کد خبر: 153462
A

کشف یک موجود عجیب با ۲۴ چشم در هنگ کنگ

دانشمندان برای اولین بار در یک تالاب در هنگ کنگ موجودی عجیب با ۲۴ چشم کشف کردند که مشخص شد یک گونه جدید از عروس‌های دریایی فوق سمی است.

کشف یک موجود عجیب با ۲۴ چشم در هنگ کنگ

به گزارش سایت دیده بان ایران و به نقل از دیلی میل، یک موجود مرموز با ۲۴ چشم در برکه‌ای گل آلود در هنگ کنگ کشف شده است.

دانشمندان هنگام رصد شرایط آب این تالاب، این موجود را کشف کردند و دریافتند که این یک گونه کاملاً جدید از عروس‌های دریایی است.

این گونه جدید بخشی از خانواده «عروس‌های دریایی جعبه‌ای»(box jellyfish) است که بدن شفافی به ابعاد کمتر از یک اینچ و سه شاخک بلند دارد.

عروس دریایی جعبه‌ای جانوری از رده جعبه‌زیان ((Cubozoa) در شاخه مرجانیان است. این جانور کشنده ژلاتینی به اندازه یک توپ فوتبال است و تا ۶۰ شاخک با طول ۴٫۵ متر دارد. هر شاخک از ۵۰۰۰ سلول نیش‌زننده و سم کافی برای کشتن ۶۰ انسان برخوردار است.

تاکنون هیچ آمار رسمی وجود نداشته اما کارشناسان برآورد کرده‌اند که سالانه بیش از ۱۰۰ نفر با نیش گونه‌های مختلف این نوع از عروس دریایی در سراسر جهان کشته می‌شوند. طبق برآوردهای بنیاد ملی علوم آمریکا، تنها در فیلیپین سالانه ۴۵ انسان توسط این حیوان کشته می‌شوند. حداقل ۵۱ گونه از عروس دریایی جعبه‌ای تا سال ۲۰۱۸ شناخته‌شده‌ بود که اکنون با کشف این عضو جدید، یک عضو به خانواده آنها اضافه شده است.

هنگامی که یکی از شاخک‌های این نوع عروس دریایی به پوست انسان برخورد می‌کند، اقدام به پمپاژ یاخته گزنده به همراه زهر به درون پوست قربانی می‌کند که باعث درد و سوزش شدید می‌شود. شستشو با محلول سرکه برای غیرفعال‌ نمودن یاخته‌های گزنده تخلیه ‌نشده و همچنین جلوگیری از انتشار سم اضافی بسیار مؤثر است. هر چند، برخی از تحقیقات موارد خلاف این موضوع را نشان داده‌اند که البته مورد انتقاد و عدم صحت ادعا قرار گرفته‌اند.

اما همانطور که گفته شد، این عروس دریایی تازه کشف شده ۲۴ چشم دارد که به طور مساوی به چهار گروه شش‌تایی تقسیم می‌شوند و درون یک فرورفتگی حسی به نام روپالیوم در هر طرف سر آن قرار دارند.

این اولین کشف گونه‌ای از عروس‌های دریایی جعبه‌ای در آب‌های چین و چهارمین گونه از خانواده Tripedaliidae است که شامل برخی از سمی‌ترین حیوانات دریایی در آب‌های استوایی هستند.

عروس دریایی جعبه‌ای که به خاطر شکل خاص بدنش اینگونه نام‌گذاری شده، شاخک‌هایی مانند دارت‌های سمی دارد که سمی را آزاد می‌کنند که می‌تواند باعث فلج شدن، ایست قلبی و حتی مرگ شود و همه اینها در عرض چند دقیقه پس از نیش زدن رخ می‌دهد.

1

گفتنی است عروس دریایی جعبه‌ای استرالیایی سمی‌ترین حیوان دریایی در جهان در نظر گرفته می‌شود.

گروهی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه باپتیست هنگ کنگ(HKBU) این حیوان دریایی را به مدت سه سال بررسی کردند و دریافتند که تعداد فزاینده‌ای از آنها در آب شور استخرهای پرورش میگو در ذخیره‌گاه طبیعی Mai Po ظاهر می‌شود.

این ذخیره‌گاه دارای تالاب‌هایی با استخرهای کم‌عمق است که به رودخانه شام‌چون، رودخانه شان‌پوی و تین‌شویی وای نولا می‌ریزد.

دانشمندان این عروس‌های دریایی را از این تالاب جمع آوری کردند و دی‌ان‌ای و بافت آنها را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که با یک گونه جانوری جدید مواجه هستند.

این گونه ارتباط نزدیکی با گونه‌های جامائیکا، فلوریدا، سنگاپور، استرالیا و هند دارد.

پروفسور کیو جیان‌ون پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید: عروس دریایی جعبه‌ای در آب‌های دریایی چین به ندرت شناخته شده‌ است و معتقدم که این کشف نشان‌دهنده «تنوع غنی» حیات دریایی در اطراف هنگ‌کنگ است.

نوع نر و ماده این عروس دریایی جعبه‌ای هر دو در سال ۲۰۲۲ از این تالاب جمع آوری شدند.

عروس‌های دریایی جعبه‌ای معمولا ۲۴ چشم دارند و گفته می‌شود که دو گونه از آنها عدسی‌هایی دارند که امکان تشکیل تصویر را برایشان فراهم می‌کنند، در حالی که چهار گونه دیگر فقط می‌توانند نور را حس کنند.

این موجود تازه کشف شده دارای سه شاخک به طول ۱۰ سانتی‌متر در گوشه‌های بدن خود است.

یک ساختار صاف پدالی شکل در پایه هر شاخک مانند یک پاروی قایق به نظر می‌رسد و به عروس دریایی جعبه‌ای اجازه می‌دهد وقتی بدن خود را منقبض می‌کند، رانش‌های قوی ایجاد کند و این ویژگی به آن کمک می‌کند تا سریع‌تر از انواع دیگر عروس‌های دریایی شنا کند.

عروس دریایی جعبه‌ای می‌تواند در حین شنا به سرعت چهار گره دریایی برسد، در حالی که انواع دیگر آن تنها در جریان آب شناور می‌شوند.

این گونه جدید تنها گونه شناخته شده از نوع خود در این منطقه است و دانشمندان آن را به افتخار منطقه‌ای که در آن یافت شده Tripedalia maipoensis نامیده‌اند.

جیان‌ون می‌گوید: این گونه در حال حاضر فقط در مای پو شناخته شده است. ما معتقدیم که این گونه در آب‌های مجاور نیز پراکنده شده است.

این مطالعه در مجله علمی Zoological Studies منتشر شده است.

2

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر