کد خبر: 150897
A

قیمت پلو خورش‌ ۳۰درصد، قیمت انواع کباب مرغ و گوشت ۴۰درصد و قیمت سالادها ۲۰درصد در یک سال گران شد

علی اصغر میرابراهیمی رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس با اشاره به افزایش نرخ کالاهای اساسی و تاثیر آن بر قیمت غذاهای رستورانی، گفت: فروش رستوران‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قیمت پلو خورش‌ ۳۰درصد، قیمت انواع کباب مرغ و گوشت ۴۰درصد و قیمت سالادها ۲۰درصد در یک سال گران شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پس از گران شدن چند باره برنج، گوشت و برخی از اقلام خوراکی شاهد افزایش قیمت غذاهای رستورانی و تهیه غذا ها بودیم. در سال گذشته همزمان با افزایش قیمت مواد غذایی، فروش تهیه غذاها و رستوران ها کاهش پیدا کرده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران. با سری به رستوران‌هایی که غذای سنتی و ایرانی ارائه می‌کنند متوجه می‌شویم این رستوران‌ها هم با تغییر قیمت همراه بودند؛ حداقل تغییر قیمت ها نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد است. قیمت پلو خورش‌های ایرانی ۳۰درصد، قیمت انواع کباب مرغ و گوشت ۴۰درصد و قیمت سالادها ۲۰درصد بالا رفته است.

با افزایش قیمت‌ها باز هم فروشندگان راضی نیستند و معتقدند اگر انتظار سود قبل را داشته باشند قیمت ها را باید ۶۰ درصد افزایش می دادند که با این وجود هر روز رستوران‌ها خالی‌تر از روز قبل می‌شدند. با وجود نوسانات قیمت در حال حاضر مشتری‌ها جایگاهی در رستوران‌ها ندارند و دغدغه آن‌ها برای خرج کردن مایحتاج اصلی مردم است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ علی اصغر میرابراهیمی رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس با اشاره به افزایش نرخ کالاهای اساسی و تاثیر آن بر قیمت غذاهای رستورانی، گفت: تورم موجود در کشور بر قیمت روغن، برنج، رب گوجه فرنگی، انواع ادویه، زعفران و .... تاثیر گذاشته است؛ رستوران‌داران نیز مصرف‌کننده محسوب می‌شوند و باید مواد اولیه پخت را با قیمت بالا خریداری کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که نرخ یک پرس غذا در رستوران‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟ تصریح کرد: اتحادیه بر عملکرد واحدهای صنفی نظارت دارد نرخ‌ غذای رستورانی بعد از محاسبه قیمت مواد اولیه (باتوجه به فاکتور روز)، حقوق کارگری، بیمه، مالیات و ۲۰ درصد سود قانونی و ..... به دست می‌آید.

این فعال صنفی ادامه داد: نرخ غذا در واحدهایی که برنج طارم و هاشمی مصرف می کنند با نرخ واحدهایی که برنج خارجی استفاده می‌کنند باید متفاوت باشد.

رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس با اشاره به افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی فروش رستوران‌ها، گفت: عدم استقبال از غذای رستورانی بعد از شیوع بیماری کرونا آغاز، تورم موجود و افزایش نرخ غذاهای رستورانی این کاهش تقاضا را تشدید کرد.

این فعال صنفی با بیان اینکه رستوران‌دارانی که با نرخ‌های اقتصادی اقدام به عرضه خوراک می‌کنند از مواد اولیه مرغوب استفاده نمی‌کنند، گفت: با آنالیز ابتدایی قیمت‌ها به نرخ‌های که برخی واحدهایی صنفی برای غذاهای خود درج می‌کنند نخواهیم رسید چگونه ممکن است که مرغ کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومانی و برنج کیلویی تا ۱۰۰ هزار تومانی برای طبخ غذا استفاده کرد اما از سوی دیگرقیمت یه پرس غذا حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان شود؟ اینجاست که تایید می‌شود این واحدها از مواد اولیه نامرغوب استفاده می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر