کد خبر: 151130
A

توضیح عباس الجُبوری درباره حضور آمریکا در عراق: برای اهداف منطقه است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی الرافد با اشاره به اینکه حضور آمریکا در عراق برای دستیابی به اهداف خاص واشنگتن در منطقه است، افزود: دولت عراق هنوز موضع خود را در قبال این موضوع مشخص نکرده است.

توضیح عباس الجُبوری درباره حضور آمریکا در عراق: برای اهداف منطقه است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ عباس الجُبوری رئیس مرکز مطالعات راهبردی الرافد با اشاره به اینکه حضور آمریکا در عراق برای دستیابی به اهداف خاص واشنگتن در منطقه است، افزود: دولت عراق هنوز موضع خود را در قبال این موضوع مشخص نکرده است.

دکتر عباس الجبوری با اشاره به اینکه نظامیان آمریکایی برای تحقق اهداف واشنگتن در منطقه در خاک عراق حضور دارند، گفت دولت عراق هنوز موضع خود را در قبال این حضور به ویژه در خصوص نیرو‌های (به اصطلاح) ائتلاف بین المللی (تحت فرماندهی آمریکا) ضد گروه تروریستی داعش اعلام نکرده است.

الجبوری در مصاحبه با المعلومه گفت: آمریکا از زمان مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق تا پایان سال ۲۰۲۱، هرگز به این مصوبه پارلمان متعهد نبوده است، این در حالی است بیش از چهار دور مذاکرات و گفتگو‌ها میان بغداد و واشنگتن در این زمینه برگزار شد، اما این موضوع همچنان مبهم و نامعلوم است و هیچ اطلاعاتی درباره (نتایج نهایی) این گفتگو‌ها در دسترس نیست.

وی افزود: موضع کلی عراق به ویژه سطوح دولتی و سیاسی آن در مورد حضور آمریکا در خاک عراق همچنان قطعی و مشخص نیست و این نیرو‌ها با وجود موافقت یا مخالفت احزاب و جناح‌های سیاسی کشور در خاک عراق مستقر هستند.

الجبوری تاکید کرد: نظامیان آمریکایی برای دستیابی به منافع کشورشان در منطقه در عراق حضور دارند، همانطور که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تایید کرد که حضور نظامیان آمریکایی در عراق برای نظارت و مراقبت از سوریه، ایران و ترکیه است و واشنگتن اهداف و برنامه‌های راهبردی دارد و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کند.

وی گفت: دولت عراق موضع خود را در خصوص حضور نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در خاک عراق روشن نکرده و هنوز تصمیمی مبنی بر پایان دادن به فعالیت این ائتلاف اتخاذ نکرده است، زیرا آمریکا همچنان عناصر و مهره‌های خود را در منطقه در اختیار دارد تا آنان را در ارتباط با گروه تروریستی داعش و مناطق آرام در منطقه به کار گیرد.

منبع: صداوسیما

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر