار و یورو بیش از ۳۰۰ درصد گرانتر شده‌اند! پس از ابلاغ اولین حکم فیفا در سال ۹۹ نیز قیمت دلار و یور تغییر چندانی نداشت و در دی ۹۹ ، قیمت دلار ۲۴۹۵۰ تومان و قیمت یورو  ۳۰۹۰۵ تومان بود.

با محاسبه نرخ امروز ارز به این نتیجه می‌رسیم که بدهی استقلال به استرا در حال حاضر حدود ۷۰ میلیارد تومان است که در صورت بالا رفتن قیمت یورو می‌تواند مرز‌های جدیدی را هم پشت سر بگذارد و عملا سیاه‌چاله‌ای خواهد بود که استقلال را در کام خود خواهد کشید. 

به این ترتیب علی فتح‌الله زاده مدیر عامل استقلال که برای پرداخت مطالبات این مربی ایتالیایی اقدام به دریافت تسهیلات بانکی کرده است، با توجه به زمانی که از اولین حکم فیفا در سال ۹۹ تا الان گذشته حالا باید علاوه بر جریمه تاخیر و دیرکرد ۵ درصدی، ضرر ناشی از  بالا رفتن قیمت یورو را نیز پرداخت کند. بهتر بود با توجه به شفافیت روند پرونده، مدیران وقت استقلال همان روزی که رای استراماچونی اعلام شد مبلغ دستمزد او را پرداخت می‌کردند که در آن زمان این مجموع این رقم به ۴۶ میلیارد می‌رسید. اما در حال حاضر مدیران فعلی باید دو برابر آن رقم، یعنی حدود ۷۰ میلیارد تومان به استراماچونی پرداخت کنند؛ که بدون تردید با انباشت بدهی‌های جدید شامل قرارداد بازیکنان و ساپینتو و دستیارانش، این امکان وجود نخواهد داشت و از منابعی مثل فروش سهام نیز دیگر خبری نیست.

مبلغ بالای این بدهی تا این لحظه با ناتوانی باشگاه روبرو بوده و حکم کسر امتیاز و حتی سقوط این تیم به دسته پایین‌تر را می‌توان بزرگ‌ترین چالش استقلال در فروردین ماه ۱۴۰۲ تلقی کرد. پیش از این گفته می‌شد علی فتح‌الله زاده قرار است برای تامین این بودجه از وام بانکی استفاده کند، ولی وقتی از مسئولین باشگاه جویا شدیم گفتند که استقلال امیدوار به همکاری وزارت ورزش برای حل این پرونده است. دو سال پیش و در پرونده‌ای مشابه، وزارت ورزش حدود ۲۸ میلیارد تومان به منظور پرداخت بدهی گابریل کالدرون مربی آرژانتینی به پرسپولیس کمک کرد و فتح‌الله زاده نیز حتی با گرفتن وام بانکی به تنهایی نمی‌تواند این پول را پرداخت کند. به هر حال اگر وزارت ورزش در این مورد به استقلال کمک نکند بدون شک از سوی هواداران آبی به رنگی بودن و حمایت از تیم خاص متهم خواهد شد. در کل زنگ خطر برای استقلال در  پرداخت بدهی استرا به صدا در آمده است و در این فقره اگر تیم به دسته پایین‌تر سقوط کند دیگر تغییر مدیریت هم نمی‌تواند راهگشا باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر